Vláda schválila elektronické mýtné pro kamiony

Se zavedením mýtného pro kamionovou dopravu jsme v Česku poněkud zaspali. Zatímco v Německu a Rakousku se už vybírají penízky podle ujetých km, v Česku zatím stále platí levné známky. Jaká je budoucnost elektronického mýtného?
Vláda schválila elektronické mýtné pro kamiony

Včera vláda schválila návrh ministra Šimonovského o elektronickém mýtném pro kamionovou dopravu v ČR. Byl tak konečně ustanoven právní rámec, nyní je proto možné začít s výběrovým řízením. Původně mělo mýtné startovat už začátkem roku 2006, ale to, jak jsme psali dříve, není možné stihnout. Zatím totiž není vybrán systém, který budeme v Česku používat. Základní možnosti jsou dvě, satelitní, který funguje v Německu, a mikrovlnný, který koncem roku 2003 zavedlo Rakousko. Je také možné používat smíšený systém, jaký běží ve Švýcarsku.

Poznámka: Na českých dálnicích stále platí známky, které pro kamiony stojí 250 Kč na den. Snahu o zvýšení ceny zatím EU blokuje.

O tom, jaký bude používán v ČR, bude rozhodovat právě výběrové řízení, které má být vyhlášeno do konce února. Pokud se toto řízení podaří uzavřít do podzimu, je spuštění výběru mýtného v polovině roku 2006 docela reálné. Předpokládá se, že se ho zúčastní až deset uchazečů. Deník Právo některé z nich uvádí: Kapsch Telecom spolu se společností Autostrade (mikrovlnné řešení), konsorcium Siemensu, T-Systems a Českého Telecomu (satelit v kombinaci s GSM), Transtoll (smíšený systém) či IBM se švýcarskými firmami Fela a Ascom (satelit i mikrovlny).

Mýtné budou platit dopravci s vozy těžšími než 7,5 tuny, a to nejen na dálnicích (cca 970 km), ale také na vybraných rychlostních (tranzitních) komunikacích. Konrétně jde o následující silnice první třídy: R1 (Pražský okruh), R4 (Praha - Příbram - Nová Hospoda), R6 (Praha - Karlovy Vary - Cheb -Německo), R7 (Praha - Slaný - Chomutov), R10 (Praha - Mladá Boleslav - Turnov), R35, R43, R46 (Vyškov - Olomouc), R48, R49 (Hulín - Zlín - Slovensko), R52, R55 a R56 (Ostrava - Frýdek-Místek). Celkem bude zpoplatněno cca 2 460 km silnic (záleží na tom, jak dopadnou jednání v Bruselu). Ne všechny silnice, o jejichž zpoplatnění se uvažuje, jsou dokončeny v požadovaném rozsahu.

Původně se počítalo s tím, že mýtné budou podobně jako v Rakousku platit vozy nad 3,5 t; vláda ale placení mýtného pro tyto vozy zatím odložila až na rok 2008. Předběžně se počítá se cenou 4,20 Kč za kilometr pro kamiony nad 12 t a 1,60 Kč za vozy lehčí. Přesné ceny ale budou stanoveny až podle toho, jak dopadne výběrové řízení, kolik bude ve finále zpoplatněných komunikací apod. Ročně mýtné vydělá pět až sedm miliard korun, celkové náklady na zřízení budou činit mezi 12 a 13 miliardami. S návratností investic se tedy počítá do dvou let.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků