Vládě se nelíbí zastaralý vozový park, bude tlačit "zelený" automobilismus

Vládě se nelíbí zastaralý vozový park, bude tlačit "zelený" automobilismus

Vláda chystá sérii opatření, která by podpořila obnovu tuzemského zastaralého vozového parku. Uvažuje například o omezení vjezdu neekologických vozidel do center měst nebo rozšíření ekologického poplatku na vozidla plnící normu Euro 3. Vyplývá to z návrhu ministerstva průmyslu a obchodu.

Průměrné stáří aut je 13,7 roku

Argumenty zastánců „zeleného“ automobilismu jsou jasné. V Česku jezdí zhruba 4,5 milionu osobních aut, jejichž průměrné stáří je 13,7 roku, a více než 60 procent osobních vozidel je starších deseti let. To přitom je téměř dvakrát větší podíl než v zemích evropské patnáctky. A například v sousedním Německu je průměrné stáří vozového parku osm let.
 
U omezení vjezdu vozidel do měst se ministerstvo přiklání k tzv. německému modelu ekoplaket, tedy zavedení systému nepřenosných časově limitovaných kuponů vztahujících se k registrační značce vozidla. Zvýhodněná by měla být ekologicky šetrná auta a úplně osvobozeny elektromobily nebo vozy na vodík.

Vyšší poplatky za převody aut

Ministerstvo životního prostředí v současnosti pracuje na věcném záměru nového zákona o výrobcích s ukončenou životností s tím, že zvažuje nově zpoplatnění převodů vozidel splňujících normu Euro 3 částkou tři tisíce korun, u Euro 2 by se pak částka zvýšila ze tří na pět tisíc korun a auta, která plní Euro 1 nebo neplní nic, by platila 10 tisíc korun. U Euro 1 to dosud je pět tisíc korun. Zároveň chce ministerstvo zamezit zneužívání průkazů ZTP, kterými motoristé poplatky obchází. Hrubý odhad navýšení vybrané částky po změně zákona by se mohl pohybovat mezi 200 a 250 miliony korun.

Přetáčení tachometrů jako trestný čin 

Stát chce rovněž legislativně zakotvit, aby bylo přetáčení tachometrů kvalifikované jako trestný čin. Zároveň by STK měly povinně zaznamenávat stav tachometru při každé pravidelné prohlídce vozidla. Zároveň by se měla zpřísnit činnost při schvalování technické způsobilosti vozidel a evidenčních kontrolách na STK a stanicích měření emisí.
 
Zdroj: E15.cz
 

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 181 361 km
Cena: 150 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 230 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 48 069 km
Cena: 360 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 83 878 km
Cena: 300 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků