Akce s názvem „Chybí málo“ cílí zejména na používání přechodů pro chodce, na nichž ročně dochází přibližně k osmi stovkám nehod. Zdroj: MDČR, BESIP

Akce s názvem „Chybí málo“ cílí zejména na používání přechodů pro chodce, na nichž ročně dochází přibližně k osmi stovkám nehod. | Zdroj: MDČR, BESIP

Projekt „Chybí málo“ přinese osvětu v rámci dopravní výchovy dětí a také seniory v roli chodců. Novinkou je ale zaměření také na vzájemnou interakci chodců a řidičů na přechodech. Zdroj: MDČR, BESIP

Projekt „Chybí málo“ přinese osvětu v rámci dopravní výchovy dětí a také seniory v roli chodců. Novinkou je ale zaměření také na vzájemnou interakci chodců a řidičů na přechodech. | Zdroj: MDČR, BESIP

„V loňském roce se stalo 2932 dopravních nehod s účastí chodce. Více než dvě třetiny z nich zavinili řidiči. Samotní chodci pak byli viníky 891 z těchto nehod. Klíč ke zvýšení bezpečnosti chodců tedy leží na obou stranách a důležitá je schopnost vzájemně se vnímat,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Zdroj: MDČR, BESIP

„V loňském roce se stalo 2932 dopravních nehod s účastí chodce. Více než dvě třetiny z nich zavinili řidiči. Samotní chodci pak byli viníky 891 z těchto nehod. Klíč ke zvýšení bezpečnosti chodců tedy leží na obou stranách a důležitá je schopnost vzájemně se vnímat,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. | Zdroj: MDČR, BESIP

Kampaň využije trojici nových videí, která se zaměřují na nepozornost chodce, který náhle vstoupí do vozovky, nepozornost řidiče v kombinaci s vícepruhovou komunikací a nedorozumění v komunikaci mezi chodcem a řidičem. Zdroj: MDČR, BESIP

Kampaň využije trojici nových videí, která se zaměřují na nepozornost chodce, který náhle vstoupí do vozovky, nepozornost řidiče v kombinaci s vícepruhovou komunikací a nedorozumění v komunikaci mezi chodcem a řidičem. | Zdroj: MDČR, BESIP

 Zdroj: MDČR, BESIP

| Zdroj: MDČR, BESIP

Projekt „Chybí málo“ přinese osvětu v rámci dopravní výchovy dětí a také seniory v roli chodců. Novinkou je ale zaměření také na vzájemnou interakci chodců a řidičů na přechodech. Zdroj: MDČR, BESIP
„V loňském roce se stalo 2932 dopravních nehod s účastí chodce. Více než dvě třetiny z nich zavinili řidiči. Samotní chodci pak byli viníky 891 z těchto nehod. Klíč ke zvýšení bezpečnosti chodců tedy leží na obou stranách a důležitá je schopnost vzájemně se vnímat,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Zdroj: MDČR, BESIP
Kampaň využije trojici nových videí, která se zaměřují na nepozornost chodce, který náhle vstoupí do vozovky, nepozornost řidiče v kombinaci s vícepruhovou komunikací a nedorozumění v komunikaci mezi chodcem a řidičem. Zdroj: MDČR, BESIP
 Zdroj: MDČR, BESIP
5
Fotogalerie

Vloni došlo k téměř 3000 nehodám s chodci. BESIP proto chystá novou kampaň pro jejich bezpečnost

Nejzranitelnější účastníci provozu si za většinu nehod nemohou, akce proto bude směřovat i na řidiče.

Nová osvětová kampaň BESIP, kterou zahájil ministr dopravy Martin Kupka společně se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu, chce pomoci chodcům i řidičům se zvýšením bezpečí na silnicích. Akce s názvem „Chybělo málo“ cílí zejména na používání přechodů pro chodce, na nichž ročně dochází přibližně k osmi stovkám nehod.

„Cílem kampaně je upozornit na zranitelnost chodců v silničním provozu a ukázat, že pokud se v blízkosti přechodu budou řidič i chodec chovat odpovědně a soustředit se, mohou tragickým nehodám předcházet. Často totiž chybí opravdu málo k tomu, aby ke srážce auta s chodcem vůbec nedošlo. Stačí například navázat oční kontakt či odložit mobil,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Bezpečnost chodců podporuje ministerstvo dopravy rovněž každoročním příspěvkem ze Státního fondu dopravní infrastruktury, který pomáhá městům a obcím financovat rekonstrukce chodníků a přechodů pro chodce, výstavbu lávek a podchodů či nasvětlení přechodů. „V posledních čtyřech letech jsme navýšili objem tohoto příspěvku městům a obcím na částku kolem 1 miliardy korun každý rok. Loni tak získalo podporu zhruba 170 investičních akcí na zvýšení bezpečnosti chodců. Vedle technických řešení je ale třeba motivovat chodce i řidiče k bezpečnému chování také preventivními kampaněmi,“ dodal Kupka.

Projekt „Chybělo málo“ přinese osvětu v rámci dopravní výchovy dětí a také seniory v roli chodců. Novinkou je ale zaměření také na vzájemnou interakci chodců a řidičů na přechodech. „V loňském roce se stalo 2932 dopravních nehod s účastí chodce. Více než dvě třetiny z nich zavinili řidiči. Samotní chodci pak byli viníky 891 z těchto nehod. Klíč ke zvýšení bezpečnosti chodců tedy leží na obou stranách a důležitá je schopnost vzájemně se vnímat. Tragickým střetům často předchází nepozornost řidiče nebo chodce a špatný odhad situace v silničním provozu,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

„Nejčastější příčinou kolizní situace ze strany řidiče je nedání přednosti chodci na přechodu, objíždění chodce a pozdní reakce řidiče kvůli nepozornosti. Řidiči také v některých případech jezdí příliš rychle. Chodci zase ohrožují sami sebe především tím, že náhle vstupují do vozovky rozptýlení mobilem, sluchátky a podobně. Přechází šikmo, mění rychlost chůze a vstupují do vozovky přes frontu vozidel,“ upřesnil ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.

Kampaň využije trojici nových videí, která se zaměřují na nepozornost chodce, který náhle vstoupí do vozovky, nepozornost řidiče v kombinaci s vícepruhovou komunikací a nedorozumění v komunikaci mezi chodcem a řidičem. Dále pak interaktivní obrazovku, která naskenuje procházející osobu a kopíruje její pohyby v podobě crash test figuríny – ta má již za sebou umístění v Galerii Vaňkovka v Brně a OC Máj Praha, naposledy si ji můžete vyzkoušet 14.–15. 5. 2025 v obchodním centru Arkády Pankrác v Praze.

Zdroj: MDČR

Doporučujeme

Články odjinud