Vláda schválila elektronické mýtné pro kamiony

Se zavedením mýtného pro kamionovou dopravu jsme v Česku poněkud zaspali. Zatímco v Německu a Rakousku se už vybírají penízky podle ujetých km, v Česku zatím stále platí levné známky. Jaká je budoucnost elektronického mýtného?
Vláda schválila elektronické mýtné pro kamiony

Včera vláda schválila návrh ministra Šimonovského o elektronickém mýtném pro kamionovou dopravu v ČR. Byl tak konečně ustanoven právní rámec, nyní je proto možné začít s výběrovým řízením. Původně mělo mýtné startovat už začátkem roku 2006, ale to, jak jsme psali dříve, není možné stihnout. Zatím totiž není vybrán systém, který budeme v Česku používat. Základní možnosti jsou dvě, satelitní, který funguje v Německu, a mikrovlnný, který koncem roku 2003 zavedlo Rakousko. Je také možné používat smíšený systém, jaký běží ve Švýcarsku.

Poznámka: Na českých dálnicích stále platí známky, které pro kamiony stojí 250 Kč na den. Snahu o zvýšení ceny zatím EU blokuje.

O tom, jaký bude používán v ČR, bude rozhodovat právě výběrové řízení, které má být vyhlášeno do konce února. Pokud se toto řízení podaří uzavřít do podzimu, je spuštění výběru mýtného v polovině roku 2006 docela reálné. Předpokládá se, že se ho zúčastní až deset uchazečů. Deník Právo některé z nich uvádí: Kapsch Telecom spolu se společností Autostrade (mikrovlnné řešení), konsorcium Siemensu, T-Systems a Českého Telecomu (satelit v kombinaci s GSM), Transtoll (smíšený systém) či IBM se švýcarskými firmami Fela a Ascom (satelit i mikrovlny).

Mýtné budou platit dopravci s vozy těžšími než 7,5 tuny, a to nejen na dálnicích (cca 970 km), ale také na vybraných rychlostních (tranzitních) komunikacích. Konrétně jde o následující silnice první třídy: R1 (Pražský okruh), R4 (Praha - Příbram - Nová Hospoda), R6 (Praha - Karlovy Vary - Cheb -Německo), R7 (Praha - Slaný - Chomutov), R10 (Praha - Mladá Boleslav - Turnov), R35, R43, R46 (Vyškov - Olomouc), R48, R49 (Hulín - Zlín - Slovensko), R52, R55 a R56 (Ostrava - Frýdek-Místek). Celkem bude zpoplatněno cca 2 460 km silnic (záleží na tom, jak dopadnou jednání v Bruselu). Ne všechny silnice, o jejichž zpoplatnění se uvažuje, jsou dokončeny v požadovaném rozsahu.

Původně se počítalo s tím, že mýtné budou podobně jako v Rakousku platit vozy nad 3,5 t; vláda ale placení mýtného pro tyto vozy zatím odložila až na rok 2008. Předběžně se počítá se cenou 4,20 Kč za kilometr pro kamiony nad 12 t a 1,60 Kč za vozy lehčí. Přesné ceny ale budou stanoveny až podle toho, jak dopadne výběrové řízení, kolik bude ve finále zpoplatněných komunikací apod. Ročně mýtné vydělá pět až sedm miliard korun, celkové náklady na zřízení budou činit mezi 12 a 13 miliardami. S návratností investic se tedy počítá do dvou let.

TEST Peugeot e-208 GT 100 kW: Cizelace městského auta pro nadšence

Peugeot e-208 GT

Peugeot 208 se prodává i v elektrické variantě. Zkusili jsme si kousek v nejvyšší výbavě GT.

dnes | Vladimír Kadera | 13 příspěvků
Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 47 příspěvků
Poprvé za volantem Škody Octavia RS iV: Eso v rukávu spořivého manažera

Škoda Octavia RS iV

Nová Škoda Octavia RS je k mání ve třech verzích pohonu. Vyzkoušeli jsme tu, která je z pohledu techniky nejkomplikovanější.

17.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 89 příspěvků