Vojáci získali unikátní agromobil z filmu Kdyby tisíc klarinetů

Vojáci získali unikátní agromobil z filmu Kdyby tisíc klarinetů

Unikátní agromobil získal do své sbírky v Lešanech Vojenský historický ústav. Vůz, který byl vyvinutý na počátku 60. let minulého století, ale nikdy se nedostal do výroby, se proslavil ve firmu Kdyby tisíc klarinetů. „Jedná se o jeden z pouze dvou dochovaných agromobilů,“ uvedl mluvčí VHÚ Andrej Halada.

Klepněte pro větší obrázek

Přesný název automobilu zní Škoda 998 a pochází z roku 1962. Vlešenském muzeu se stal součástí sbírek těžké bojové a automobilní techniky.Impuls k vývoji vozu dalo tehdejší ministerstvo zemědělství, které již od roku 1958 požadovalo speciální zemědělský automobil, vhodný k přepravě menšího počtu osob i nákladu. Vývojem projektu Agromobil byly pověřeny tehdejší mladoboleslavské Automobilové závody, národní podnik, konečný projekt vznikl v roce 1961. V Mladé Boleslavi přitom zároveň vyvíjeli jiný prototyp, a to užitkového automobilu Škoda 997 - z něho se posléze vyklubala dlouhá léta vyráběná Š-1203. Vlastní výroba agromobilu pak měla probíhat v ČZM Strakonice.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

V průběhu jediného roku byly zhotoveny tři prototypy. Motor a převodové agregáty byly převzaty z typu Škoda 1202, což mělo umožnit jednodušší zavedení vozu do výroby. Vozidlo bylo vybaveno přídavnou převodovkou s možností zařazení předního pohonu a také s vývodem pro pohon navijáku nebo jiných přídavných zařízení. Pro usnadnění jízdy v těžším terénu bylo vozidlo vybaveno uzávěrkami nápravových diferenciálů.

Veřejnost se o tomto voze poprvé dověděla až na podzim ruku 1964, a to z článku v časopise Věda a technika mládeži. Ve stejném roce se automobil dočkal i svého hvězdného okamžiku - dva exempláře účinkovaly ve filmovém muzikálu Kdyby tisíc klarinetů. Filmařům se vůz hodil asi i proto, že nepřipomínal tehdejší běžné armádní vozy sovětské výroby.

Snímek měl nepřehlédnutelný pacifistický tón a spojit tuto myšlenku s konkrétními vozy „lidově demokratické“ armády nebylo možné. Není proto náhodné, že ve filmu se objevil i další „neznámý“ vojenský vůz: prototyp terénního vozu Škoda 973 „Babeta“, který byl vyvinut už v 50. letech. Ani ten se ale nedostal do výroby.

Automobil po kompletní renovaci je možné již nyní spatřit ve stálé expozici Vojenského technického muzea Lešany. Stojí právě vedle svého kolegy z Kdyby tisíc klarinetů, prototypu vozu Babeta. K vidění tedy bude i na Tankovém dni 27. srpna. 

Zdroj: www.e15

 

 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků