| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style | Foto: Samuel Mareček

| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček
| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček
| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček
| Volkswagen Caddy 1.5 TSI Style Foto: Samuel Mareček
35
Fotogalerie

TEST Volkswagen Caddy 1.5 TSI DSG: Prostě skvělý a sexy. Ale co na to vaše peněženka?

Se světem praktických MPV to jde poslední roky z kopce. Jenže momentálně není ani mezi osobními dodávkami z čeho vybírat, což dobře hraje do karet právě Volkswagenu.

Radosti
Úsporný motor
Jízdní vlastnosti
Praktický a ergonomický interiér
Široké možnosti příplatkové výbavy
Starosti
Pomalejší odezva infotainmentu
Lišta ovládání klimatizace a hlasitosti
Pouze konektory USB-C
8  /10

Představte si, že jste živnostník, a k tomu máte rodinu se dvěma dětmi a v ideálním případě ještě psa. V týdnu vozíte zboží a o víkendu vyrážíte na společné výlety.  A pokud hledáte nové auto, pravděpodobně sáhnete po osobní dodávce. Náhle však zjistíte, že prakticky není z čeho vybírat.

Fiat Doblo už nemá nejnovější koncepci a nástupce je za dveřmi, tak proč si na poslední chvíli kupovat morálně starý model? Navíc stále není jasné, jestli se vůbec dočkáme spalovacího pohonu. Ford Tourneo Connect už v ceníku nenajdete, jelikož také čeká na novou generaci. Stejně tak teprve přijde osobní verze Renaultu Kangoo. Jestli jste si zrovna vzpomněli na trojčata Peugeot Rifter, Citroën Berlingo a Opel Combo Life, tak máte opět smůlu. Spalovací verze končí a budou jen elektrické.

Výsledek? Zůstávají nám Toyota Proace City Verso, Mercedes-Benz Citan a Volkswagen Caddy. A právě toho si pravděpodobně vyberete, jelikož se toho do něj vejde nejvíce. Jeho pátá generace se na českém trhu objevila začátkem loňského roku a přinesla v rámci své řady významnou revoluci, která významně ukrojila z rozdílu mezi pracovní dodávkou a rodinným MPV.

Zvenku sexy, uvnitř praktický

Nasednutí do interiéru navozuje poněkud rozpačitý dojem. Ano, jsou zde dvě velké obrazovky usazené v černém lesklém dekoru, ale když si je odmyslím, nemohu se ubránit dojmu, že zpracování předešlé generace působilo hodnotnějším dojmem, což je vidět zejména na volantu, který máte neustále na očích. Ano, automobilky obecně šetří, ale právě pro pocit „něčeho navíc“ si lidé byli ochotni připlatit za Volkswagen. Je to subjektivní, ale onen pocit se jednoduše nedostavil.

A přitom zvenčí vypadá Caddy naprosto fantasticky, zvláště v tom černém perleťovém laku doplněném 17palcovými koly Colombo. Celkový dojem pak dotvářejí zadní LED světla s kouřovým podkladem. V téhle konfiguraci je prostě sexy a to se dá říct o málokteré dodávce.

Nutno ale říci, že se automobilka snažila navodit příjemný dojem plasty s různými texturami, těch s hladkým provedením je zde minimum a je to dobře. Ergonomie pozice řidiče je exemplární. Sedadlo je nastavitelné v širokém podélném i svislém směru a nechybí ani možnost prodloužení sedáku. Ujet několik set kilometrů za den nebude problém. Loketní opěrka je rovněž výškově nastavitelná a lze ji vysunout.

Digitální přístrojový panel má výrazný kontrast i syté barvy, takže je za všech okolností perfektně čitelný. Reakce na pokyny skrze tlačítka multifunkčního volantu jsou rychlá. Naopak svižnější odezvu bych čekal od 10palcové obrazovky navigace Discover Media Plus za téměř 31.000 Kč. Zejména pokud jde o rozhraní komfortních prvků jako vyhřívání sedadel nebo klimatizace. Její teplota se dá spolu s hlasitostí rádia nastavit na dotykové liště pod displejem. Můžete po ní jezdit ze strany na stranu, nebo zběsile klepat, funguje obojí. Ve Wolfsburgu ovšem zapomněli na její podsvícení, takže v noci zcela splyne s palubní deskou, stane se neviditelnou a je prakticky k ničemu. Určitou záchranou je prosvětlené dotykové zkratkové tlačítko právě pro klimatizaci a jízdní nastavení vozu ve spodní části středového panelu.

Místo prakticky na cokoliv

Jednou z dominant dodávek je nepřeberné množství velkých odkládacích míst, v tom je Volkswagen Caddy příkladný. Elektronická zařízení si odložíte do velké přihrádky za voličem automatické převodovky, kde jsou i dva USB-C konektory. Dolů se vejdou dva kelímky s nápoji a pod loketní opěrku zbytek drobností. Mapu a další dokumenty odložíte do police nad hlavou. Hlavně tam nedávejte propisky a malé předměty, dno není hladké a snadno něco může zapadnout do záludného prolisu.

O možnost občerstvení nejsou ochuzení ani cestující vzadu, kde zázemí zajišťují výklopné stolky s držákem nápojů. Mimochodem, díky velmi lehkým posuvným dveřím je nasedání dozadu snadné. Opěradla jsou nastavitelná v širokém rozsahu, takže si je přizpůsobí i dvoumetroví spolucestující. Ti navíc nebudou mít v žádném ohledu problém, ani v oblasti kolen a už vůbec ne nad hlavou.

Dobrou zprávou je, že navzdory prostorné kabině zůstalo dostatek místa na zavazadla, sportovní náčiní i třeba pytle s betonem. Nákladový prostor měří v základní konfiguraci 1100 mm, po vyjmutí druhé řady naložíme předměty dlouhé 1913 mm. Jestliže klientovi vezete sochu, může mít výšku až 1200 mm a základnu širokou 1185 mm. Komfortní nakládce pomůže hrana umístěná 562 mm nad zemí. Kromě rovné podlahy můžete mít za příplatek 22.743 Kč další dvě sedadla. Kvůli sedmi místům ani nemusíte připlácet za prodlouženou verzi Maxi.

Pokračování 2 / 3

Na cestě mezi dodávkou a MPV

Caddy poprvé vychází z koncernové platformy MQB pro osobní vozy. Stejně jako oblíbený Golf. To znamená, že vzadu už nenajdeme listová pera, ale klasické pružiny s vlečnými rameny. Výsledkem je daleko klidnější jízda, zejména na příčných nerovnostech, kde Caddy neodskakuje a poslušně drží stopu. To je dobře, protože skrze volant se řidiči dostává jen pramálo informací. Je třeba zmínit, že testovaný vůz byl vybaven příplatkovým posilovačem řízení pro hendikepované osoby v ceně 2367 Kč, s nímž jde řízení o poznání snadněji. Na místě při parkování klade jen velmi nízký odpor, což takovým osobám značně ulehčí ovládání.

Na dodávku tlumí podvozek nerovnosti příkladně, avšak ve městských rychlostech pronikají do interiéru rezonance od prázdného nákladového prostoru i palubní desky. I přes „osobní“ podvozek chcete jezdit se zátěží alespoň 200 kg. Pak se vše zklidní a Caddy je rázem příjemně kultivovaný.

Střídmý konzument

I přes převahu dieselových motorů můžete Caddy koupit s přeplňovaným čtyřválcem 1.5 TSI o výkonu 84 kW a 220 Nm točivého momentu. Jedná se o ideální volbu pro krátké cesty, kdy se motor rychle zahřeje na provozní teplotu. Spojení s automatickou převodovkou DSG je laděné na uvolněnou jízdu, pro větší zrychlení je třeba pedál více přišlápnout. Jenže pak přijde mohutné podřazení, vytočení motoru do vyšších otáček (v nich dá o sobě motor vědět) a ne zrovna kultivované škubnutí. Chtělo by to něco mezi ospalým eco režimem a sportem.  To se ale děje především ve městě. Kdekoliv jinde má převodovka hladký chod a dobře reaguje na povely pedálů. Pobídnutím brzdy si z kopce sama podřadí a zpomaluje pomocí motoru.

Výsledkem je až překvapivá efektivita, kdy vzhledem k vysoké a široké stavbě karoserie si motor řekl na dálnici o 7,5 l/100 km. Na okresce se bez problému vešel pod 7 litrů a to je více než chvályhodné. Pokud vyrazíte na rovinatou Moravu, věřím, že pojedete i za 6,5 l/100 km a to je teritorium dieselů.

Když sáhnete hlouběji do kapsy (29.001 Kč), na delších cestách vám balíček Travel Assist výrazně usnadní práci. Udrží vás ve středu pruhu, dodrží nastavenou rychlost a přitom si pohlídá auta před vámi. Systém je velmi dobře naladěný, nezmatkuje a vůz vede s jistotou. Součástí balíčku je i multifunkční kamera, digitální přístrojový panel, digitální rádio, bezklíčkové startování, parkovací asistenti a systém nouzového brzdění. Prakticky veškerý komfort v jednom paketu.

Testovaný Volkswagen Caddy měl ještě navíc systém sledování mrtvého úhlu a příplatkové LED světlomety. Jejich paprsek osvětluje okolí v širokém úhlu a do dálky, kam až oko dohlédne. Příjemná je i teplota bílého světla, z níž nebolí při jízdě za tmy oči. Celkově vzato, velmi slušný komfort ze světa osobních vozů.

Pokračování 3 / 3

Kalkulačku do ruky a počítat

Když se podíváme na celkovou cenu, vůbec to není málo. Obrátíme se tedy na zbylé dva konkurenty? Mercedes-Benz Citan sice nabídne vyšší výkon benzinového motoru, ale pouze s manuální převodovkou. Kola dostanete maximálně 16palcová, analogový přístrojový štít a interiér pouze látkový. Nabídka Caddy je rovněž bohatší co se týče zmíněných jízdních asistentů. Ano, dle konfigurátoru vychází na něco málo přes 800.000 Kč, ale musíte toho hodně oželet. Naproti tomu Toyota Proace City Verso má k dispozici osmistupňový automat, ale objem motoru jen 1.2 litru. Sice se dostanete hluboko pod 700.000 Kč, ale je menší a možnosti výbavy jsou hodně základní.

Ano, na první pohled působí cena zkoušeného Volkswagenu Caddy 918.874 Kč jako úlet. Jenže při bližším zkoumání zjistíte, že je pouze vyšší o to, bez čeho se nechcete obejít a konkurence to nenabízí. Caddy je tak pravděpodobně nejblíže vytouženému kompromisu prostorné dodávky a velmi dobře vybaveného MPV.  

Volkswagen Caddy: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 599.000 Kč (2.0 TDI/55 kW Caddy)
Cena s testovaným motorem a výbavou

751.838 Kč (1.5 TSI/84 kW DSG Style)

Cena testovaného vozidla        

918.875 Kč (1.5 TSI/84 kW DSG Style)

Technické údaje: Volkswagen Caddy

Rok • stupeň výbavy
2021 • Style
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 498 cm3
Nejvyšší výkon
84 kW (114 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 500 až 6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
220 Nm při 1 750 až 3 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,9 s
Nejvyšší rychlost
181 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
1 213 l • 2 556 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 654 kg • 2 150 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,6 • 5,2 • 5,7 l/100 km
Rozvor náprav
2 755 mm
Rozměr pneumatik
215/55 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 500 × 1 855 × 1 832 mm

Základní výbava: Litá 17" kola, 6 aurbagů, 6 reproduktorů, Asistent odbočení vlevo, Asistent rozpoznání únavy, Automatický spínač denního svícení, Bederní opěrky vpředu, boční posuvné dveře vlevo a vpravo, Digital Cockpit, DAB, Elektrické stahování oken řidiče a spolujezdce, Front Assist s monitoringem chodců, bezklíčové startování,  klimatizace Climatronic, Tempomat s funkcí omezovače, Kryty pedálů v hliníkovém dekoru, LED světla vzadu, LED světlomety vpředu, Parkpilot vpředu a vzadu, Bluetooth a další.

Volitelná výbava: Černá Deep perleťový lak (16.767 Kč), Asistenční systém Travel Assist (29.001Kč), navigace Discover Media Plus (30.686 Kč), Zimní paket (11.553 Kč), zadní kamera, dynamické vodící linky (7581 Kč), výdechy ventilace ve stropu v prostoru (7100 Kč), keyless entry/assist (7861 Kč), prodloužení záruky 2+3/200.000 km (8596 Kč), dovírání zadních a bočních dveří – servo (3x3970 Kč) a další.

Citroen Berlingo

Na základech užitkového modelu vyvinul Citroen praktické a cenově dostupné MPV s vynikajícími užitnými vlastnostmi. Žádané jsou diesely HDi, ale Berlingo se vyrábí i s benzínovou šestnáctistovkou.

Nová generace • Test Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130

Doporučujeme

Články odjinud