Volkswagen chce prý skoncovat s Porsche Panamera a Cayenne

Fúze Porsche a Volkswagenu byla v posledních měsících natolik přetřásaným tématem, že snad neuniklo ani těm, kteří se o dění v automobilovém průmyslu až tak nezajímají. Celá operace dosud ještě nebyla dokončena, nicméně vše postupuje podle plánu a lze očekávat, že se ještě většího Volkswagenu dočkáme co nevidět.

Příznivci Stuttgartské klasiky tento fakt vesměs nevnímají pozitivně, ve ztrátě samostatnosti Porsche spatřují jistá „koncernová rizika”. Je otázkou, do jaké míry jsou takové obavy oprávněné, neb i dosud Porsche v nemalé míře využívalo řešení Volkswagenu, ale ze strany fanoušků a zákazníků zaznívají velmi hlasitě.

Pokud o věci uvažujete podobně, zřejmě vás překvapí nejnovější zprávy z britských ostrovů. Tamní magazín Car totiž zveřejnil informaci ze „zaručeného zdroje” ve Volkswagenu, podle níž má německý gigant plány, jež jsou jakékoli unifikaci vozů Porsche s dnešními koncernovými produtky na hony vzdáleny.

Podle těchto zpráv chce totiž VW udělat z Porsche ryze sportovní značku, což má mít mj. za následek „smrt” modelů Cayenne a Panamera. Samozřejmě ne okamžitou, vždyť Panamera se sotva začala prodávat, ale rozhodně by mělo dojít k ukončení dalšího vývoje tak, aby po přirozeném ukončení života současných či již vyvíjených modelů (tedy v horizontu šesti až sedmi let) příběh Panamery a Cayenne dále nepokračoval.

Takové rozhodnutí by mělo svou racionalitu. Pomineme-li fakt, že tyto modely táhnou ke dnu charakter celé značky Porsche a tím ji přibližují jiným koncernovým značkám, je tu především ten argument, že na luxusní sedany a SUV je tu dnes Bentley a Audi a ostatně i samotný Volkswagen má v nabídce velmi podobné vozy. Poznámka, že i na sportovní vozy jsou tu dnes jiné značky není příliš relevantní, neboť Lamborghini a spolu s ním i vrchol nabídky Audi míří z velké části za docela jinými zákazníky než vrchol nabídky Porsche. Navíc nesdílejí žádnou společnou techniku ani odbobná řešení.

Přesto by to byl argument velmi pokrytecký. Volkswagen je hotový přeborník v kanibalizaci svých modelů a nabídka většiny jeho vozů se překrývá s nabídkou hned několika jiných koncernových značek. A nemusíme zůstávat jen u populárních liní typu A3-Leon-Octavia-Golf-..., velmi podivný byl v minulosti např. útok Phaetonu na pozice A8 nebo R8 na pozice Gallarda.

Mohli bychom tedy najít celou řadu logických argumentů proč by VW měl produkci SUV a sedanu Porsche zastavit, ale i celou řadu logických argumentů, proč by byl takový krok zcela nestandardní. Rozhodnutí se tak zřejmě odehraje i v jiných rovinách, těch méně racionálních. Třeba zrovna někdo z rodiny Piechů či Porsche nebude mít ten či onen model Porsche v lásce. A jeho pohádky bude konec...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porsche Cayenne GTS

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porsche Panamera Turbo
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 6 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků