Volha, a k tomu 3102? To byl vrchol sovětského automobilového průmyslu, jenž měl v osmdesátých letech saturovat komunistické státy v oblasti poptávky po vozech vyšší střední třídy…
Kapitoly článku:
Svérázné obchodní principy
Vozy Volha GAZ 24 vyráběli v Nižném Novgorodě od roku 1970, přičemž prakticky již ve chvíli, kdy se tento model podařilo po devítiletém vývoji dostrkat do stádia sériové výroby, pracovali konstruktéři vědomi si lhůt panujících v rámci centrálně plánovaného hospodářství na modernizaci této řady. Tou se nakonec stal model GAZ 3102, neboli Volha 3102, přičemž modernizační prvky do výroby nabíhaly postupně.
Volhy GAZ-21 byly vyráběny ve třech sériích lišících se na první pohled hlavně tvarováním masky chladiče
Z tohoto důvodu tak není snadné ani stanovit vlastní debut řady 3102. Soudruzi se nijak nezdráhali označit Volhu 3102 za „třetí generaci“ (tou první byla „carevna“ GAZ-21 Volha), a to i přesto, že v porovnání s výchozím typem GAZ 24 šlo pouze o facelift. Doktrína si žádala velkých gest, a tak pracovníci závodu v Gorkém svoji Volhu 3102 oficiálně představili k padesátému výročí založení automobilky GAZ a k příležitosti XXVI. sjezdu Komunistické strany sovětského svazu.
Ve druhé polovině 20. století se samozřejmě SSSR všemožně pokoušelo vymezovat vůči svému úhlavnímu imperialistickému nepříteli (rozuměj USA), nicméně inspiraci často čerpali právě u něj. U GAZ-21 to bylo mimořádně patrné, ovšem ani GAZ 24 inspiraci západními vzory nijak nezapíral: podívejte se třeba na proporce karoserie Plymouth Valiant nebo na masku Volva 140 z konce šedesátých let.
Kapitalistické počátky v komunistickém světě
A když se v roce 1982 oficiálně slavilo, nikdo raději nepřipomínal, že v Nižném Novgorodě zahajovali výrobu pouze licenčními americkými stroji Ford A a Ford AA, přičemž částečně vlastní konstrukcí se stala teprve Poběda (GAZ-M20) zkoušená v posledních měsících druhé světové války. První Fordy vznikaly pod označením NAZ (Nizhegorodsky Avtomobilny Zavod), v roce 1933 byl však podnik v souvislosti s nařízenou změnou jména města přejmenován na GAZ (Gorkovsky Avtomobilny Zavod).
GAZ-24 ve výrobě carevnu roku 1968 nahradil
Ale to už odbíháme příliš. Vývoj Volhy 3102 dospěl koncem první části osmdesátých let tak daleko, že vůz bylo možno prezentovat jako celek i v zahraničí. Před třemi dekádami se tak vozy tohoto typu začaly objevovat také v Československu a záhy se staly koloritem našich ulic. Tyto Volhy (na rozdíl od starších M24, jež jezdily i jako taxíky či běžné podnikové stroje) sloužily zprvu zejména státnímu aparátu včetně STB a dalších represivních složek, takže řada z nás na ně zřejmě nijak veselé vzpomínky nechová.
Volha 3102 měla vozy GAZ-24 průběžně nahrazovat, ale tak snadné to nebylo. Z tohoto důvodu probíhala v letech 1985 až 1992 výroba i vozů GAZ 24-10 odvozených z původního typu z roku 1968 při aplikaci minima změn představených modelem 3102. Modernizace původních 24 do podoby 24-10 běžela paralelně s 3102, první vozy byly uvedeny na moskevském autosalonu v roce 1984. Výroba probíhala v řadě sérií lišících se motory a výstrojí karoserie a interiéru, nicméně prakticky ve všech případech šlo o jakési hybridy.
Volha 3102 nastupuje
Vozy Volha 3102 měly znamenat to nejlepší, čeho byli na počátku osmdesátých let v GAZu schopni. Ačkoli šlo o osvědčenou techniku, první automobily byly nejprve v různých zkušebních sériích nasazovány do služeb vybraných sovětských podniků. Ačkoli oficiální premiéra nakonec proběhla v roce 1982, ani v polovině roku následujícího neměla ještě oficiální sovětská organizace Avtoexport uzavřeny homologační zkoušky potřebné k zahájení dodávek na exportní trhy.
Oblíbenou verzí byla praktická kombi, ovšem ani k nim se běžný člověk jen tak nedostal
V GAZu si dle tvrzení svých představených zakládali především na prodloužení životnosti Volhy, kvůli tomu prošly dílčími úpravami závěsy kol, motoru a převodovky, zlepšena měla být i ochrana karoserie proti korozi. Dnes mohou tyto údaje znít poněkud komicky, ale výsledkem se prý stalo prodloužení intervalů generální opravy motoru na 250 000 a celého vozu na 350 000 km.
Vozy 3102 vynikaly zejména modifikovanou karoserií
Na první pohled model 3102 vynikal hlavně upravenými konci karoserie. Přídi nyní namísto kruhových svítilen dominovaly obdélníkové světlomety s halogenovými žárovkami a velkoplošnými blikači zasahujícími do blatníků, přičemž maska chladiče s chromovaným rámem tentokrát výrazně vystupovala vpřed, nárazník nesl trysky tlakových ostřikovačů světel a standardně dodávané mlhovky.