Vládě se nelíbí zastaralý vozový park, bude tlačit "zelený" automobilismus

Vládě se nelíbí zastaralý vozový park, bude tlačit "zelený" automobilismus

Vláda chystá sérii opatření, která by podpořila obnovu tuzemského zastaralého vozového parku. Uvažuje například o omezení vjezdu neekologických vozidel do center měst nebo rozšíření ekologického poplatku na vozidla plnící normu Euro 3. Vyplývá to z návrhu ministerstva průmyslu a obchodu.

Průměrné stáří aut je 13,7 roku

Argumenty zastánců „zeleného“ automobilismu jsou jasné. V Česku jezdí zhruba 4,5 milionu osobních aut, jejichž průměrné stáří je 13,7 roku, a více než 60 procent osobních vozidel je starších deseti let. To přitom je téměř dvakrát větší podíl než v zemích evropské patnáctky. A například v sousedním Německu je průměrné stáří vozového parku osm let.
 
U omezení vjezdu vozidel do měst se ministerstvo přiklání k tzv. německému modelu ekoplaket, tedy zavedení systému nepřenosných časově limitovaných kuponů vztahujících se k registrační značce vozidla. Zvýhodněná by měla být ekologicky šetrná auta a úplně osvobozeny elektromobily nebo vozy na vodík.

Vyšší poplatky za převody aut

Ministerstvo životního prostředí v současnosti pracuje na věcném záměru nového zákona o výrobcích s ukončenou životností s tím, že zvažuje nově zpoplatnění převodů vozidel splňujících normu Euro 3 částkou tři tisíce korun, u Euro 2 by se pak částka zvýšila ze tří na pět tisíc korun a auta, která plní Euro 1 nebo neplní nic, by platila 10 tisíc korun. U Euro 1 to dosud je pět tisíc korun. Zároveň chce ministerstvo zamezit zneužívání průkazů ZTP, kterými motoristé poplatky obchází. Hrubý odhad navýšení vybrané částky po změně zákona by se mohl pohybovat mezi 200 a 250 miliony korun.

Přetáčení tachometrů jako trestný čin 

Stát chce rovněž legislativně zakotvit, aby bylo přetáčení tachometrů kvalifikované jako trestný čin. Zároveň by STK měly povinně zaznamenávat stav tachometru při každé pravidelné prohlídce vozidla. Zároveň by se měla zpřísnit činnost při schvalování technické způsobilosti vozidel a evidenčních kontrolách na STK a stanicích měření emisí.
 
Zdroj: E15.cz
 

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 15 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky