Vláda schválila elektronické mýtné pro kamiony

16 komentářů

X12345678
17. ledna • 9:09

Jsem schopen ještě pochopit, že mýtné pro kamiony jako regulativ jejich pohybu má jakýsi smysl. A to přesto, že podstatně levnější a v podstatě ihned aplikovatelný systém by byl ve využití dnes zbytečných celníků se kterými si stát víceméně neví rady a jejich umístěním na hlavní trasy zahraničních přepravců, kde by jim neustálými kontrolami a průtahy při troše snahy dokázali natolik omezit zájem o průjezd Českem, že by nebylo nutno systém elektronického mýta budovat a zdražovat i tuzemskou přepravu.

Co pak už vůbec nechápu, je úvaha zavést elektronické mýto i pro vozidla dodávková a osobní a pro silnice I. třídy. Následným krokem pak logicky musí být zavedení mýta pro pěší za chůzi po chodníky a za dýchání vzduchu.

Domnívám se totiž, že v silniční dani a v nemravné výši spotřební daně z pohonných hmot již dávno všichni mýto platí a k tomu navíc i samolepící vstupenku na dálnice.

 

Milmar
16. ledna • 7:03

kolikátého ledna letošního roku se naší ministři a koncepční pracovníci ministerstva dopravy dozvěděli, že od 1.1.2005 je v Německu a Rakousku zaveden systém mýtného, který zásadně změní podmínky dopravy na našich komunikacích. Že už začali PŘEMÝŠLET, jak to řešit!

Mirko
14. ledna • 9:46

... jak prase!  

 

Viados
13. ledna • 21:10

Určitě to vyhraje konsorcium Siemens, T-Systems a Český Telecom. Má k tomu ty nejlepší předpoklady. Český Telekomunist už úspěšně uplatil vládu Milouše Becherovky Zemana a báječně se za naše peníze nakapsoval na zpra*eném Internetu do škol (INDOŠ), vozový a letecký park managementu této "státní" firmy už jistě potřebuje obnovit a tak by se nová zakázečka velmi šikla, německý Telekomunist (T-Systems) už ukázal, že je totálně neschopný na systému mýtného v Německu (ještě, že těch 6 miliard vyhozených EUR za 4x odložené spuštění  platila vláda SRN) a navíc ho stále tíží dluhy za licenci na mobilní sítě UMTS (vyhozených 55 mld EUR?) - jistě bude Gerhard u Stanislava silně lobbovat. Jen místo Siemensu by mohli angažovat Alstom - nebo kdo nám to už rok "zprovozňuje" na železnici Pendolina....

Určitě vím, že nevyhraje firma, která udělala systém rakouský, protože ten za 1,5 roku od rozhodnutí tamější vlády  byl nejen vyvinut, ale i úspěšně nasazen.

KO
16. ledna • 10:57

Ono bych spise videl mnohem vetsi problem ve zpusobu vyberu. Zda jit cestou Nemecka, Rakouska, ci sibalsky vyckat jak se to vyvrbi a do te doby jit cestou Svycarska. Osobne so jsem cetl analyzy tak idealni je bud vyckat a nebo satelitni system. Nem ramy jsou neuveritelne drahy a casem to chtej stejne rozsirit i na ostatni silnice a pak se na ramech nedoplatime. Pokud nekdo nezna Svycarsky model, tak ten spociva v nacitani otacek kol na el. kratu v kabine. Pro kazdy vozidlo existuji 2 a vzdy jedna je v kabine a druha cestuje k uradu kde z ni nactou ujete kilometry (Asi to je dost zjednodusene ale takto jsem to pochopil)

Tomas MB
13. ledna • 13:19

To jsem zvedavej, jak budou ty dalnice, pri soucasne hustote kamionove dopravy, do roku 2008 vypadat. To bude hruza. Predokladam, ze do te doby se do rekonstrukce (uz ted tak znicenych dalnic) stejne konat nebudou, protoze na to nebudou haky.

Dušan D.
13. ledna • 12:25

Proč jsou možnosti jen dvě a obě jsou drahé a složité? Protože se státní ouřada už nemůže dočkat těch megaúplatků od megafirem ve výběrovém řízení. Vsadím se, že ve srovnání s nějakým primitivním poplatkem (např. bez ohledu na najeté km) bude toto elektronické mýtné pro dopravce dražší a státu vynese méně. Rozdíl se utopí v nákladech na provoz systému.

performer
13. ledna • 12:31

Nevýhodou takového poplatku bez ohledu na km je extrémní nespravedlnost.....

Státu to vynese bezesporu více než dálniční známky. O tom že se megafirmy napakují nemůže být pochyb. Stejně tak o tom že i nějaký ten megaúplatek pro megaúředníky ukápne .

Dušan D.
13. ledna • 12:39

Ne. Kdyby se povedlo prosadit odpovídající zdražení dálničních známek, bude výnos vyšší a náklady dopravců nižší. A  v takovém případě to dopravci nebudou vnímat jako nespravedlnost, a už vůbec ne extrémní. Tak jako tak, vágní pojmy spravedlnost a nespravedlnost bych do výběru daní asi ani vůbec netahal.

performer
13. ledna • 12:43

No dobře - tak tedy bude dálniční známka nad 12 tun za 50-100 tis Kč? No OK. Náklady některého dopravce budou ve srovnání s elektronickým výběrem nižší. U jiného naopak dramaticky vyšší. Já to vidím jako nespravedlnost. (jistě, že každá daň či poplatek je nespravedlivý, ale musí to mýt nějakou rozumnou míru). Jednotný dálniční poplatek pro kamion i autojeřáb je blbost - nespravedlnost.

Dušan D.
13. ledna • 13:19

Nebudou dramaticky vyšší, u většiny budou nižší, protože systém nebude pohlcovat tolik peněz. ... To s tím autojeřábem nechápu, vlastně ani nevím, jestli je podle tebe spravedlivé napařit vyšší poplatek autojeřábu nebo kamionu. Pořád mi do toho ani nesedí ten pojem spravedlnosti, na tu jde totiž pohlížet z mnoha různých stran a pokaždé vyjde něco jiného.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
performer
13. ledna • 14:55

Samozřejmě, že kamionu, který jezdí po dálnicích prakticky 24 hodin denně. Zatímco takový autojeřáb použije dálnici jednou za 14 dní pár kilometrů . (takže kilometr jízdy po dálnici vyjde ten autojeřáb třeba 100 x dráž než ten kamion - nechápu, že ta nespravedelnost není zřejmá)

U toho satelitního systému tam ty družice přece už jsou. Takže se jednorázově investuje do nějakých těch "krabiček" v autech a nějké té "ústředny" a pak už bych ten provoz neviděl nějak drahý......

Dušan D.
13. ledna • 15:39

No tak si autojeřáb bude kupovat jednodenní známku. Anebo nějakou levnější, protože nemůže vozit náklad. "Spravedlnost" definovaná dle každého ujetého kilometru je prostě zbytečně drahá.

To že tam ty družice už jsou přece neznamená, že je někdo nabízí k využití zdarma, přece je nevynesl na oběžnou dráhu jen pro ten dobrý pocit aby tam byly ... a investice do krabiček v autě není jednorázová ... a investice na provoz serverů a sítě bude investicí do v zásadě monopolní dodávky, tam bude přirážka nad náklady pár set procent. Jestli jde nějaký zákazník snadno a hodně odrbat, pak je to stát. Stát zvysoka kašle na efektivitu investic, nikdo za nic nenese odpovednost. V případě podobných investic to tak dopadá vždycky.

LK
13. ledna • 9:35

Ročně mýtné vydělá pět až sedm miliard korun, náklady budou činit mezi 12 a 13 miliardami.

Tahle věta mi přijde poněkud něštastná. To jako ročně bude zisk z mýtného 5-7G a roční náklady mezi 12-13? Nebo se srovnávají jednorázové náklady na zavedení mýtného s ročními příjmy?

ondra
13. ledna • 20:01

mě přijde spíš divný, že s návratností se počítá do dvou let... a kde je výnos z dálničních známek (resp. rozdíl mezi současným příjmem ze známek, které mýtné nahradí)?

Dušan D.
13. ledna • 23:18

Jak s tím souvisí výnos z dálničních známek? Myslíš jako další ztrátu příjmů způsobenou tím, že se přestanou používat?

Doporučujeme

Články odjinud