Praktický a variabilní vnitřek
Velmi rozumná spotřeba
Dospělé jízdní vlastnosti a komfort
Za pohon 4x4 připlácíte skoro sto tisíc korun
Čtyřkolku nedostanete s automatem
Dotykové plošky ovládání hlasitosti a klimatizace
8 /10
Aktuální Volkswagen Caddy se po našich silnicích pohybuje už druhým rokem. Nejde o žhavou novinku, ale má vlastnost, která nestárne a aktuální je vždy: užitečnost, k níž přidal tolik žádanou dávku civilizovanosti. Velké technické změny, které prodělal v mezigeneračním přerodu, uhodily hřebík na hlavičku. Stejně jako prakticky všechno od koncernu VW stojí na platformě MQB, konkrétně její nejaktuálnější verzi Evo z roku 2019, což mu umožnilo zbavit se listových per na zadní nápravě. Nyní využívá tuhou nápravu s vodicími rameny, Panhardovu tyč a vinuté pružiny.
Moderní architektura znamená i nasazení aktuálních asistenčních a bezpečnostních systémů, o kterých si (byť robustní a užitečná) předchozí verze mohla nechat jenom zdát. Mimochodem, pokud si odmyslíme změny motorů a designu, minulá generace byla na trhu v podstatě od roku 2003 po následujících sedmnáct let.
Na tvarech auta, které dostanete jako užitkáč i rodinné MPV, není moc co vymýšlet ani zkazit. Když se rozhlédnete po současné nabídce, siluety Caddy, Berlinga, Kangoo a dalších vozů této kategorie jsou vlastně zaměnitelné. Proto u nich a ani u Volkwagenu nepřekvapí (ale potěší) třeba nízko položená nakládací hrana kufru, v tomto případě 56 cm nad zemí. Dozadu se na šířku vejdou předměty veliké téměř 1,2 metru, v pětimístné konfiguraci a se standardním rozvorem pak za zadními sedadly najdete prostor o délce 1,1 metru.
Zadní výklopné dveře mají pro normálně rostlého člověka dobrou podchozí výšku a nemusíte s nimi zápasit díky servopohonu. Šikovná je také odkládací schránka po pravé straně nákladového prostoru, vedle níž najdete pod krytem místo pro opravnou sadu pneumatik (Caddy 4Motion nemá rezervní kolo, předokolky ano a automaticky), po levé straně je pak místo pro uložení výstražného trojúhelníku. Vzadu se vám tak nic z povinné výbavy nemotá a nepřekáží.
V duchu praktičnosti se nese i zbytek interiéru. Zadní sedadla, dělená v poměru 1/3 ku 2/3, můžete kromě sklopení opěradel také překlopit dopředu nebo zcela vyjmout. Tím uvnitř získáte zcela rovnou podlahu až k předním sedačkám a maximální objem lehce přes 2,5 krychlového metru.
Pokud si Volkswagen Caddy nekoupíte v základní výbavě, vždy má užitečné a robustně působící sklopné stolky pro druhou řadu, uchycené na opěradlech předních sedadel, nebo třeba odkládací zásuvky pod křesly řidiče a spolujezdce. V předních i zadních dveřích najdete příjemně velké kapsy a své věci můžete uložit i do poličky pod stropem vpředu nebo před čelní sklo. Míst, kam položit, schovat nebo odložit vše možné, je zde skutečně přehršel.
Užitečné, ne užitkové
Zkoušená výbava Style je v nabídce nejvyšší dostupnou – pod ní stojí provedení Life a Caddy. V úplném základu velkému Volkswagenu nechybí třeba poloautomatická klimatizace, multifunkční volant, elektricky stavitelná a vyhřívaná zrcátka, rádio s 6,5“ dotykovým barevným displejem a také balík bezpečnostních systémů. V našem špičkovém provedení najdeme klimatizaci automatickou, 8,5“ displej rádia, digitální přístrojový štít, LED světla vpředu i vzadu, dva USB-C porty vpředu a dva další vzadu – vše potřebné pro civilizované cestování. Když se ale nekrotíte s volitelnou výbavou, ceny stoupají vcelku rychle.
U tohoto konkrétního exempláře činí součet za příplatky lehce přes 200 tisíc korun. Je zde například 10“ navigace Discover Media Plus za 30.686 Kč. Ta má sice přehlednou grafiku a celkem snadno se obsluhuje, stále se ale nezbavila velmi pomalých startů – vzhledem k bezproblémovému zrcadlení chytrých telefonů si můžete ušetřit čas i peníze s nižší sériovou specifikací. Navíc je zde naše „oblíbené“ ovládání hlasitosti a teploty dotykovými ploškami.
Příjemným společníkem je adaptivní tempomat, který ale kvůli manuální převodovce nemá prostor pro ukázku plného potenciálu svých kouzel. Ale za pouhých 7341 Kč se jistě vyplatí. Výhodnou cenu mají také boční dveře se servopohonem – necelé čtyři tisíce korun za kus. Obecně vzato není dvakrát rozumné zaškrtávat v konfigurátoru vše možné, zvlášť když jako základ slouží toto vůbec nejdražší provedení Caddyho v nejvyšší výbavě.
Plácnete se přes kapsu
Ano, provedení 4Motion je sice nejdražší, ale v rámci své kategorie jde o dost unikátní nabídku. Konkurenty s pohonem všech kol vlastně nemá a autu, které uveze hodně lidí a jejich věcí, dává další rozměr použitelnosti. Čtyřkolka s mezinápravovou spojkou pomáhá tam, kde má, a při užívání auta nijak nepřekáží. S naftovým dvoulitrem o výkonu 90 kW v rozmezí 2750 až 4250 otáček za minutu a s 320 Nm točivého momentu od 1600 otáček (4x4 je pouze s ním) můžete jezdit za šest litrů a nějaké drobné a ani s nákladem nestoupá spotřeba do závratných výšin.
Klasicky příjemná je „mechanika“ ovládání auta. Řazení, které nedrhne, i řízení, jež dostalo oproti minulé generaci rychlejší převod působí o dost méně „užitkově.“ Když už ale někdo chce utratit ranec peněz za čtyřkolku (zcela základní cena a to ještě uvedená jako akční činí 897.017 Kč), určitě by se rád plácnul přes kapsu dvakrát a měl pohon všech kol s automatem. To však možné není.
Provedení Style začíná na 983.504 Kč, což je na auto podobného střihu nemálo, ale je nutné zdůraznit, že Caddy ve své aktuální generaci skutečně není jen vyšňořenou dodávkou, ale normálním civilním autem s moderními asistenčními systémy, velmi komfortním odpružením i na těchto 17“ kolech, zadní nápravou prostou dřívějšího houpání i poskakování a kvalitně působícím interiérem.
Závěr: Umí skoro všechno, ale co vaše peněženka?
V rámci nabídky Volkswagenu je Caddy akceptovatelnou náhradou za MPV Sharan, který momentálně seženete už jenom ve formě velmi omezeného množství skladových vozů – a bez pohonu 4x4. Cenu špičkově vybaveného auta je proto možné vnímat touto optikou, byť je nemalá.
Jde o tichého a úsporného společníka se spolehlivě fungujícími asistenty, hromadou možností stran výbavy a bezproblémovou obsluhou – pokud si tedy odpustíte nejvyšší specifikaci infotainmentu a přijmete dotykové ovládání důležitých funkcí. Praktičnost je pak neoddiskutovatelná, v tomto ohledu není Caddymu co vytknout. Téměř sto tisíc navíc za čtyřkolku je ale i v dnešní době drahých aut obrovský ranec peněz.
Volkswagen Caddy: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
619.000 Kč (Caddy 2.0 TDI/55 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
889.561 Kč (Style 2.0 TDI/90 kW) |
Cena testovaného vozidla |
1.191.756 Kč (Style 2.0 TDI 4M/90 kW) |
Technické údaje: Volkswagen Caddy
-
Rok • stupeň výbavy
2022 • Style
-
Počet válců/ventilů na válec
4/4
-
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 968 cm3
-
Nejvyšší výkon
90 kW (122 koní)
-
Nejvyšší výkon při otáčkách
2 750 až 4 250 ot/min
-
Nejvyšší krouticí moment
320 Nm při 1 600 až 2 500 ot/min
-
Zrychlení z 0 na 100 km/h
12,1 s
-
Nejvyšší rychlost
185 km/h
-
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
-
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
760 l • 2 256 l
-
Hmotnost: provozní • celková
1 791 kg • 2 300 kg
-
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,3 • 4,3 • 5,1 l/100 km
-
Rozvor náprav
2 755 mm
-
Rozměry: délka × šířka × výška
4 500 × 1 855 × 1 791 mm
Sériová výbava: 12V elektrická zásuvka v zavazadlovém prostoru, 17" kola z lehké slitiny, 4x USB (typ C), audio s 6 reproduktory, asistent rozpoznání únavy, boční posuvné dveře vlevo a vpravo, Digital Cockpit, digitální příjem rádia, elektrické stahování oken řidiče a spolujezdce, Front Assist s monitoringem chodců, bezklíčové startování, automatická klimatizace, LED světla, multifunkční kamera vpředu, multifunkční kožený volant, Parkpilot vpředu a vzadu, rádio Composition (8,25" barevný dotykový displej, slot na SD kartu, aux-in vstup, 2x USB typ C), samolepicí dojezdová sada, sedadla vpředu výškově nastavitelná, sklopné odkládací stolky, střešní nosníky, tempomat s funkcí omezovače rychlosti
Příplatková výbava: Béžová Mojave metalíza (16.767 Kč), Adaptivní tempomat ACC (7341 Kč), App Connect / WLAN pro Apple Car Play (4652 Kč), Boční posuvné dveře vlevo, servo (3970 Kč), Boční posuvné dveře vpravo, servo (3970 Kč), Keyless entry/start (7861 Kč), Koberečky v kabině řidiče (2407 Kč) ,LED diodové světlomety vpředu PLUS (9386 Kč) ,LED osvětlení interiéru + dveře (1083 Kč), Light Assist (4292 Kč) ,Navigace "Discover Media Plus" (30686 Kč), Ochrana nákladové hrany, černá (4412 Kč), Prodloužená záruka výrobce 2+3/200 000 (8596 Kč), Sedadla vpředu "ergoComfort" (8062 Kč), Side Assist (11.030 Kč), Spodní kryt motoru a převodovky (7662 Kč), Systém rozpoznávání dopravních značek (8745 Kč), Tažné zařízení odnímatelné,uzamykatelné (22.904 Kč), Trailer Assist II (7301 Kč), Vyhřívané čelní sklo (5295 Kč) ,Výdechy ventilace ve stropu (7100 Kč), Zadní výklopné dveře prosklené, servo (3970 Kč), Zesílená baterie (1626 Kč), Zimní paket (11553 Kč) ,Zpětná kamera, dynamické vodicí linky (7581 Kč)