Volkswagen Crafter s technologií AdBlue a novou převodovkou

Volkswagen Crafter s technologií AdBlue a novou převodovkou

Divize Volkswagen Užitkové vozy zavádí do modelové řady Crafter motory, které splňují emisní normu Euro 5. Od červnové výroby budou vozidla Crafter sériově vybavena ekologickou technologií AdBlue, která přeměňuje oxidy dusíku obsažené ve výfukových plynech na neškodný dusík a vodu. Ve spojení s novou mechanickou převodovkou se navíc snižuje spotřeba paliva v kombinovaném režimu o 0,9 litru na 100 kilometrů, zatímco emise CO2 klesly až o 23 g/km. Díky tomu je Crafter jedním z „nejčistších“ dodávkových vozů ve své třídě. Navíc splňuje limity evropské emisní normy EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle).

Technologie AdBlue se již používá metoda čištění výfukových plynů nákladních vozidel a autobusů. V katalyzátoru dochází za přítomnosti 32,5 % vodního roztoku močoviny k přeměně oxidů dusíku ve výfukových plynech na dusík a vodu. Motor dále používá recirkulaci ochlazovaných výfukových plynů EGR (Exhaust Gas Recirculation), aby se omezila samotná tvorba oxidů dusíku. Technologie AdBlue v tomto případě umožňuje mírně snížit objem zpětně vedených výfukových plynů. Díky tomu pracuje motor TDI s vyšší termodynamickou účinností, čímž klesají emise pevných částic a spotřeba paliva. V kombinaci s nově konstruovanou šestistupňovou mechanickou převodovkou, která umožňuje mírné snížení otáček při jízdě na vyšší převodové stupně, došlo v porovnání s předchozími modely Euro 4 ke snížení spotřeby paliva a tedy i emisí CO2. Navíc znamená zavedení normy Euro 5 pro všechny čtyři dodávané motory TDI zvýšení točivého momentu o 7 až 14 procent v závislosti na výkonové variantě (od 65 do 120 kW).

Jak to celé funguje?

Čištění výfukových plynů je umožněno vstřikováním roztoku močoviny do výfukového potrubí v závislosti na zatížení motoru. Spotřeba AdBlue může dosahovat až 1 % spotřeby nafty. Při teplotě přesahující 200 °C se močovina obsahující dusík přeměňuje ve zlomku sekundy na amoniak (NH3), který v katalyzátoru reaguje s oxidy dusíku (NOX) na dusík (N2) a vodu (H2O). Soustavu dodatečného čištění výfukových plynů doplňuje filtr pevných částic DPF a před ním uložený oxidační katalyzátor. Objem nového filtru pevných částic vzrostl o 10 procent, což v kombinaci s novou koncepcí řízení teploty zajišťuje optimalizované regenerování filtru.

Obsluha vozidel s AdBlue je relativně snadná, jen se sháněním samotného AdBlue (tedy močoviny) to v českých podmínkách bývá horší. Redukční činidlo se doplňuje do samostatné nádrže o objemu 28, resp. 29 litrů v závislosti na typu karoserie. U skříňových dodávek je plnicí hrdlo umístěno v motorovém prostoru, ostatní provedení s otevřenou nástavbou mají hrdlo přímo na samotné palivové nádrži. Během prvních tří let provozu vozidla je doplňování AdBlue bezplatnou součástí údržby v autorizovaných servisech. Pokud množství AdBlue v nádrži klesne pod určitou úroveň ještě před termínem příští servisní prohlídky, rozsvítí se v přístrojové desce kontrolka, která na tuto skutečnost řidiče opticky i akusticky upozorní. Zbývající množství AdBlue v tomto případě vystačí pro ujetí až 2400 km. Jestliže ani po ujetí této vzdálenosti nebude aditivum doplněno do plného stavu, sníží řídicí jednotka výkon motoru o 25 %.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Crafter
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Volkswagen Golf 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 51 057 km
Cena: 299 000 Kč
Volkswagen Passat 1.968
Rok výroby: 2005
Stav: 127 019 km
Cena: 125 000 Kč
Volkswagen Passat 1.968
Rok výroby: 2012
Stav: 123 153 km
Cena: 320 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků