Vláda schválila elektronické mýtné pro kamiony

Se zavedením mýtného pro kamionovou dopravu jsme v Česku poněkud zaspali. Zatímco v Německu a Rakousku se už vybírají penízky podle ujetých km, v Česku zatím stále platí levné známky. Jaká je budoucnost elektronického mýtného?
Vláda schválila elektronické mýtné pro kamiony

Včera vláda schválila návrh ministra Šimonovského o elektronickém mýtném pro kamionovou dopravu v ČR. Byl tak konečně ustanoven právní rámec, nyní je proto možné začít s výběrovým řízením. Původně mělo mýtné startovat už začátkem roku 2006, ale to, jak jsme psali dříve, není možné stihnout. Zatím totiž není vybrán systém, který budeme v Česku používat. Základní možnosti jsou dvě, satelitní, který funguje v Německu, a mikrovlnný, který koncem roku 2003 zavedlo Rakousko. Je také možné používat smíšený systém, jaký běží ve Švýcarsku.

Poznámka: Na českých dálnicích stále platí známky, které pro kamiony stojí 250 Kč na den. Snahu o zvýšení ceny zatím EU blokuje.

O tom, jaký bude používán v ČR, bude rozhodovat právě výběrové řízení, které má být vyhlášeno do konce února. Pokud se toto řízení podaří uzavřít do podzimu, je spuštění výběru mýtného v polovině roku 2006 docela reálné. Předpokládá se, že se ho zúčastní až deset uchazečů. Deník Právo některé z nich uvádí: Kapsch Telecom spolu se společností Autostrade (mikrovlnné řešení), konsorcium Siemensu, T-Systems a Českého Telecomu (satelit v kombinaci s GSM), Transtoll (smíšený systém) či IBM se švýcarskými firmami Fela a Ascom (satelit i mikrovlny).

Mýtné budou platit dopravci s vozy těžšími než 7,5 tuny, a to nejen na dálnicích (cca 970 km), ale také na vybraných rychlostních (tranzitních) komunikacích. Konrétně jde o následující silnice první třídy: R1 (Pražský okruh), R4 (Praha - Příbram - Nová Hospoda), R6 (Praha - Karlovy Vary - Cheb -Německo), R7 (Praha - Slaný - Chomutov), R10 (Praha - Mladá Boleslav - Turnov), R35, R43, R46 (Vyškov - Olomouc), R48, R49 (Hulín - Zlín - Slovensko), R52, R55 a R56 (Ostrava - Frýdek-Místek). Celkem bude zpoplatněno cca 2 460 km silnic (záleží na tom, jak dopadnou jednání v Bruselu). Ne všechny silnice, o jejichž zpoplatnění se uvažuje, jsou dokončeny v požadovaném rozsahu.

Původně se počítalo s tím, že mýtné budou podobně jako v Rakousku platit vozy nad 3,5 t; vláda ale placení mýtného pro tyto vozy zatím odložila až na rok 2008. Předběžně se počítá se cenou 4,20 Kč za kilometr pro kamiony nad 12 t a 1,60 Kč za vozy lehčí. Přesné ceny ale budou stanoveny až podle toho, jak dopadne výběrové řízení, kolik bude ve finále zpoplatněných komunikací apod. Ročně mýtné vydělá pět až sedm miliard korun, celkové náklady na zřízení budou činit mezi 12 a 13 miliardami. S návratností investic se tedy počítá do dvou let.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků