TEST VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI DSG R-Line: Styl a komfort především

Že model Arteon dorazí také v provedení kombi, Volkswagen oficiálně potvrdil až loni v červnu. Shooting Brake působí takřka dokonale, ale je takový i ve skutečnosti?
Radosti
Mimořádně komfortní podvozek
Tichý a úsporný motor
Sladění motoru a převodovky
Skvělé odhlučnění kabiny
Starosti
Horší výhled vzad
Dotyková tlačítka na volantu
Slabší trakce předních kol
Nové ovládání klimatizace
9  /10

Pokud vám připadá, že se čas v posledních letech táhne, měl bych pár informací, které vás vyvedou z omylu: Subaru BRZ skončilo po devíti letech na trhu, od oficiální představení Škody Kodiaq uběhne letos v září už pět let a zanedlouho tomu budou čtyři roky, co se světu na ženevském autosalonu poprvé ukázal Volkswagen Arteon. Doba se zrychluje a čas letí neúprosně vpřed – o tom není sporu.

Možná víte, že co se střední třídy týče, je Evropa více zaměřená na kombíky. A třeba v Česku si můžete jako takový „prototyp“ mainstreamového služebáku představit Škodu Superb Combi s naftovým motorem nebo Volkswagen Passat Variant se stejným pohonem. Arteon jsem přitom výše nezmínil náhodou. Nástupce atraktivního Volkswagenu CC dorazil v roce 2017 na post nové vlajkové lodi, brzy byl však z vrcholu sesazen novým Volkswagenem Touareg. Navíc měl pouze karoserii liftback (Volkswagen CC byl sedan), s níž sice vypadal atraktivně, ale pokud chtěl poskočit v prodejích nahoru, musel se vydat i cestou kombíku.

Volkswagen Arteon má po faceliftu. Nový Shooting Brake je krásný! Má až 320 koní

Volkswagen Arteon má po faceliftu. Nový Shooting Brake je krásný! Má až 320 koní

Stejně jako CC není ani arteon obyčejná „limuzína“. V duchu sloganu „Není pro každého“, s nímž před lety dorazil na trh, nabídnul bezrámová boční okna a siluetu připomínající kupé, stejně jako už před lety Mercedes-Benz CLS. Však šel také Volkswagen při uvedení praktičtějšího arteonu stejnou cestou jako Mercedes – není to totiž pouze kombi, ale rovnou Shooting Brake. Z historického hlediska je to hloupost. Vždyť podle zaběhnuté terminologie by měl mít pouze jeden pár bočních dveří, taková je už ale dnes doba. Doba, kdy se označení „čtyřdveřové kupé“ či „SUV-kupé“ vžila doslova naplno.

Rovnou s modernizací

Příchod verze Shooting Brake Volkswagen „přilepil“ k představení faceliftu arteonu jako takového. Modernizace po necelých čtyřech letech od premiéry znamená spíše technické než výraznější kosmetické změny, jakožto i rozšíření palety nabízených motorů. Z estetického hlediska se bavíme o pozměněném tvaru nárazníků, propojení předních světlometů diodovou linkou jako u golfu či ID.3 (u volitelných Matrix LED světlometů), nové grafice zadních svítilen, uvnitř najdete kapacitní volant s dotykovými plochami nebo nové ovládání klimatizace. Paletu motorů pak doplnil plug-in hybrid s označením eHybrid a zejména dvoulitr TSI s výkonem 320 koní, dodávaný v ostré verzi Arteon R.

Nový VW Arteon si už v Česku sestavíte podle sebe. Zatím s jediným motorem

Nový VW Arteon si už v Česku sestavíte podle sebe. Zatím s jediným motorem

Arteon Shooting Brake, který dorazil do našeho prvního redakčního testu, by se z fleku mohl ucházet o nápisy „Světlu vstříc“. Černý lak karoserie, tmavá dvacetipalcová kola, zatmavená zadní okna, celočerný interiér… Zkrátka takový funebrák. Volkswagen samozřejmě umí nabídnout i výraznější barvy, to ale neznamená, že by takto konfigurovaný arteon zapadnul v davu. Býval středem pozornosti a předmětem diskusí. Často pak, jestli jde o ono silné erko (znáček v masce chladiče a falešné koncovky výfuku budí ten dojem) a na kolik takové auto vlastně vyjde.

V našem případě šlo „pouze“ o sportovněji střiženou verzi R-Line s cenou začínající lehce pod milionem korun. Za tyhle peníze ale dostanete patnáctistovku TSI s manuálem a nikoliv zkoušený dvoulitr TDI s výkonem 147 kW a automatickou sedmistupňovou převodovkou. Na takové auto si připravte nejméně 1.167.900 Kč, za vůz na fotkách byste dali dokonce 1.551.500 Kč. A to se pořád jedná o předokolku. O předokolku s cenou plně vybavené Kie Stinger 3.3 T-GDI AWD s výkonem 366 koní. Cena je to sebevědomá, ale dostanete za ni pořádný kus pořádně vybaveného auta. Stačí ostatně nakouknout dovnitř…

Omlazená Kia Stinger dorazila do Česka. Na čtyřválce kašle, motor V6 je standard

Omlazená Kia Stinger dorazila do Česka. Na čtyřválce kašle, motor V6 je standard

Na záplavu kůže, kvalitních dekorů, nebo třeba ambientní osvětlení, které na dveřích vytváří krásný obrazec, se zvyká rychle, dokonce i konzervativní Volkswagen se v tomto ohledu umí odvázat. Za volantem je tichoučko – aby ne, když měl zkoušený arteon příplatková akustická přední okna. Skvělá jsou i kůží čalouněná přední sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou nebo volant s hezčím designem a silnějším věncem. Nevadilo by mi sedět o něco níže (asi daň za elektrické ovládání sedadel), už kvůli usedání za volant. Sloupek A karoserie je totiž docela dost skloněný, takže jsem při nastupování a vystupování musel dávat pozor na hlavu (měřím 190 cm).

Arteon Shooting Brake je délkou 4866 mm, šířkou 1871 mm i rozvorem 2840 mm shodný s výchozím liftbackem, je ale skoro o 2 centimetry vyšší. Vpředu máte díky tomu nad hlavou o 11 mm více místa, vzadu to pak podle oficiálních informací Volkswagenu dělá skoro 5 centimetrů. Možná si řeknete, že pár milimetrů vpředu nad hlavou nepoznáte, s čímž bych i souhlasil, vzadu se ale opravdu sedí pohodlněji než v liftbacku. I tady si ale musíte při nastupování a vystupování dávat pozor na hlavu, navíc je dost dobře možné, že vyšší postavy (190 cm+) budou místo z bočního okna koukat do masivního podélného střešního nosníku.

Za volantem nového Volkswagenu Caddy Kombi 2.0 TDI: Golfe, jsi to opravdu ty?

Za volantem nového Volkswagenu Caddy Kombi 2.0 TDI: Golfe, jsi to opravdu ty?

Když Arteon Shooting Brake srovnám s Passatem Variant, ze kterého technicky vychází, přicházím na horší výhled do stran (nižší střecha a více skloněné přední sloupky) a zejména pak zadním oknem při pohledu do vnitřního zpětného zrcátka. Pokud cestující vzadu zapomenou před vystoupením zase zatáhnout hlavové opěrky, zbude vám opravdu malinký průzor. Aspoň se že zadní parkovací kamera s širokoúhlým snímáním (až 170 stupňů) nešpiní, protože je schovaná pod výklopným zadním logem.

Největším benefitem kombíku má samozřejmě být větší zavazadlový prostor, v základním uspořádání sedadel se ale na moc velký rozdíl oproti liftbacku, který už má tak dost velký vstupní otvor do kufru, netěšte. Shooting Brake (vůči liftbacku se za něj připlácí 25.000 Kč) v základu nabídne 565 litrů (+2 litry), po sklopení zadních opěradel dostanete 1632 litrů (+75 litrů). Nechybí háčky na uchycení tašek, tlačítko pro odjištění příplatkového tažného zařízení či oka pro ukotvení gumicuků, naopak zamrzí absence páček pro sklopení zadních opěradel přímo z kufru, které Pasatu Variant nebo Superbu Combi nechybí. Ba co víc, má je i Golf Variant.

Nové Volkswageny Golf Variant a Alltrack poprvé naživo: Mohou ještě překvapit?

Nové Volkswageny Golf Variant a Alltrack poprvé naživo: Mohou ještě překvapit?

Rád bych se ještě zastavil u novinek pro řidiče a spolujezdce. Stejně jako passat přišel i arteon v rámci modernizace o fešné analogové hodiny v přístrojové desce. Změnil se i tvar výdechů ventilace, digitální přístrojový štít už nezahrnuje ukazatele teploty chladicí kapaliny motoru a stavu palivové nádrže (jsou po stranách) a na kapacitním volantu už při jízdě s aktivovaným asistentem pro hlídání jízdních pruhů stačí mít jen položené ruce. Dříve vás občas systém při delší jízdě bez změny směru vyzval k převzetí řízení, což bylo otravné.

Nový je i panel klimatizace – bohužel. Místo klasických otočných ovladačů má totiž dotykové lišty pro nastavení teploty a ovládání intenzity ofuku, které se občas, například máte-li zpocené prsty, špatně ovládají. Ovládat klimatizace hlasem jako v golfu či ID.3 v arteonu nejde. A aby těch hi-tech ploch nebylo málo, najdete je i na volantu. Tlačítka už totiž nejsou klasická, ale dotyková s haptickou zpětnou vazbou, což jen fajn do chvíle, než si například při ručkování omylem přeladíte rádio nebo zapnete tempomat.

Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq je po modelu Yeti druhé SUV značky Škoda. Využívá koncernovou platformu MQB a vyrábí se v České republice spolu se sesterským SUV Seatu. Kodiaq je první model Škody, který lze objednat v sedmimístném provedení, dostupný je také v provedení sport (RS).

Ceny a výbava • Test Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW • Škoda Kodiaq RS

Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Škoda Fabia IV 1.0 TSI DSG

Čtvrtá generace Škody Fabia je za rohem, představí se už v květnu, od léta si ji budete moci objednat v rámci předprodeje a s podzimem dorazí na showroomy a k prvním zákazníkům.

včera | Jiří Baborský | 65 příspěvků
TEST Volkswagen Golf GTE 1.4 PHEV: Dobrý přítel bohatého pendlera

Volkswagen Golf GTE

Plug-in hybridní GTE je nejvýkonnější eko verzí Volkswagenu Golf. Slibuje úsporný provoz i vysoký výkon, jak ale funguje v podmínkách české zimy?

24.  2.  2021 | Richard Herbich | 26 příspěvků
TEST Kia e-Soul 64 kWh: Sladký život s volty a ampéry i v třeskutých mrazech?

Kia e-Soul 64 kWh

První generace Kie Soul se světu představila už v roce 2008 a pro značku představovala důležitý milník. V té době Kia nabízela vcelku fádně vypadající picanta, ria nebo cee’dy a funky krabička na čtyřech kolech byla konečně vozem, po které bylo možné toužit.

21.  2.  2021 | Richard Herbich | 42 příspěvků