Vládě se nelíbí zastaralý vozový park, bude tlačit "zelený" automobilismus

Vládě se nelíbí zastaralý vozový park, bude tlačit "zelený" automobilismus

Vláda chystá sérii opatření, která by podpořila obnovu tuzemského zastaralého vozového parku. Uvažuje například o omezení vjezdu neekologických vozidel do center měst nebo rozšíření ekologického poplatku na vozidla plnící normu Euro 3. Vyplývá to z návrhu ministerstva průmyslu a obchodu.

Průměrné stáří aut je 13,7 roku

Argumenty zastánců „zeleného“ automobilismu jsou jasné. V Česku jezdí zhruba 4,5 milionu osobních aut, jejichž průměrné stáří je 13,7 roku, a více než 60 procent osobních vozidel je starších deseti let. To přitom je téměř dvakrát větší podíl než v zemích evropské patnáctky. A například v sousedním Německu je průměrné stáří vozového parku osm let.
 
U omezení vjezdu vozidel do měst se ministerstvo přiklání k tzv. německému modelu ekoplaket, tedy zavedení systému nepřenosných časově limitovaných kuponů vztahujících se k registrační značce vozidla. Zvýhodněná by měla být ekologicky šetrná auta a úplně osvobozeny elektromobily nebo vozy na vodík.

Vyšší poplatky za převody aut

Ministerstvo životního prostředí v současnosti pracuje na věcném záměru nového zákona o výrobcích s ukončenou životností s tím, že zvažuje nově zpoplatnění převodů vozidel splňujících normu Euro 3 částkou tři tisíce korun, u Euro 2 by se pak částka zvýšila ze tří na pět tisíc korun a auta, která plní Euro 1 nebo neplní nic, by platila 10 tisíc korun. U Euro 1 to dosud je pět tisíc korun. Zároveň chce ministerstvo zamezit zneužívání průkazů ZTP, kterými motoristé poplatky obchází. Hrubý odhad navýšení vybrané částky po změně zákona by se mohl pohybovat mezi 200 a 250 miliony korun.

Přetáčení tachometrů jako trestný čin 

Stát chce rovněž legislativně zakotvit, aby bylo přetáčení tachometrů kvalifikované jako trestný čin. Zároveň by STK měly povinně zaznamenávat stav tachometru při každé pravidelné prohlídce vozidla. Zároveň by se měla zpřísnit činnost při schvalování technické způsobilosti vozidel a evidenčních kontrolách na STK a stanicích měření emisí.
 
Zdroj: E15.cz
 

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

včera | Radek Pecák | 6 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků