Manažer Vladimír Vošický čeří v Česku vody stejně mocně jako automobilová značka Hyundai, pro niž pracuje. V rozhovoru pro AR vznáší pochybnosti o zveřejněných číslech prodejů nových aut u nás.
AR: Před několika měsíci jste rozvířil diskuzi kolem registrací nových vozů v Česku. Tvrdil jste, že neodrážejí skutečný stav u nás. Bylo od vás rozumné vystoupit ze Svazu dovozců automobilů (SDA)?
Nemám pocit, že by se nám nějak stýskalo. Tím nechci říci, že by se stýskalo i Svazu dovozců automobilů. My jsme vystoupili prostě proto, že se cítíme být domácím výrobcem. Zatímco někteří domácí výrobci zase zjišťují, že by také chtěli být dovozci…
AR: … máte na mysli Škodu Auto?
(přikývl)
AR: Změnilo se něco od chvíle, kdy jste z SDA odešli?
Moc ne. My jsme ukázali, že nám ten „stav nestav“ vadí. Tedy to, jak se u nás informuje, respektive interpretují výsledky prodejů. Takzvané prodeje. Naštěstí už se ve většině médií dnes neříká „statistika prodejů nových vozů“, ale „statistika registrací“. Protože statistiky vydávané SDA o prodejích vypovídají jen nahodile a sporadicky.
AR: Reexport je ale běžnou součástí obchodu s automobily.
To jistě, reexport je normální součást obchodu. To, co se ale v České republice stalo noční můrou v posledním roce a půl, není reexport. Pokud máte na skladě přebytečné množství některých vozů anebo je můžete optimalizovat (na některém trhu je standardní výbava větší menší), tak s tím pracujete. Od toho máme volný pohyb zboží v rámci Evropské unie. To, co ale tvoří ten nesmysl, paradox, někdy až zvěrstvo, je, že pár značek v tom vidí jediný způsob jak ostatním „nepoučeným“ ukázat, jak se jim na českém trhu daří. Oni v Česku vlastně už neprodávají, jen sem dovezou auta na sklad, zaregistrují je, a pak pro ně hledají kupce někde v Evropě. Problém není, že vyvezou sklad, problém je, že před tím ho zaregistrují. Pak se ve statistikách vydávaných SDA dočteme, že automobilový trh u nás roste, firmy nakupují. To ale bohužel není pravda.
AR: Argumentace SDA ale zní, že to je běžná praxe všude.
Plně souhlasím. Ale nikdo nemůže vydávat interpretace oficiální, kterým dneska naštěstí nikdo nevěří, ale přitom se pořád vydávají, že automobilový trh roste. Více se prodává, české firmy nakupují více vozů, ten a ten model je nejprodávanější. To není pravda. Možná je „nejregistrovanější“ a následně vyvezený. To by v té interpretaci mělo být. Některé značky prostě nutí dealera předtím, než zboží vyvezl ke konečnému překupníkovi nebo zákazníkovi, aby ho zaregistroval. Tím to auto ale znehodnotí. Málokterý zákazník totiž zaplatí stejnou cenu za auto nové neregistrované jako za nové už zaregistrované.
AR: Je z toho nějaké východisko?
Jedině v tom, že část managementu některých světových firem přijde na to, že je jejich střední management nebo jejich lokální management v jednotlivých zemích neinformuje správně. U některých značek tím pak možná dojdou peníze.
AR: Někteří vaši konkurenti ale říkají, že i vy se uchylujete k podobným praktikám. Je to pravda?
Pokud to někdo říká, tak ať přijde sem k nám a v číslech – tak jako umíme my rozebrat jejich čísla – nám to rozebere. Tohle, co o nás trousí, je takové typicky české.
AR: Takže to odmítáte?
Rozhodně.
Vladimír Vošický (49)
V roce 2010 nastoupil na nově zřízenou pozici Business Operations Director (Ředitel pro obchod a servisní služby) společnosti Hyundai Motor Czech. Před tím působil krátce v českém zastoupení značky Peugeot, kde zastával pozici ředitele prodeje. Svoji kariéru zahájil u značky Ford, pro kterou pracoval téměř 18 let, z toho 6,5 roku u českého zastoupení na pozici generálního ředitele a jednatele. Jako ředitel také pomáhal rozjezdu značky Ford v Rumunsku.
Foto E15 Anna Vacková