Volání s hands-free prý za volantem odpovídá půl promile alkoholu

Volání s hands-free prý za volantem odpovídá půl promile alkoholu

Kdo si kvůli telefonování v autě pořídil sadu hands-free, může na tuto vymoženost nejspíš zapomenout. Podle nedávného návrhu na změnu silničního zákona chce ministr dopravy Vít Bárta i tento způsob komunikace zakázat. I když se vůči novele ze strany policistů a dopravních expertů vyrojily docela silné antipatie, ministerstvo trvá na svém.

Myšlenka ministra Bárty vychází z expertní zprávy, podle níž telefonování působí na snížení pozornosti řidiče tak, že to ohrožuje bezpečnost jízdy. Měření uskutečněné resortem dopravy prý ukázalo, že při telefonování s hands-free a rychlosti sedmdesát kilometrů za hodinu začne řidič brzdit o třináct metrů později než při plné koncentraci. To je pro předkladatele novely pádný důkaz nevěnování se řízení vozidla.

Policisté si však o návrhu myslí své. Prý nebude možné prokazatelně zjistit, že dotyčný skutečně telefonoval. „Moc si to nedokážu představit. Jestli hlídka takového řidiče zastaví, tak ten jí klidně může tvrdit, že si prozpěvoval,“ reagoval na diskutovanou novinku šéf českých dopraváků Leoš Tržil. Pokud by se měl přestupek prokázat, bylo by nutné, aby se řidič k telefonování přiznal. To se ale nedá příliš předpokládat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Po zákazu užívání mobilů při řízení se připravuje obdobné omezení i pro volání s hands-free

„Úkolem ministerstva není předkládat jen materiály, s nimiž panuje všeobecný souhlas. Je potřeba i vyvolávat diskuse o tématech, u nichž není shoda,“ sdělil AutoRevue.cz tiskový mluvčí ministerstvo dopravy Jakub Ptačinský.

„Studie na autodromu v Mostě prokázala, že telefonování s hands-free odpovídá co do koncentrace na řízení půl promile alkoholu v krvi řidiče. Ke stejnému stanovisku se kloní i dopravní psychologové. Chápeme, že jde revoluční krok, který má zároveň v podobě dokazování své slabší místo. Neměl by se však opomenout původní důvod návrhu, jímž je bezpečnost na silnicích a zamezení zbytečných úmrtí,“ dodal mluvčí.

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků