Volání s hands-free prý za volantem odpovídá půl promile alkoholu

Kdo si kvůli telefonování v autě pořídil sadu hands-free, může na tuto vymoženost nejspíš zapomenout. Podle nedávného návrhu na změnu silničního zákona chce ministr dopravy Vít Bárta i tento způsob komunikace zakázat. I když se vůči novele ze strany policistů a dopravních expertů vyrojily docela silné antipatie, ministerstvo trvá na svém.

Myšlenka ministra Bárty vychází z expertní zprávy, podle níž telefonování působí na snížení pozornosti řidiče tak, že to ohrožuje bezpečnost jízdy. Měření uskutečněné resortem dopravy prý ukázalo, že při telefonování s hands-free a rychlosti sedmdesát kilometrů za hodinu začne řidič brzdit o třináct metrů později než při plné koncentraci. To je pro předkladatele novely pádný důkaz nevěnování se řízení vozidla.

Policisté si však o návrhu myslí své. Prý nebude možné prokazatelně zjistit, že dotyčný skutečně telefonoval. „Moc si to nedokážu představit. Jestli hlídka takového řidiče zastaví, tak ten jí klidně může tvrdit, že si prozpěvoval,“ reagoval na diskutovanou novinku šéf českých dopraváků Leoš Tržil. Pokud by se měl přestupek prokázat, bylo by nutné, aby se řidič k telefonování přiznal. To se ale nedá příliš předpokládat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Po zákazu užívání mobilů při řízení se připravuje obdobné omezení i pro volání s hands-free

„Úkolem ministerstva není předkládat jen materiály, s nimiž panuje všeobecný souhlas. Je potřeba i vyvolávat diskuse o tématech, u nichž není shoda,“ sdělil AutoRevue.cz tiskový mluvčí ministerstvo dopravy Jakub Ptačinský.

„Studie na autodromu v Mostě prokázala, že telefonování s hands-free odpovídá co do koncentrace na řízení půl promile alkoholu v krvi řidiče. Ke stejnému stanovisku se kloní i dopravní psychologové. Chápeme, že jde revoluční krok, který má zároveň v podobě dokazování své slabší místo. Neměl by se však opomenout původní důvod návrhu, jímž je bezpečnost na silnicích a zamezení zbytečných úmrtí,“ dodal mluvčí.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků