Vojáci získali unikátní agromobil z filmu Kdyby tisíc klarinetů

Vojáci získali unikátní agromobil z filmu Kdyby tisíc klarinetů

Unikátní agromobil získal do své sbírky v Lešanech Vojenský historický ústav. Vůz, který byl vyvinutý na počátku 60. let minulého století, ale nikdy se nedostal do výroby, se proslavil ve firmu Kdyby tisíc klarinetů. „Jedná se o jeden z pouze dvou dochovaných agromobilů,“ uvedl mluvčí VHÚ Andrej Halada.

Klepněte pro větší obrázek

Přesný název automobilu zní Škoda 998 a pochází z roku 1962. Vlešenském muzeu se stal součástí sbírek těžké bojové a automobilní techniky.Impuls k vývoji vozu dalo tehdejší ministerstvo zemědělství, které již od roku 1958 požadovalo speciální zemědělský automobil, vhodný k přepravě menšího počtu osob i nákladu. Vývojem projektu Agromobil byly pověřeny tehdejší mladoboleslavské Automobilové závody, národní podnik, konečný projekt vznikl v roce 1961. V Mladé Boleslavi přitom zároveň vyvíjeli jiný prototyp, a to užitkového automobilu Škoda 997 - z něho se posléze vyklubala dlouhá léta vyráběná Š-1203. Vlastní výroba agromobilu pak měla probíhat v ČZM Strakonice.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

V průběhu jediného roku byly zhotoveny tři prototypy. Motor a převodové agregáty byly převzaty z typu Škoda 1202, což mělo umožnit jednodušší zavedení vozu do výroby. Vozidlo bylo vybaveno přídavnou převodovkou s možností zařazení předního pohonu a také s vývodem pro pohon navijáku nebo jiných přídavných zařízení. Pro usnadnění jízdy v těžším terénu bylo vozidlo vybaveno uzávěrkami nápravových diferenciálů.

Veřejnost se o tomto voze poprvé dověděla až na podzim ruku 1964, a to z článku v časopise Věda a technika mládeži. Ve stejném roce se automobil dočkal i svého hvězdného okamžiku - dva exempláře účinkovaly ve filmovém muzikálu Kdyby tisíc klarinetů. Filmařům se vůz hodil asi i proto, že nepřipomínal tehdejší běžné armádní vozy sovětské výroby.

Snímek měl nepřehlédnutelný pacifistický tón a spojit tuto myšlenku s konkrétními vozy „lidově demokratické“ armády nebylo možné. Není proto náhodné, že ve filmu se objevil i další „neznámý“ vojenský vůz: prototyp terénního vozu Škoda 973 „Babeta“, který byl vyvinut už v 50. letech. Ani ten se ale nedostal do výroby.

Automobil po kompletní renovaci je možné již nyní spatřit ve stálé expozici Vojenského technického muzea Lešany. Stojí právě vedle svého kolegy z Kdyby tisíc klarinetů, prototypu vozu Babeta. K vidění tedy bude i na Tankovém dni 27. srpna. 

Zdroj: www.e15

 

 

TEST Mercedes-Benz X 250d 4Matic: Hvězda dělnické třídy?

Mercedes X 250d 4Matic

Někdy je snaha konkurovat soupeřům tak velká, že neváháte sáhnout po snadném a levném řešení, což se ale nemusí vyplatit. Může se Navara s hvězdou na přídi postavit Amaroku?

včera | Miro Mihálik | 8 příspěvků
TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 44 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský