Vláda schválila změny silničního zákona, klíčový problém neřeší

Vláda na svém včerejším zasedání schválila poslanecký návrh Vlastimila Tlustého a Evy Dundáčkové na zmírnění současného silničního zákona. Byť s výhradami.

Poslanecký návrh je založen na třech změnách - zvýšení bodového konta, zrušení bodových postihů za některé přestupky a zvýšení povolené rychlosti na dálnicích. Počet trestných bodů, po jejichž nasbírání přijde motorista o řidičský průkaz, by se měl zvýšit z 12 na 18. Poslanci dále chtěji zrušit bodové postihy za přestupky, které nejsou nebezpečné nebo jsou velmi těžko prokazatelné. Mezi ně patří například porušení zákazu předjíždění, ohrožení chodce na přechodu, držení hovorového zařízení za jízdy nebo překročení povolené rychlosti v obci do dvaceti km/h v obci do třiceti mimo obec. Pokuty se za tyto přestupky budou pochopitelně platit i nadále. Další velkou změnou má být zvýšení maximální povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnic na 160 km/h.

Navrhované úpravy jsou převážně chvályhodné, ale samy o sobě neodstraňují snad největší problém současného silničního zákona, a to několikanásobné postihy. Celých 12 bodů dnes můžete nasbírat snad jen po jednom nebo po dvou bodech za menší přestupky, jakmile spácháte cokoli vážnějšího jednou či dvakrát, je vám řidičský průkaz odebrán bez ohledu na stav bodového konta. Za všechny případy jmenujme okamžité odebrání řidičského průkazu za jednorázové porušení rychlosti o 40 km/h v obci nebo 50 km/h mimo obec, za jednorázové předjetí na plné čáře, za dvojí projetí na červenou během jednoho roku, za dvojí nedání přednosti v jízdě, za dvojí porušení povolené rychlosti o více než 20 km/h v obci a 30 km/h mimo obec atd., za téměř každý "bodovaný" přestupek dostanete kromě bodového postihu i trest v podobě okamžitého zákazu činnosti na 1 měsíc až dva roky v případě, že jej spácháte jednou jedinkrát nebo vícekrát během určitého období (typicky jednoho roku). Za takových okolností je bodový systém k ničemu, máme vedle sebe dva "bodové systémy", z nichž každý jiným metrem posuzuje totéž a oba ve výsledku dávají tentýž trest - zákaz činnosti - jen jeden dříve a druhý později. Mnoho řidičů se bojí bodového systému, ten ale není prakticky žádnou hrozbou. Tou je ve skutečnosti systém, který existuje na pozadí bodového systému, o kterém se nehovoří a který je naprosto nesmyslně přísný. Ostatně, zástupci polici ještě v srpnu v tisku prezentovali, že neví o případu, kdy by někomu by odebrán ŘP za nasbírání 12 tresných bodů, i po 1. červenci byli řidiči tímto trestem stiženi výlučně z jiných důvodů.

Návrh ale tento problém neřeší, nebo se o něm alespoň nezmiňuje.

Jednou věcí je pochopitelně projednání ve vládě a druhou projednání v poslanecké sněmovně. Zde se k návrhu jistě sejde nepřeberné množství pozměňovacích návrhů, které mohou novelu opět posunout k podobě, kterou si vlastně nikdo nepřál...

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků