Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Světovým rekordmanem v dojezdu pouze na zásobu stlačeného zemního plynu ve svých nádržích je aktuálně Volkswagen Caddy. Zkoušeli jsme jeho spotřebu.

I když Volkswagen v současné době nenabízí své tradiční modely Passat a Touran s alternativním pohonem CNG, největší evropský automobilový koncern sídlící ve Wolfsburgu tomuto palivu stále věří.

Během semináře v italském Miláně to novinářům potvrdil Jörg Worm, který má ve Volkswagenu na starosti vývoj CNG motorů.

Jak do osobních, tak i užitkových aut se již nyní nebo v blízké budoucnosti budou montovat jak litrové a dvoulitrové motory, tak zřejmě i zbrusu nový agregát 1,5 TSI/TGI. Ten by měl postupně nahradit nyní hojně využívanou jednotku 1,4 TGI.

Koupit teď auto na CNG? Máme sedm argumentů pro a stejný počet proti

Koupit teď auto na CNG? Máme sedm argumentů pro a stejný počet proti

V nabídce modelů již nyní jsou jak miniauta ( Volkswagen Up, Škoda Citigo či Seat Mii), tak i městská auta (Seat Ibiza), rodinné vozy (Volkswagen Golf, Seat Leon  či Škoda Octavia), užitkové automobily (Volkswagen Eco Load up! nebo Volkswagen Caddy) a dokonce i prémiová auta (Audi A3, A4 Avant a A5 Sportback)

Do portfolia CNG modelů pak ještě mají záhy přibýt také nové polo, Seat Arona, jeden z nových modelů Škody a zřejmě i CNG verze většího typu dodávky než je Caddy.

Klepněte pro větší obrázek

Nový Caddy TGI má opravdu velké zásobníky plynu

Stlačený zemní plyn se má navíc stávat stále dostupnějším palivem. Například pouze v Německu se má během příštích osmi let zvýšit počet plnících stanic ze současných 900 na dva tisíce. CNG se navíc nebude získávat pouze z těžby přírodních zásob, ale bude se také vyrábět synteticky. Je například vyzkoušeno, že při fermentaci sedmi velkých balíků slám (cca 1800 kilogramů tohoto materiálu) vznikne 300 kilogramů CNG. To postačí vozu kategorie Polo TGI k ujetí deseti tisíc kilometrů. Náklady na palivo u těchto vozů mají nadále zůstat nižší než v případě klasických aut na benzin či naftu.

Toto všechno vede představitele Volkswagenu k optimistickému předpokladu, že v roce 2025 bude jen v Německu jezdit milion CNG vozů.

Současným rekordmanem v dojezdu na CNG je v současnosti model Caddy., Právě ten jsme mohli krátce otestovat na trase vedoucí z letiště v italském Miláně k rezidencím u jezera Como a zpět. Ujeli jsme při tom zhruba dvě stovky kilometrů a ani zdaleka tak nemohli otestovat reálný dojezd, který má v případě klasické (krátké verze) vozu Caddy čini 630  a v případě Caddy Maxi dokonce 860 kilometrů. Pro jistotu pak je v autě namontována ještě třináctilitrová benzinová nádrž, která má zabezpečit, že se auto dostane po vyprázdnění plynových zásobníků k plnící stanici.

Test Volkswagen Caddy 1.4 TSI Generation Four: Osobnější než kdy dřív

Test Volkswagen Caddy 1.4 TSI Generation Four: Osobnější než kdy dřív

Tento akční rádius zajišťuje v Caddy Maxi celkem pět ocelových nádrží se speciálním povrchem, do kterých lze načerpat až 36 kilogramů stlačeného zemního plynu. Klasické caddy pojme do čtyř nádrží 26 kilogramů. Je možné využívat i tlak vyšší než 200 barů.  

Nákladový prostor neutrpěl

Nádrže jsou uloženy pod podlahou, což nijak neomezuje užitnou hodnotu tohoto auta, konkrétně objem prostoru pro cestující v případě osobní verze, nebo nákladového prostoru (skříň). Jedinou nevýhodou je nemožnost montáže pohonu všech kol. Čtyři nádrže namontované v Caddy TGI zvyšují hmotnost vozu celkem o 168 kilogramů, u Caddy Maxi jde o 203 kilogramů. 

Pod kapotou nyní namísto dvoulitrového agregátu z minulé generace VW Caddy nyní pracuje turbomotor 1,4, který známe například i z octavie. Zákazník s ním nyní získává o jeden kilowatt vyšší výkon (80x81 kW), ale hlavně o 28 procent nižší normovanou spotřebu. Ta dříve činila 5,7 kg/100 kilometrů, nyní jen 4,1. Caddy Maxi má pak podle výrobce "jezdit za" 4,3 kilogramu.

My jsme testovali Caddy Life a na členité trase v poměrně hustém provozu jsme se dostali na 5,1 kilogramu. Auto jsme při tom nijak nehodili, ale ani jsme nehodlali být brzdou provozu. Pokud bychom se snažili vyloženě o ekologickou jízdu, dokázali bychom spotřebu snížit o zhruba půl kilogramu. 

Velmi příjemný je zvukový projev agregátu. Tedy, není vlastně žádný. Z motorového prostoru není slyšet téměř nic. Lehký motor navíc přispívá k obratnosti auta, což se v úzkých uličkách italských historických měst hodí.  

V současnosti nabízí Volkswagen pro "plynový" model caddy i verzi Edition TGI. Její výbava je skutečně plnohodnotná. V osobní verzi například obsahuje multifunkční kožený volant s kontrastním prošitím a hlavici řadicí páky a páku ruční brzdy v obdobném designu. Dále navigační systém Discover Media s šesti reproduktory, systémem elektronického zesilování hlasu, vstupem USB a rozhraním pro mobilní telefony nebo paketem pro konektivitu, jakož i výškově a podélně nastavitelnou středovou loketní opěrkou s celkem třemi držáky nápojů.

Zvenčí lze Caddy Edition TGI poznat díky logu „Edition“ nad boční ochrannou lištou a na zadním výklopném víku, jakož i logu TGI na střešních sloupcích B. Má také chromované ozdobné prvky na bočních ukazatelích směru a tmavě tónovaná skla oken.

Nový Caddy TGI ve skříňové verzi je v České republice nabízen za ceny od  399 840 Kč bez DPH (483 806 Kč včetně DPH) s 6stupňovou manuální převodovkou. Ceny osobní verze kombi začínají od 479 290 Kč (579 941 Kč včetně DPH). Skříňový Caddy Maxi TGI lze pořídit již od  439 574 Kč (531 885 Kč včetně DPH) a vstupní cena osobní verze Maxi je 521 670 Kč (631 220 Kč včetně DPH). Skříňový Caddy Edition se na českém trhu nabízet nebude, paket Caddy Edition bude v nabídce jako příplatková výbava pro Caddy Comfortline. 

Na galerii nové generace VW Caddy TGI se podívejte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků