Vláda na včerejším zasedání odsouhlasila zavedení poplatku za registraci vozidla, které splňuje emisní normu Euro 3. To jsou i některá desetiletá a poměrně moderní auta. Už jsme si zvykli toto opatření pojmenovávat jako ekodaň nebo ekologická daň.
Prozatím je ve hře několik variant, ale jako nejpravděpodobnější se jeví zavedení třítisícikorunového poplatku na Euro 3, za Euro 2 by se platilo pět tisíc korun, za Euro 1 a horší pak deset tisíc. O tom ale ještě vláda rozhodne, stejně tak parlament, který musí novelu zákona odhlasovat.
Vozidel plnících normu Euro 3 je na českých silnicích nejvíce. Podle statistiky TÜV SUD je registrováno přes 1,2 milionu osobních aut plnících tuto normu. Dohromady ročně ujedou skoro 14 milionu kilometrů.
Jakých aut se například zavedení nové ekodaně týká? Dopadne na Škodu Fabia I. generace s motory TDI, stejně tak na Octavii I. generace. Dokonce i Octavia II. generace před faceliftem s motorem 1.9 TDI plní pouze Euro 3 a Škoda Superb I. generace s některými verzemi motoru 1.9 TDI rovněž. A poplatek dopadne třeba i na BMW řady 3 E46. Norma Euro 3 vstoupila v platnost v roce 2000 a v roce 2005 ji nahradila norma Euro 4. Některé vozy se ale do normy Euro 3 vešly už od roku 1998.