Vojáci získali unikátní agromobil z filmu Kdyby tisíc klarinetů

Vojáci získali unikátní agromobil z filmu Kdyby tisíc klarinetů

Unikátní agromobil získal do své sbírky v Lešanech Vojenský historický ústav. Vůz, který byl vyvinutý na počátku 60. let minulého století, ale nikdy se nedostal do výroby, se proslavil ve firmu Kdyby tisíc klarinetů. „Jedná se o jeden z pouze dvou dochovaných agromobilů,“ uvedl mluvčí VHÚ Andrej Halada.

Klepněte pro větší obrázek

Přesný název automobilu zní Škoda 998 a pochází z roku 1962. Vlešenském muzeu se stal součástí sbírek těžké bojové a automobilní techniky.Impuls k vývoji vozu dalo tehdejší ministerstvo zemědělství, které již od roku 1958 požadovalo speciální zemědělský automobil, vhodný k přepravě menšího počtu osob i nákladu. Vývojem projektu Agromobil byly pověřeny tehdejší mladoboleslavské Automobilové závody, národní podnik, konečný projekt vznikl v roce 1961. V Mladé Boleslavi přitom zároveň vyvíjeli jiný prototyp, a to užitkového automobilu Škoda 997 - z něho se posléze vyklubala dlouhá léta vyráběná Š-1203. Vlastní výroba agromobilu pak měla probíhat v ČZM Strakonice.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

V průběhu jediného roku byly zhotoveny tři prototypy. Motor a převodové agregáty byly převzaty z typu Škoda 1202, což mělo umožnit jednodušší zavedení vozu do výroby. Vozidlo bylo vybaveno přídavnou převodovkou s možností zařazení předního pohonu a také s vývodem pro pohon navijáku nebo jiných přídavných zařízení. Pro usnadnění jízdy v těžším terénu bylo vozidlo vybaveno uzávěrkami nápravových diferenciálů.

Veřejnost se o tomto voze poprvé dověděla až na podzim ruku 1964, a to z článku v časopise Věda a technika mládeži. Ve stejném roce se automobil dočkal i svého hvězdného okamžiku - dva exempláře účinkovaly ve filmovém muzikálu Kdyby tisíc klarinetů. Filmařům se vůz hodil asi i proto, že nepřipomínal tehdejší běžné armádní vozy sovětské výroby.

Snímek měl nepřehlédnutelný pacifistický tón a spojit tuto myšlenku s konkrétními vozy „lidově demokratické“ armády nebylo možné. Není proto náhodné, že ve filmu se objevil i další „neznámý“ vojenský vůz: prototyp terénního vozu Škoda 973 „Babeta“, který byl vyvinut už v 50. letech. Ani ten se ale nedostal do výroby.

Automobil po kompletní renovaci je možné již nyní spatřit ve stálé expozici Vojenského technického muzea Lešany. Stojí právě vedle svého kolegy z Kdyby tisíc klarinetů, prototypu vozu Babeta. K vidění tedy bude i na Tankovém dni 27. srpna. 

Zdroj: www.e15

 

 

TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků