| Pioneer 25 Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 | Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 | Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 | Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 | Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 | Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 | Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 | Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 | Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 | Zdroj: Extreme H

| Pioneer 25 Zdroj: Extreme H
| Pioneer 25 Zdroj: Extreme H
| Pioneer 25 Zdroj: Extreme H
| Pioneer 25 Zdroj: Extreme H
9
Fotogalerie

Vodíkové off-roady na start! Závody elektromobilů Extreme E nahradí nová série Extreme H

Vodíková varianta původního šampionátu Extreme E se chce opět soustředit na udržitelnou stránku motorsportu.

Po zhruba čtyřech letech od první sezóny šampionátu elektrických off-roadů Extreme E, do kterého vstoupil například McLaren či Cupra, přichází od stejných organizátorů také nový podnik Extreme H. Na rozdíl od původní závodní série však bude hledět na udržitelnou formu motorsportu pomocí vozů s vodíkovými palivovými články.

Jakožto „první vodíková závodní série“ bude Extreme H plnohodnotnou náhradou za Extreme E. Přechod na novou formu pohonu proběhne s první sezónou šampionátu už příští rok. Kalendář Extreme H bude teprve zveřejněn, prozatím ale víme, že bude obsahovat celkem 10 závodů a započne v Saúdské Arábii, načež se podnik přesune na tratě v Evropě a rovněž do USA.

Po vzoru Extreme E bude i vodíková série s dodatkem H postavena na posádkách využívajících identickou techniku. Novým speciálem Extreme H je Pioneer 25, který proporcemi připomíná dosavadní elektromobil Odyssey 21, ale k výrobě elektrické energie použije systém vodíkových palivových článků o výkonu 125 kW. Energii bude off-road ukládat do 36kWh baterie, zatímco systémový výkon ústrojí s dvojicí elektromotorů pro pohon všech kol dosáhne 440 kW (544 koní).

Vodík potřebný pro palivové články bude mít Pioneer 25 uložený v nádrži o kapacitě 2 kilogramů a pod tlakem 700 barů. Dojezd off-roadu zatím společnost Symbio, zajišťující pohonné ústrojí, neuvádí. V každém případě ale 2200 kg vážící speciál zvládne akcelerovat z nuly na 100 km/h za 4,5 sekundy a maximálně dosáhne 200 km/h. První veřejné testování nového vozu proběhne ve Skotsku 13. až 14. července.

Prozatím se očekává, že dosavadní účastnící série Extreme E přejdou i do nové varianty Extreme H. V elektrické variantě šampionátu jsou nyní jména jako McLaren, JBXE (tým pod vedením Jensona Buttona) nebo Rosberg X Racing (tým pod vedením Nica Rosberga). Výše zmíněná Cupra již mimochodem do letošního ročníku Extreme E nenastoupila.

Doporučujeme

Články odjinud