Vlastním autem do Velké Británie (zážitky a zkušenosti)

Do Velké Británie jsem se chtěl podívat již několik let. Letos nazrála doba k tomu, abych se tam vypravil a to celkem velkoryse – vlastním vozem na tři týdny. Rád bych se podělil o své motoristické postřehy, které by mohly být ku prospěchu čtenářům, kteří by se na Ostrovy chtěli vypravit.
Vlastním autem do Velké Británie (zážitky a zkušenosti)
Seznam kapitol
  1. Příprava na cestu, co vás čeká v Británii, kvalita silnic
  2. Ceny paliv a další poplatky, dojmy a rarity, statistika výletu

Jak a za kolik na Ostrovy vlastním automobilem?

Pro překonání kanálu La Manche lze použít dva různé způsoby přepravy. Levnější a tradičnější variantou je trajekt, který mimo jiné jezdí na trase Calais (Francie) – Dover (Velká Británie). Zhruba v této linii jezdí také vlak v podzemním tunelu. V době, kdy jsem rezervoval své jízdenky (březen 2005), vycházel trajekt výrazně levněji, nežli modernější a pohodlnější tunel. Za trajekt s otevřeným datem návratu jsem zaplatil 116 EUR, za tunel si společnost u jízdenky se stejnými parametry žádala více než dvounásobek – 240 EUR. Zjištění cen a případnou rezervaci pro trajekt je možné provést například na www.poferries.com, totéž pro tunel je k disposici na adrese www.eurotunnel.com.

Cesta trajektem na trase Calais – Dover byla zcela bezproblémová. Lodě jezdí velmi často – přibližně každých 40 minut, plavba trvá zhruba 45 minut. Naloďování a vyloďování je velmi klidné a jednoduché, zejména ve srovnání s trajektem na ostrov Corsica, který jsem měl možnost vyzkoušet na vlastní kůži loni. Zde lodě jezdí výrazně méně často s dobou plavby minimálně 5 hodin a tím pádem je přepravní kapacita výrazně nižší a tlak na využití každého milimetru čtverečního výrazně vyšší.

Srovnání:

Trajekt na Korsiku

Trajekt do Velké Británie

Cesta z Prahy do Calais může být dlouhá 1150 km – při použití plzeňské dálnice a průjezdu Frankfurtem nad Mohanem a Kolínem nad Rýnem. Má výprava cestovala vozem Škoda Fabia s dnes již legendárním agregátem 1,2 HTP 40 kW. Cestu tam jsme z různých důvodů absolvovali nadvakrát s přenocováním v Kolíně nad Rýnem, s časem na cestě 15 hodin se spotřebou 7,86 l paliva na 100 km, cestu zpět pak „na jeden zátah“ přes noc. Návrat trval 13,25 hodiny a motor spotřeboval 6,02 l paliva na 100 km.

Jak (možná) ušetřit při cestách na delší vzdálenosti?

Tentokráte nechci rozdávat rozumy stran techniky úsporné jízdy, ale chci zmínit možnost využití projektu Spolujízda.cz. V případě, že je řidič ochoten přibrat do vozu cizí pasažéry, je možné při troše štěstí náklady na palivo výrazně omezit. Server Spolujízda.cz sbírá údaje o trasách, na kterých řidiči nabízí volná místa ve voze a o trasách, na kterých pasažéři poptávají možnost svezení. Podle pravidel přispívá jeden cestující částkou 1 Kč na 1 km. Nám se podařilo získat dva pasažéry na cestu tam. Jejich příspěvek na benzín výrazně přispěl ke snížení mých nákladů na palivo.

Úprava vozidla s levostranným řízením pro levostranný provoz

O nutnosti úpravy vozidla jsem se dozvěděl z velmi „přízemního“ dokumentu týkajícího se mého automobilu s názvem „návod k obsluze“. Vozy ze zemí s pravostranným provozem mají světlomety uzpůsobeny tak, že výrazněji osvětlují pravou část krajnice, kde se mohou vyskytnout chodci, odstavená auta apod. a přitom nikoho neoslňují. Při ježdění v zemi s levostranným řízením budou takto seřízené světlomety oslňovat protijedoucí řidiče. Pro vyloučení tohoto jevu je možné dokoupit samolepky, které se nalepí na světlomety a tyto samolepky paprsky žárovek vhodně usměrní. Dal jsem na volání Škody a pořídil si „Škoda originální příslušenství“. Dva kousky samolepek mě přišly na 250 Kč. Inu, s poctivostí nejdřív pojdeš… Z několika stovek „evropských“ vozů, které jsem ve Velké Británii potkal, byl takto vybaven ještě nějaký Němec. O masovém používání turisty z Evropy se však naprosto nedá hovořit.



Samolepky před instalací a návod k použití

 
Samolepka na levé světlo byla "divná". Aby byla perfektní, musila by mít lepivou část na venkovní straně. Nalepil jsem ji aspoň takto --- Pravé světlo

Co „Evropana“ v Británii čeká?

Především je to jízda vlevo. Z dalších dojmů bych chtěl vyzdvihnout ohleduplnost ostatních řidičů, kvalitu povrchu většiny vozovek, plynulost provozu. Na jízdu vlevo jsem si zvyknul velmi brzy. Trošku váhání a přemýšlení jsem musil uplatnit při projíždění kruhovým objezdem a vyjíždění z vedlejší na hlavní silnici. Kruhové objezdy jsou téměř doslova všude. Klasických křižovatek „T“ nebo „kříž“ je, zejména mimo velká města, jako šafránu. Kruhový objezd je prostě standard, který se používá všude. Objíždí se zleva doprava, ve směru hodinových ručiček. Může mít až tři jízdní pruhy – vnější zpravidla vede k prvnímu výjezdu. Čím déle potřebuje motorista objíždět, tím více dovnitř kruhu by se měl zařadit. Při vjíždění na kruhový objezd Britové neblikají, při výjezdu také téměř ne. Já jsem své vyjížděcí úmysly raději vždy vzorně dával najevo.

Kruhovým objezdem dovedeným k dokonalosti je „kouzelný objezd“ – Magic Roundabout ve městě Swindon. Jeho obrázky kolovaly po e-mailu a já jsem téměř nevěřil, že něco takového existuje. Až když jsem se – naprosto nic netuše! - před ním ocitnul, uvěřil jsem. Bohužel jsem nebyl dostatečně pohotový a nevrátil se pro pořízení fotografie. Odkazuji tedy na web města Swindon.

Značení, kvalita silnic

Obě dvě záležitosti jsou na špičkové úrovni. Značení je velmi přátelské, ilustrativní, vysvětlující a hlavně včasné. Dopravní značky informují s předstihem – ve stylu upozornění na blížící se železniční přejezd – o nadcházející snížené maximální povolené rychlosti, o nově zavedených dopravních opatřeních, o vhodné minimální vzdálenosti mezi vozidly, varují před únavou, nabádají k bezpečné jízdě formou jednoduché a úderné statistiky dané silnice…


Upozornění na nový semafor --- Upozornění na nutnost zaplatit na parkovišti

Upozornění na nutnost jezdit vlevo

Kvalita silnic je horší na severu (ve Skotsku), ale přesto výrazně lepší, než na co jsme zvyklí v České Republice. Silnice jsou často vyrobené z hrubší směsi (štěrk použitý v asfaltu je poněkud větší), ale povrch bývá dokonalý z pohledu děr, proláklin, kanálů, příčných nerovností. I v tak tvrdém voze, jako je Fabia, byla jízda pohodlná a postrádala soustředění a stres z toho, kde si opět rozhodím geometrii. Hrubší povrch silnic způsobuje vyšší hluk od kol, to je ovšem jediný záporný dojem.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Příprava na cestu, co vás čeká v Británii, kvalita silnic
  2. Ceny paliv a další poplatky, dojmy a rarity, statistika výletu
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků