Vodíková Toyota Mirai se představuje i v evropské verzi. Stovku dá za 9,6 s

Nádrže Toyoty Mirai mají (podle teploty okolního vzduchu) kapacitu asi 5 kg vodíku. Omezujícím faktorem je síť čerpacích stanic a také cena.
Seznam kapitol
  1. Toyota Mirai
  2. Fotogalerie: Toyota Mirai

Toyota Mirai není jen experimentální auto. Je to první produkční automobil, který k pohonu používá vodík. Ten pak v palivových článcích přemění na elektrickou energii, která roztáčí elektromotory. Z výfuku jde jen voda, která „zapáchá po plastech“. Technicky je tak Mirai elektromobil.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Toyota Mirai je jistě zajímavé auto, ale trochu ho omezuje síť čerpacích stanic na vodík. Pohon spolehlivě funguje do teplot -22°C, ale odzkoušený je i v -30°C

Evropská specifikace vodíkové Toyoty Mirai má certifikovaný dojezd 483 km. Hnací soustava dosahuje výkonu 114 kW (155 k) a točivého momentu 335 Nm. Akceleraci na 100 km/h zvládne Mirai za slušných 9,6 sekundy. Maximální rychlost činí jistě postačujících 178 km/h.

Jakkoli je dojezd ve srovnání s konvenčím elektromobilem mnohem větší a tankování vodíku trvá jen asi tři minuty, omezujícím faktorem je síť čerpacích stanic. A případné zájemce asi nepotěší cena (paliva i auta). Toyota Mirai stojí v Německu v přepočtu 1,76 milionu korun bez daně.

Toyota Mirai je sériové auto budoucnosti na palivové články

Toyota Mirai je sériové auto budoucnosti na palivové články

Nádrže Toyoty Mirai mají (podle teploty okolního vzduchu) kapacitu asi 5 kg vodíku. Cena vodíku se odvíjí podle technologie výroby, ale 96 % vodíku se vyrábí z fosilních paliv. Nicméně vodík se získává i jako „odpadní“ produkt při procesech v chemických závodech a rafinériích.

Při současných cenách vodíku by se měly kilometrové náklady Toyoty Mirai pohybovat někde na úrovni auta s úsporným vznětovým motorem. Záleží ale na tom, jak se bude rozvíjet síť čerpacích stanic a technologie výroby vodíku.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Toyota Mirai
  2. Fotogalerie: Toyota Mirai
První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 193 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 78 příspěvků