Vláda bude řešit vysokou nehodovost na dálnici D1

42 komentářů

Martin Kokeš
10. října • 21:08

Nechápu pár věci, týkající se zúžení a dopravních omezení na D1 a vlastně všude u nás. Proč je možno na západ o našich hranic:

1) vytvořit variace na téma dálnice pouze na jedné polovině dálnice. Pokud se všechny 4 pruhy (z toho levý 2m) na ono místo nevejdou, opravuje se pouze polovina vozovky v jednom směru (levý pruh je převeden do protisměru a pravý do levého).
2) když už se vytváří zúžení, dlouho dlouho před příslušným místem je rychlost omezena, podpořena blikajícími značkami s radarem a občas i ledabyle pohozeným policejním vozem u krajnice. Navíc existují příkazové značky jako EINORDNEN, aby se všichni stačili včas zařadit.

V pátek jsem ovšem viděl v našich končinách unikátní věc. Policisté s Mondeem hlídali a pokutovali v Brně-Slatině jízdu odstavným pruhem! Kdybych nejel po dálnici, zastavil bych a šel bych jim uznale poklepat na rameno ... Konečně smysluplná činnost.

Petr
8. října • 16:08

Policie dostane 50 motorek pro kontrolu plynulosti na D1

Ace2
9. října • 0:59

A to je jako pravda ?

a) Jak na tom budou proboha jezdit v zimě....  (mám zlé tušení, že kamionová doprava jezdí celoročně)
b) Co to vyřeší ?

Petr Broža
9. října • 8:30

Skutečně je to tak. Mají sloužit k tomu, aby se policie dostala na místa s kolonami a pomáhala usměrňovat dopravu. Právě tento týden jsem byl svědkem toho, jak dva policisté popoháněli auta jedoucí v koloně před dopravním omezením.

Ace2
9. října • 13:03

Že by konec souběžně jedoucích kamionů před zůžením  To je pozitivní. Nicméně to řeší jen problém, když je uzavírka. Na samotný provoz kamionové dopravy to nebude mít vliv.

Jo jinak jsem dnes slyšel v rádiu a má prognoza se bohužel potvrdila. Řešení MD ohledně provozu na D1 je následující:

1) Ve spolupráci s policií zvýšená kontrola kamionové dopravy  tak nevím zda se tomu mám smát, nebo plakat. Ty idioti na MD si myslejí, že když vybudují za x mil. Kč váhy u Prahy a u Brna, že "Tonda CB10" s přetíženou Scanii tam schválně pojede aby dostal pokutu a rozhodně Tondu s přetíženým kamionem nenapadne to vzít o jeden exit dřív

2) motocyklové hlídky. Které nevyřeší zcela vůbec nic, jen se vyhodí opět x milionů za motorky, které můžou jezdit jen v ideálním letním dni a rozhodně nezmírní nápor nákladní dopravy v exponovaných časech.

3.) Efektivita oprav. Tohle je jedin|ý dobrý bod co MD připravilo. Konečně někomu došlo, že by bylo dobrý udělat změnu ve způsobu oprav komunikací a že by bylo možná dobrý aby byl priotitou čas a s tím spojené práce i v noci. Haleluja nevěřil jsem vlastním uším, že to taky někoho napadlo, neb jsem čekal vyjádření ve smyslu "budeme dbát zvýšené opatrnosti při udělování zakázek"

Mě to prostě hlava nebere, existují spousty dobrých způsobů jak zmírnit vliv nákladní dopravy na Dálnice a to způsoby s minimálnímy náklady, proveditelné prakticky okamžitě a hlavně řešící skutečně dopad dopravy a ne tyhle nemyslný s odpuštěním hovadiny

No nedá se nic dělat, zkusím napsat konstruktivní dopis na MD

mfilip
8. října • 8:08

Jen tak na okraj: zvysit poplatky pro kamiony za uziti dalnice nelze, protoze si CR nevyjednala vyjimku u EU.

ufi
8. října • 16:55

to by asi nevyjednala žádná strana, páč eu prostě bylo rozhodnutá že tranzit pujde přes nás, aby si starý členský země oddechly od tíráků.

jedinej způsob je prudit. to nám eu nemůže zakázat. a to důslednou kontrolou přestávek, obutí aut, technického stavu a nakoupit váhy a vážit a vážit. a dávat cizincům za přestupky pokuty z horní hranice.

Leonardo Cupranek
8. října • 9:23

Tady je spis treba se pozastavit nad tim kocourkovsko absurdistanskym faktem, ze o cenach dalnicni znamky na NASICH dalnicich si nesmime rozhodovat sami. Je zvlastni, ze toto a dalsi negativa vstupu (ruseni provozu z "hygienickych" duvodu, a milion dalsich) nam jaksi vladni "nestranna" kampan pred referendem jaksi netumocila.

méďa
8. října • 9:19

Jen tak na okraj, budou se zvedat poplatky, s tím nemá nic EU společného, a budou se rušit jednodenní známky pro kamiony.

mfilip
8. října • 10:53

ano budou se u kamionu zvedat, ale jen o predem nahlasenou uroven. Kdyby si stat usmyslel nechat si za dalnice platit vic, aby se CR nestala jeste vice tranzitni zemi, v dobe kdy treba v D je polatek 3 x vyssi, tak proste nemuze, protoze nema vyjimku.

Ace2
7. října • 23:22

Co si budeme říkat, je asi všem jasné, že nehodovost na D1 je způsobena nárustem nákladní dopravy po vstupu do EU. Když je nějaká závažná nehoda, vždy je u toho kamion. Osobní auta tam bourají zcela vyjímečně a když ano tak to pro provoz není obyčejně nijak zásadní

Takže co s tím, kamionovou dopravu v časové úseku příští 3 let asi neomezíme tak bych zatím zavedl alespoň následující.

1. Zákaz vjezdu kamionů na dálnici mimo Neděle 00:22hod (což platí dnes) ovšem ještě Pátek od 15:00 - do Sobota 11:00 hod (tedy kdy je největší nápor na kapacitu komunikace) No a tu neděli prodloužit pochopitelně až do 24:00. Protože v těchto momentech je to o tom, že v levém pruhu jedou osobní auta (ano i ty pomalá) a v pravém pouze a jenom kamioni.

2. Pochopitelně zákaz předjíždění nákladní vozidel na místech 2 proudové dálnice. Kdo z vás nedobrždoval těsně za traverzou návěsu.... Nehledě na ty závody, které vytváří vláčky osobních aut, které se pak trhají dalších 10 km....

3. Zamyslet se nad omezení vjezdu vozidel, která nesplnují daný poměr kw / kg. Tedy zamezit podmotorovaným nákladním vozům vjezd na dálnici (ano tím myslím zejména Avie či staré LIAZky) Dokážu pochopit, že pro řidiče kamionů jedoucí si svých 80-90 km/h jsou tyto vraky supicí v poslední smrtelný křeči skutečný problém v jízdě a nakonec se jim ani nedivím, že je chtějí předjíždět.

Mé řešení jsou založená na praktických poznatcích, jsou více méně bez nákladů, ihned proveditelná a lehce kontrolovatelná. Já bych se strašně nerad za 14 dní dozvědě,l že řešení MD je takové, že ve spolupráci s M. Vnitra zavede přísnější kontroly kamionů na dálnicích.... chmm  

Al Bunda
8. října • 8:37

V podstatě s tebou souhlasím, jen ten bod 1. by asi způsobil kolaps v okolí dálnice protože všechny kamiony by se nascpaly na "objízdné" trasy.

Přidal bych bod 4. rozšíření dálnice na 3 pruhy v celé délce, je to sice časově a finančně náročnější. A kde na to vzít finance? Stačilo by nedotovat naše "méně přizpůsobivé občany"

Kuba2k
8. října • 8:46

Podle me by D1 moc pomohlo dostaveni D11 na Hradec a rozumne pokracovani na Ostravu. Vemte si, ze vetsina lidi co jede z Prahy do Ostravy, jede pres Brno. To mi prijde jako pekna stupidita (aspon co se tyka vzdalenosti, na rychlost je to nejlepsi). Potom udelat celou D1 se 3 pruhy a bylo by to v pohode. Snad

mfilip
8. října • 12:59

rekl bych, ze vsichni, kdo jezdi z Ostravy na Prahu, tak jezdi pres Brno

Marwinus
8. října • 7:58

Naprosto s tebou souhlasim. Jen k tomu omezeni kamionu na dalnici - vzdyt mame jednu z nejvice, ne-li vubec nejvice rozsirenou infrastrukturu zalaznicnich trati... Proc ne nepouziva? Tusim se to jmenovalo RO-LA.... Tim by se vyresilo nekolik problemu najednou, nejen bouracky na D, ale provoz kamionu na nasich silnicich vubec.

Ace2
8. října • 14:38

Jistě Ro-La by efektivně vyřešila problém s tranzitní dopravou a na u nás by jezdila jen vnitrostátní doprava, nebo doprava zde začínající a končící. Což by bylo jistě značným přínosem. Více méně by stačilo vybudouvat patřičnou infrastrukturu (RO-LA žel. stanice) a koupit k tomu vhodné vagony. Což není jistě investicí malou, ale pořád levnější než vybudouvání +1pruh na D1. Nicméně to je řešení na výhled +2 roky když se na tom začně makat dnes. A pro vládu je zjevně výhodnější vytvořit systém elektronického mýtného, které ovšem z pohledu sílící dopravy nevyřeší vůbec nic, protože těžko naše mýtné bude dražší než Rakouské aby se přestalo přes ČR jezdit....

Hned ted okamžitě bych udělal to co jsem navrhoval jako první. To jde udělat ze dne na den a v podstatě zadarmo. Jenže už se těším na tu pipinu z tiskového odboru MD, jak řekně "na to máme jiný názor" a sama jistě nikdy po dálnici necestovala. Bych dal úředníkům z MD akční úkol jezdit v pondělí, pátek a sobotu po dálnici a po řekněmě měsíci bych po nich chtěl aktualizované vyjádření na danou problematiku.

Jinak další věc kterou jsem nepochopil je strategie provádění oprav na D1 v oblasti Vysočina, ten člověk co odpovídá za plánování musí být skutečně exot bydlící "na samotě u lesa" rád bych jo potkal a pohovořil si s ním na téma "strategie plánování oprav na dopravní tepně" Jako kretén stojím hodinu před uzavírkou abych objel 20 kuželů za kterýma se nic neděje a to jen proto abych za dalších x km si protrpěl to samé s tím rozdílem že uzavírka byla na asi 3 km a na ní 2 pracovníci s letlampou zadělávající spáry mezi panely. Chápu je to potřeba, ale kdyby jich tam bylo násobně více, mají to hotové v řádech hodin a ne dnů. Též nechápu, proč se na D1 nepracuje v noci.

No jestli to čtete ještě sem, tak mám ještě jedno rychlé řešení pro pražskou dopravu

Asi je všem jasný, že pražská doprava je už dávno za hranicí kapacity a jakákoliv maličkost vytvoří zácpu v polovině Prahy. Jako dnes ráno na Jížní Spojce u Spořilova chcípnul kamion, protože tam není odstavný pruh, musel stát v pravém kde jezdí kamiony. Jen jedna tahle banální příhoda zapříčinila že celá Jížní Spojka stála dnes od Šterbohol až po Spořilov. Speciálně pro Prahu bych vytvořil speciální "čistící team" který by se skládal jak z policistů tak i z odtahovek. Jakmile by se někde stala nehoda, nebo by někomu chcíplo auto, tato čístící hlídka by okamžitě vyjela a dané auto či kamion okamžitě odstranila z hlavní cesty. Tedy něco jako požárnici. 3-4 základny po Praze kde by byl připraven team lidí vyrazit a vyčistit komunikace. Protože to funguje tak, že se stane banální nehoda, čekáte min 30 min. na policajty a další hodinu minimálně na odtahovku. To je neefektivní řešení. Takhle by to bylo vyřešeno během 15 min. Opět náklady zcela minimální, přínosnost podstatná. Na takovou službu své daně dám. Mě se to zdá jako zcela inovativní myšlenka zcela vhodná pro přetížená města, asi napíšu na magistrát.

Roco
8. října • 16:52

S Prahou mas stoprocentne pravdu, jenom dojezdove casy policie jsou temer radove horsi... Ad Ro-La: posledni celkem fungujici Ro-La v Lovosicich skoncila se vstupem do unie - pro nezajem. Je skutecne smutne ze nejvetsi spediter v republice (CD) neumi vyuzit takovy trh a jenom se porad natahuje po dotacich.

Marwinus
8. října • 15:02

Ono by to tak dloho trvat nemuselo. Infrastruktura je a tusim ze vic nez dostatecna. Puvodne jsem z litomeric a kdyz porovnam soucasnou dopravu na zdejsich zeleznicich, tak je ani ne ctvrtinova.... Vagony CD taky maji, jen maj takove ceny, ze se to prepravcum nevyplati - uz z toho je zrejme ze je nekde chyba.... Stacilo by jen chtit a drahy do toho natlacit. Driv to celkem fungovalo. Zkuste se podivat kolik stoji treba preprava auta a posadky na slovensko. To se nevyplati. Pritom napad to nebyl tak spatny. Znam dost lidi, kteri by to vyuzili. A jednoho ktery to zkusil a tvrdi ze uz nikdy vice :o)))

S tou prahou a "cisticim teamem" to nezni spatne. Jen uz slysim ze nejsou penize, nejsou specialne skoleni pracovnici, vozidla.... Konkretne v praze bych na to nasadil MP. Kdyz muzou nesmyslne odtahovat v obydlenych ctvrtich - tohle by bylo uzitecnejsi.

forester
8. října • 1:08

Hele, ze ty ses nejakej vladni poradce? Protoze se  skoro vsadim, ze to dopadne presne tak, jaxi predpovedel.   A navic se kvuli tomu ustanovi ministerska komise, ktera bude vybirat dalsi komise, ktere budou ridit tech pet prislusniku PCR (tri urednici, topic a nastenkar), kteri budou na tento ukol vycleneni...

buran
8. října • 13:46

cece to mi nedelej, kdyz sem si to cet tak sem se zrovna pil a nasledne se malem udusil smichy :)

Name and surname
7. října • 18:03

... jak chce "naše vláda" vyřešit nehodovost na D1 (a na dálnicích v ČR vůbec). Leda by tam dali zákaz vjezdu. Jenže, třeba právě D1 na mnoha místech nesplňuje parametry dálnice a neměla by být takto ani označována. Možná tak silnice pro motorová vozidla.

Možná by bylo řešením zvednutí poplatku za dálnici pro náklaďáky na úroveň, že by se jim tranzit přes ČR nevyplatil a nebo by to možná dopravce donutilo využívat třeba vlaků. Prostě kamionovou dopravu v ČR pořádně omezit. A osobáky? Je potřeba, aby policie hlídkovala i v provozu a ne jen seděla za radarem. Dnes a denně je vidět, jak lidi dokážou jezdit po dálnicích a nikdo se na to ani nedívá, natož aby to řešil...

Leonardo Cupranek
8. října • 9:18

Bohuzel v tomto "systemu" si nemuzeme svobodne rozhodovat, kolik kamionu bude pres nas jezdit. Je to vec EU !

Ale i tak to je na hlavu. Soukromy majitel dalnice by samozrejme byl rad za dalsi zakazniky - platici ridice kamionu. Ale takovy majitel by asi mel zajem na tom, aby jeho sluzba byla na nejake urovni, takze by D1 nebyla sama dira a uzavirka a treba by byla v cele delce ctyrprouda a treba by kamion do levych dvou pruhu nesmel a treba by uplne nejlevejsi pruh byl jen pro rychlosti mezi 130 a 200km/h (za 2x takovy dalnicni poplatek), atd.... Tezko to jde odhadnout, jen vidime, jak vypada tato "sluzba" v podani statu - vyhozene miliardy na predrazenou udrzbu a katastrofalni technicky stav.

X12345678
10. října • 8:44

Pravda je, že v tomto systému nemůže ČSSR zcela svobodně rozhodovat o počtu kamionů, které vpustí na dálnice (a tím především na D1). Může, respektive mohla by ale svobodně rozhodovat o tom, jaké chování na D1 jejich řidičům dovolí. K tomu by ovšem musela mít akceschopnou dopravní policii.

Leonardo Cupranek
10. října • 18:11

A nebo by ta dalnice musela mit vlastnika. To by bylo reseni pomerne jiste. Majitel by tezko pripustil, aby kamiony platily jen 4x vice za dalnicni znamku oproti osobaku,  kdyz je statisticky prokazane, ze kamion silnici nici 70x vice, nez osobak.

Ale i v ramci soucasneho socialistickeho zrizeni by situace samozrejme sla alespon mirne zlepsit. Treba by povoleni k vjezdu na dalnice melo byt upraveno ponekud konkretneji. Ne podle minimalni konstrukcni rychlosti, ale podle realne rychlosti (ktera by se navic mela alespon trochu zvysit). Cili by treba platilo, ze na dalnici se nesmi ject min jak 90km/h. Pak by policajti mohli cihat u kazdeho vetsiho kopce a ruznejm tem dejchavicnejm a smrdutejm aviim a liazkam davat desetitisicove pokuty, nebo jim spis rovnou brat technicaky a ridicum ridicaky, obcanky i rodne listy.

Take by neskodilo zavest to, po cem tady volam uz tak dva roky. Mam na mysli konkretizaci nekterych prestupku, treba soubezne jizdy. Jak dnes policie pozna, jestli jedo auto (resp. kamion) to druhe predjizdi, nebo jestli jde o soubeznou jizdu? Podle dnesni upravy totiz policie vlastne za soubeznou jizdu pokutovat vubec nemuze, protoze vzdy dotycny muze tvrdit, ze toho druheho predjizdel, byt rozdilovou rychlosti jen 0.0000001 km/h.  To je podobne jako se zakazem stani/zastaveni - tezko ten policajt muze dokazat, ze nestojim, ale pohybuji se rychlosti 0.000001 km/h (tedy samozrejme pokud nevystoupim - ale kdyz jen na nekoho cekam, jsou bez sance). Proto by se predjizdeni melo definovat jako nejaka minimalni rozdilova rychlost, alespon 10km/h. To by vetsinu tech avii, ktere se dnes navzajem "predjizdeji" a ohrozuji tak bezpecnost i plynulost dopravy, asi vyradilo ze hry, resp. z leveho pruhu.

Je zvlastni, ze vsichni berou na dopravce takove ohledy. Nemohou nakoupit modernejsi, bezpecnejsi, vykonnejsi a ekologictejsi nakladaky, protoze na to chudaci nemaj (na rozdil od jejich zapadoevropskych kolegu). Ale majitelu restauraci ci obchodu s potravinami se preci take nikdo neptal, jestli maji finance na zavedeni prisnych evropskych hygienickych norem! Jedna se opet o dvoji metr - jak priznacne pro "rovnostarskou" socialistickou vladu.

Lemming
8. října • 9:48

Ale muzeme rozhodovat... Kdo chce, hleda zpusob, kdo nechce, hleda duvod.

Je videt Leonardo, ze o trhu vis, slusne receno, nic. Soukromy majitel by predevsim naparil 2 koruny za kilometr osobakum a buhvi kolik kamionum. A proc by neco opravoval? Lidi budou radsi calovat, byt se skripenim zubu, nez by jezdili po okrskach. A realna konkurence neni a nebude.

MHPlus
8. října • 10:30

Asi tak - trh může fungovat jenom tam, kde je konkurence. Žádný soukromý subjekt nedonutíte chovat se tržně, pokud nemá konkurenci - v opačném případě nastává jev "trhni co můžeš"....

Leonardo Cupranek
8. října • 15:05

No a on by nemel konkurenci? Okresky, soukromy "Sinkansen" Praha-Linec, atd...

Spocital sis, na kolik te vyjde kilometr na teto statni dalnici?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Leonardo Cupranek
8. října • 15:13

Asi pred rokem jsem mluvil s jednim Japoncem. Rikal mi: "vy se mate, dalnice mate zadarmo, neplatite myto dokonce ani na mostech, vlaky mate levnejsi, ...".

Tak jsem po tom trochu patral. Ano, v Japonsku jsou zeleznice soukrome a plati se na nich trzni jizdne. Ale zkuste si ty drahy porovnat! Ano, v Japonsku soukromi investori postavili neuveritelne mosty mezi jednotlivymi ostrovy a samozrejme na nich vybiraji mytne. Nicmene nikdo nikomu nebrani pouzivat i stary zpusob - trajekt. Ale vetsina samozrejme radeji zvoli prujezd autem pres most. Kdyby ten most stavela nase vlada, tak postavi jen pulku, stavba bude trvat 20 let, bude stat 10 bilionu Kc a za 2 roky se most zacne rozpadat.

Dušan D.
8. října • 16:01

Jeste bych dodal, ze kdyby ten most stavela nase vlada, tak jedine co bude dotazeno do konce, budou honosne domy statnich uredniku, postavene jako bokovka projektu most. Kdyz pred lety politik Macek vysvetloval narodu, ze s kazdou korunou, kterou stat utrati za neco (aspon trochu) uzitecneho, je i jedna dalsi koruna "utopena" ve statni masinerii, narod se mu posmival. Narod dodnes nevi, ze situace je ve skutecnosti mnohem horsi a postupne se dale zhorsuje.

Leonardo Cupranek
8. října • 18:28

Presne tak. Ale je dulezite pochopit, ze to je proste zakonity trend a ze neni mozne si myslet, ze si priste zvolime "lepsi politiky", kteri to napravi. Pise o tom zajimave treba pan Barak v clanku "Jak to zmenit", aneb "Proč stát nemůže racionálně fungovat a iluze vlády většiny"

http://www.libinst.cz/stranka.php?id=105

Lemming
9. října • 9:27

Nojo, o problemech statu asi nema smysl polemizovat. Ale tedka musis jeste dokazat, ze soukromy sektor bude ty pozadavky uspokojovat lip. A to je problem. Zatimco cilem politiku je alespon deklaratorne verejne blaho, tak cilem soukromnika NENI uspokojit zakazniky, ale oskubat je a nahrabat si co nejvic. To, ze se v URCITYCH pripadech je prostredkem k tomuto cili uspokojeni zakazniku je vec jina a problem je prave v tech podminkach kdy toto nastava.

Ja jsem zastance liberalnich myslenek, ale soucasne i zdraveho rozumu bez ideologicke predpojatosti. Takze bezhlave prosazovani liberalismu je pro mne stejny nesmysl, jako bezhlave prosazovani (treba) komunismu. Podle meho "privatizace" silnic by prinesla v nejlepsim pripade stejny vysledek jako privatizace telekomunikaci - Telecom vsechny odira a jeste se nam smeje do oci.

(Dalsi fakt je, ze u nas ani neexistuje strana, ktera by mela nejakou realistickou liberalni koncepci. Je otazka, jestli takova vubec muze existovat )

Leonardo Cupranek
9. října • 12:28

1) Ne v URCITYCH prikladech. Z dlouhodobeho hlediska je v konkurencnim prostredi uspokojovani zakazniku JEDINYM zpusobem k dosahovani zisku a preziti. I kdyz si prectes nejakou ucebnici marketingu (a nemyslim jen Filipka Kotlerovic), jedinym zasadnim doporucenim je USPOKOJOVAT ZAKAZNIKY. A ucebnice marketingu nejsou ideologicke brozury urcene k presvedcovani prostych vesnicanu o vyhodach te ktere ideologie. Jsou to knihy v podstate vyhradne pro podnikatele, ktere jim maji pomoci uspet - zde lze preci ocekavat daleko vyssi miru uprimnosti, nez v partajnim volebnim programu, ktery ma za cil VYHRADNE manipulovat.

2) Nehlede k tomu, ze nepotrebuji nic dokazovat. I kdyby nebylo pravdou, ze soukromy sektor je efektivnejsi a lepe uspokojuje potreby zakazniku (jako ze to absolutne neni pravda), tak proste stejne NIKDO nema pravo omezovat lidskou svobodu (svobodu volby, svobodu podnikat) a nasilim nastolovat statni monopol. A nikdo nema pravo ve jemwnu zadne ideologie porusovat vlastnicka prava (rikat vlastnikovi obchodu, kdy muze mit otevreno, ci znarodnovat a vyvlastnovat neci majetek). I kdyby nebylo pravdou, ze soukrome zdravotnictvi a zdravotni pojistovny zajisti lepsi peci, tak NIKDO nema pravo mi pranit uzavrit pojistku jakou ja a pojistovna budeme povazovat za oboustranne vyhodnou (tedy podle miry rizika a ne podle vyse meho platu). I kdyby nebyla pravda, ze soukrome penzijni fondy lepe sve zakazniky zajisti na stari, NIKDO nema pravo mi branit zajistit se na stari podle sveho a NIKDO nema pravo me nutit ucastnit se statniho penzijniho systemu. I kdyby byla pravda, ze stat zajistuje kvalitnejsi vzdelani, NIKDO nema pravo nikomu zalozit soukromou skolu, ucit na ni co uzna za vhodne. NIKDO nema pravo me omezovat ve vyberu skoly a tuplem NIKDO nema pravo nutit me platit dane na studia ostatnich, kdyz sam studuji na soukrome skole a platim skolne.

Preci musis uznat, ze kdyz TY si myslis, ze statni prubezny penzijni system je to nejlepsi, co lidstvo moho potkat, tak z toho preci jeste nijak neplyne, ze JA se ho povinne musim ucastnit, ne?

Koho Telecom odira? Neni snad pravdou, ze drtiva vetsina lidi ma na vyber? Ze Telecomu konkuruji alternativni operatori, IP telefonie, mobilni operatori, atd? A pokud ma Telecom nejake polomonopolni postaveni, neni to nahodou opet vina statu? Neni snad pravda, ze i dnes stat Telecomu zajistuje vylucne postaveni? Precti si treba zakon o "univerzalni sluzbe". Nepodporuje stat Telecom mimo jine i tim, ze cely nabobtnaly statni aparat pouziva sluzeb prave Telecomu??? Telekom je 100x mene monopolem, nez treba statni penzijni system. Telekom alternativy ma, statni monopoly ne. Navic Telecom celi hrozbe, ze kdyz sve dominantni postaveni bude priliz zneuzivat, nekomu jinemu se tim vic vyplati vstoupit na trh jako jeho novy konkurent. Stat tekove hrozbe absolutne neceli, navic ma zrudne pravo lidi nitit jeho sluzeb (treba duchodoveho systemu) vyuzivat, dokonce ma moc lidi nutit platit i za sluzby, ktere nevyuzivaji a vyuzivat nechteji. Jak toto muzes srovnavat s Telecomem? A to opet podotykam, ze Telecom je STATem vytovreny monopol a STAT velmi prispiva k udrzeni jeho dominantniho postaveni i v soucasnosti.

Liberalismus (ten opravdovy - tedy libertariansky) neni vlastne zadna ideologie. Je to proste ucta k cloveku, respektovani jeho svobody, majetku a zakladnich prav. Mam pocit, ze v tomto lze tezko hledat nejaky kompromis a "steredni cestu" mezi svobodou a socialismem. Zadna neexistuje. Bud budeme mit socialismus, nebo svobodu.

Samozrejme ze nemuze existovat "libertarianska strana". Byl by to protimluv. Zmeny k liberalismu nelze dosahnout metodami, ktere liberalismus sam neuznava. Ale jsou jine cesty, nektere naznacil treba Frank Chodorov...

Lemming
9. října • 19:50

To je prave to podstatne: "v konkurencnim prostredi". Ale kolik % trhu je opravdu 100% konkurencnich? Jen velmi malo, zvlast pokud zvazime bariery vstupu na trh.

Ale stejne nemas pravdu. Pokud zakaznika "osulim" tak, ze to nepozna, tak se mi vyplati ho sulit a trh naopak pracuje ve prospech zmrdu, kteri suli, protoze slusny podnikatel jim nemuze konkurovat(!) Koneckoncu podivej se na autobazary. Prestoze je mezi nimi uz dlouho vysoce konkurencni prostredi, neexistuje bazar, o kterem bych mohl rici, ze je opravdu solidni. Naopak jednani zrejme nejuspesnejsiho z nich, AAA, za solidni opravdu pokladat nelze (cerpam m.j. z osobni zkusenosti). Takze asi vsechno nefunguje tak jako na papire...

Ad 2) To je prave otazka filozofie. Ja bych zase _mohl_ tvrdit, ze mne NIKDO nemuze nutit, abych uznaval nejaka tvoje "prava", ktera si myslis ze mas Stejne tak si spousta lidi mysli, ze maji "pravo" na praci.

Ale to je slovickareni. Ja chapu, co chces rict, a vicemene s tim souhlasim Ale mam i jiny rozmer sveho chovani - ohleduplnost k druhym. Snazit se chovat nejen s ohledem na ma "prava", ale naopak z nich obcas trochu slevit, kdyz vidim, ze z toho nekdo jiny bude mit prospech znatelne vetsi, nez moje ujma. (To je trochu formalni definice, ale snad chapes, co jsem chtel rict.)

Opet prevedeno na silnici. Mnozi jedinci si mysli, ze je NIKDO nesmi omezovat a podle toho jezdi. A podle toho to taky na silnicich vypada. A resenim neni "liberalizace" chovani, ale ohleduplnost. Bohuzel ohleduplnost se neda vnutit, tu je nutno prijmout...

Ad Telecom: Koho odira? Vsechny sve zakazniky prece. Mozna by ses divil, jak malo zakazniku ma moznost alternativy ve forme pripojeni od alt. operatora (ale ne pres kabely Telecomu - pak je to totez) nebo pres VoIP (k tomu potrevbuje pripojeni do netu). Odira zakazniky, kteri se nemaji sanci pripojit jinak nez pres dialup. Odira zakazniky ADSL svym obchodnim modelem, ktery je sice naoko konkurencni, ale ve skutecnosti jsou jini operatori jen preprodejci sluzeb Telecomu a vetsina penez jde do kapes jemu. Posuzovat "vinu" je v tomto pripade nesmysl. Je ekonomicky nesmysl stavet vice pristupovych siti. I v USA vznikl (bez zasahu statu)) dominantni operator - AT&T a byl rozbit prave zasahem statu a troufam si tvrdit, ze diky statu je na tom telekomunikacni trh v USA tak dobre (a vice pristupovych siti tam, pokud vim, nemaji).

(Jinak je pravda, ze Telecom je vyhradnim dodavatelem telekomunikacnich sluzeb pro stat a poskytovatelem univerzalni sluzby - ale to neni pro jeho dominanci podstatne, podstatne je vlastnictvi pristupove site.)

Ad ideologie: Nektere clanky (na libninst) jsou docela OK (treba ten od Baraka), ale jine jsou cira ideologie - proste tvrzeni bez dukazu o liberalnim svete kde letaji peceni holubi do pusy, protivicich se zdravemu rozumu a popirajicich lidske vlastnosti (treba pred nejakou dobou jsem cetl jeden o "liberalnim pojeti ekologie" a byla to teda dost sila...)

Leonardo Cupranek
9. října • 20:43

Bariery vstupu na trh ale vytvari predevsim stat (kvoty, zaruky, licence, cla, regulace, registrace, ...) ! Navic "dokonala konkurence" neni ani cilem, ani idealem. Na teto strance je dostatek materialu o "protimonopolnim zakonodarstvi": http://www.libinst.cz/stranka.php?id=80

O monopolech je velmi dobry treba tento clanek: http://www.libinst.cz/stranka.php?id=61
Pak take toto:  http://www.libinst.cz/etexts/raba_kartely.htm - je to o tom, ze kartelove dohody nejsou az tak spatne.

Pokud budes zakaznika "sulit", je v nejvyssim zajmu tveho konkurenta na to upozornit a pretahnout ti zakaznika k sobe. Taktez to je v eminentnim zajmu ruznych spotrebitelskych casopisu a medii vubec - zvysuje jim to naklad. A hlavne - zakaznik neni az takovej idiot, aby se nechal porad jen "sulit". A pokud predpokladas, ze lidi idioty jsou, pak nechapu, jak jim muzes byt ochoten sverit volebni pravo (a tudiz je nechat rozhodovat o svem zivote a majetku) !

Kazdopadne je ponekud nenormalni chtit "vylepsit" trh (ktery dejme tomu ne vzdy funguje idealne a obcas se nekdo chova monopolisticky) totalnim monopolem statu! A argumentovat tim, ze o "statu" muzeme vsichni hlasovat, je uplne mimo - to jeho monopolisticke chovani nijak nebrzdi. Nech pracovat fantazii a predstav si, ze by se zavedlo treba toto:

1) Telecom jako jediny smi poskytovat telekomunikacni sluzby. Konkurence je zakazana. Kdo by chtel monopol obejit (treba pomoci IP telefonie) bude uveznen. Kazdy bude muset Telecomu platit, i kdyby telefonovat vubec nechtel. Telecom si bude moct zridit vlastni urad pro vymahani poplatku. Vlastni policii i vlastni kriminaly pro ty, kteri platit odmitnou.

2) Aby to nebylo tak obludne, rozdas akcie tohoto supertelecomu rovnomerne vsem lidem - kazdej bude mit jednu desetimiliontinu tohoto molocha a kazdy tedy bude moci rovnym dilem rozhodovat o jeho provozu.

3) Zkus si predstavit, jak by to vypadalo. Podle me by takovy Telecom poskytoval cim dal horsi sluzby za cim dal vice penez. Navic by se neustale snazil expandovat do jinych odvetvi, posilovat svoji moc a roztahovat se.  Prestoze by kazdy teoreticky mohl rovnym dilem o osudu Telecomu rozhodovat, kazdy by mel toeretickou sanci dostat se do spravni rady ci stat se dokonce generalnim reditelem, je naprosto jasne, ze by to na zrudnosti a neefektivnosti toho molocha nic nezmenilo - spise naopak. Kazda docasna spravni rada (docasna jen na jedno "volebni" obdobi) by se snazila se za ten kratky usek co nejvic napakovat. Jednotliva kridla, frakce a kliky by se predhanely v populismu, aby dostali sve zastupce do spravni rady.

4) Doufam, ze chapes, ze jsem prave popsal princip fungovani demokratickeho statu.

Ohleduplnost k druhym ti nikdo nebere! Ani solidaritu ci humanitu! Naopak! Svoboda a trh ti v nich snad nejak brani?

Jinak k te dominanci : vlastnictvi pristupove site se stava cim dal vic marginalnim. Paternich siti s az premrstenou kapacitou je na nasem uzemi nekolik. Pokud vim, mobilni operatori (kteri jsou konkurenty CTc na poli hlasovych i datovych sluzeb) nepouzivaji paternich siti CTc. Problem posledni mile resi ruzne lokalni site ci radiova pojitka. Co znam lidi, tak hodne z nich linku od CTc rusi. Kvuli hlasovym sluzbam si ji drzi jen male procento lidi - vsichni lide maji mobil a pevnou si drzi proto, ze na mobilech ZATIM nejsou pouzitelna rychla data. Ale veci jako EDGE, UMTS a CDMA toto ryche odbouravaji. Ja bych rekl, ze telecom naopak muze byt zarnym pripadem, jak je trh schopen monopoly ucinne eliminovat (coz je mimochodem i jedna z funkci trhu o ktere socani a etatisti nechteji slyset).

Pokud nekdo na LibInst pise o pecenych holubech, tak keca. Nicmene treba rakouska ekonomicka skola je podle me "nejvedectejsi" a nejsystematictejsi ekonomicka teorie. Ale jak ja rikam - i kdyby svoboda neprinesla vetsi blahobyt (o cemz ale pochybuji), tak stejne nikdo nema pravo nam tu svobodu brat. Vzdyt ve svobodne spolecnosti by se pro socany az tolik nemuselo zmenit - nikdo by jim preci nebranil, aby si davali pulku prijmu do spolecne kasy a pak si z toho navzajem platili ruzne podpory, vzdelani, atd... Jen by proste nemeli pravo nutit ostatni se toho ucastnit - a ti ostatni by samozrejme zase nemeli pravo na hrazeni cehokoli z jejich spolecne kasy.

Lemming
9. října • 23:08

Ad bariery: Jak na ktery trh. Ale pro vetsinu trhu neni stat vyznamnym problemem. Tim jsou spis penize a pripadne nekde intelektualni vlastnictvi.

Ad sizeni: A proc to teda nefunguje tak pekne, jak jsi to popsal? (Nejspis proto, ze se staci jednou utnout a budes calovat jako divy...)

Ad Telecom: Ale ja nepsal, ze resenim je udelat zase monopol! Resenim je dokopat Telecom at poskytuje pristup k siti za civilizovanych podminek.

Je pravda, ze dneska se dominance Telecomu obchazi ruznymi zoufalymi vice ci mene vhodnymi resenimi... Ale az na ethernety (vetsinou v ramci jednoho domu) jsou to vsechno bezdraty a tudy IMHO cesta nevede. Problem je, ze v eteru je jedno frekvencni spektrum pro vsechny, zatimco na dratech jedno pro kazdeho uzivatele. A pokud ma kapacita tech siti stoupat, tak to bude silne omezeni.

Jinak v oblasti paternich siti je opravdu konkurence dobra. Nicmene presto treba T-Mobile pouziva na nektere spoje digitalni okruhy Ceskeho Telecomu (ale nakoupene na normalnim trhu).

Ad demokracie: Ano, ma vady, bohuzel je to zatim asi nejlepsi system konstrukce prava (prav a povinnosti obcanu), jaky existuje. Jedine pravo, ktere realne existuje, je pravo silnejsiho. O ostatnich "pravech" musis presvedcit ostatni, aby je respektovali. Koneckoncu, pokud Ti nevyhovuji Tvoje prava v Cechach, muzes se odstehovat jinam nebo si zalozit vlastni stat podle prisne liberalnich pravidel, kdyz presvedcis ostatni, aby te uznali

Ad statni monopol: Nojo, ale je otazka, ktere monopoly si stat ma nechat a ktere ne... A take ktere realne ma. On Ti snad nekdo brani postavit si soukromou silnici a vybirat na ni poplatky? IMHO nikoli. Brani Ti nekdo tisknout si vlastni "penize" (ruzne od tech statnich)? IMHO nikoli, dokonce existuji (stravenky).

Stejne tak v oblasti skolstvi neexistuje statni monopol (byt byly urcite problemy s tim, aby soukrome skoly dostavaly dotace ve stejne vysi, nevim, jestli se uz vyresily). Vysledek je takovy, ze na soukrome skoly chodi dost casto "mene nadane" deti bohatych rodicu, ktere se nedostaly na skoly statni. A naopak prestizni gymnazia jsou statni. (Cimz nerikam, ze jinde to nefunguje lepe.)

Jak udelat soukromou/dobrovolnou armadu (na bazi "Pepu chranime, ale Honzu vedle ne, protoze podepsal revers") mi jeste nikdo nedokazal vysvetlit

Soudy vidim taky jako problematicke - tezko se budes dohadovat se zlodejem, ktery Te okradl, jaky ho ma soudit soudce.

U policie je trochu problem v tom, ze by policie mela mit asi specialni privilegia. Plus nevim, jak by fungovala interakce jednotlivych policii - jestli by se z toho nakonec nestaly mafianske prestrelky

Ad ohleduplnost: Snazil jsem se naznacit, ze to neni v systemu (politickem/ekonomickem), ale v lidech. Z komunisticke svine se kapitalisticka svine stane lehce, ale vysledek jejich jednani je zhruba stejny.

(Ale to jsme se dostali dost daleko od puvodniho problemu. Ja tvrdim, ze v oblasti dopravni infrastruktury neni mozne rozumne dosahnout dostatecne miry substituce, aby v teto oblasti mohl dobre fungovat trh. Ty si - zrejme - myslis, ze ano )

Leonardo Cupranek
9. října • 23:49

Ale brani! Vim o vesnici, ktere stat odmitl dat penize na stavbu mostu (rozklada se na obou brezich reky). Tak si most postavili za svoje a zacali vybirat myto od lidi bydlicich mimo tu vesnici (protoze lide z vesnice si most zafinancovali ze svych penez). A stat jim to zanedlouho zatrhl !

Proc bych musel presvedcovat ostatni, aby uznali stat, ktery si vyhlasim na svem pozemku? Proc by treba obyvatele Pruhonic, Klanovic, Prahy, Stredoceskeho kraje, atd... meli presvedcovat ostatni, ze se chteji osamostatnit? Neni to snad jen jejich vec?

Ad posledni radek (zavorka). Ja si samozrejme nejsem jist, ze by trh v poskytovani dopravnich sluzeb fungoval bezchybne. Ale tezko by fungoval hur, nez absolutni statni monopol. Vis, kolik nas dnes udrzba a rozvoj silnic vlastne stoji? A vidis, jakou kvalitu za ty penize dostavame?

Ty jsi snad necetl ten clanek od p.Baraka? Muzes mi sdelit jediny rozumny duvod, proc zpusob zajisteni na duchod Plzenaku ma zaviset na nazoru Ostravaku (a po vstupu do EU i Athenanu)?

Lemming
10. října • 9:09

O tom pripadu nevim, takze ani nevim, z jakeho pravniho titulu to bylo zamitnuto. Podle mne mozna proto, ze vybirali jen o prespolnich, takova diferenciace je protipravni (viz pripad tusim Liberce, kde meli dvoji ceny neceho (MHD???), pro mistni & prespolni a museli to zrusit). Podle meho nazoru ale nic nebrani tomu vybirat penize za vjezd na soukromy pozemek.

Ad stat: Protoze jednim z velmi podstatnych atributu statu tak jak je chapan ted je jeho uznavani (uznavani jeho svrchovanosti) ostatnimi staty. (To je vpodstate princip "mas takova prava, jaka ostatni uzvavaji".) Nerikam ze je to dobre nebo spatne, je to proste realita.

Kolik je rocpocet fondu dopravni infrastruktury? 50 miliard rocne? Sice se tvrdi, ze soukromy podnikatel je lepsim vlastnikem nez stat, ale nejsem si jisty jestli to je opravdu tak VZDY - co ty spousty zkrachovalych soukromych podnikatelu (a nerikej mi zas, ze za jejich krach muze stat ))? Jak to vidim ja, tak by to mozna fungovalo o neco lip, ale za cenu bud zdrzeni na kazde krizovatce pri placeni myta, nebo existenci "velkeho bratra", ktery by vedel o kazdem mem pohybu. Za takovych okolnosti povazuji za lepsi snazit se politicky vylepsit soucasny system, nez "privatizovat" silnice. Proste IMHO existuje spousta lokaci, kam muze rozumne vest pouze jedna silnice. A i kdyz je tech moznosti vice, tak pokud nejaka lokace (mala vesnice) neni moc navstevovana, tak je proste investicni (i ekologicky atp.) nesmysl stavet tam druhou silnici jen proto, ze majitel te prvni vybira nehorazne poplatky. Proste se radsi necham odirat statem, nez soukromym majitelem

Ad duchod: Spatne polozena otazka Duchod neni mistne zavisly (pokud se prestehuji, neni duvod kvuli tomu menit duchodovy system ve kterem jsem pojisten), proto se musim ptat "proc zpusob zajisteni duchodu osoby A by mel zaviset na nazoru osoby B". A k tem Atenam - AFAIK duchodova politika neni EU regulovana.

Reseni te otazky je docela dlouha debata uz nad rozsah motoristickeho serveru, takze to jenom nastinim: Aby byla spolecnost stabilni, nesmi byt socialni rozdily v ni prilis velke. A duchodovy system toto ovlivnuje.

Leonardo Cupranek
10. října • 18:24

Mym znamym stat zabral kus pozemku na vystabu mistni silnice. Resp. nesebral, podle katastru jim ten kus pozemku furt patri, akorat si museli posunout plot a nesmi ten kus jejich pozemku vyuzivat.  Proste jim tam jen postavili silnici. Mytne mohou vybirat jen tezko - naopak jim pribyla nijak nekompenzovana povinnost udrzovat chodnik. Navic nechapu, proc bych na svem pozemku (ci  na svem mostu) nemohl vybirat od mistnich jinou castku, nez od prespolnich. Je to muj most a ja bych si mel rozhodovat, kolik komu budu uctovat.

Cili "nas" stat ma prava vuci me osobe (zabavovat mi majetek) proto, ze ho ostatni staty uznavaji? Takze kdyz Mostecka a Kladenska mafie uzna tu Ostravskou, ta bude mit pravo vybirat vypalne?

Spousty zkrachovalych soukromych podnikatelu? Ktere mas na mysli?
Kdyz soukromy podnikatel zkrachuje, je to predevsim k jeho skode. Kdyz zkrachuje majitel dalnice Olomouc-Ostrava, Plzenaku ci Prazaku se to nedotkne NIJAK. A nijak extremne se to nedotkne ani Ostravaku ci Olomoucaku - proste na majitele dalnice bude uvalen konkurz, ta dalnice preci kvuli tomu nevysublimuje, jen ziska jineho (pravdepodobne lepsiho) vlastnika. Na proti tomu kdyz desitky miliard prosere stat, je to problem nas vsech, vsichni na tom tratime.

Spousta lokaci, kam muze vest jen jedna silnice? Myslis treba na silnici ze Zelene Lhoty do Fialove Lhoty? No normalni je, ze kdyz obyvatele techto dvou vesnic chteji byt propojieni silnici, tak se na ni slozi. A od luftaku pak mohou vybirat mytne. Ale proc (a jakym pravem) do toho zatahovat obyvatele vesnic z opacneho konce republiky?

Pokud ty chces, aby byla spolecnost stabilni a pokud se (podle me mylne) domnivas, ze to zavisi na vysi duchodu, pak klidne nekam na to prispivej. Ale jakym pravem to chces ode mne?

Martin Kalda
7. října • 18:01

Jezdim vyse uvedenym smerem uz par mesicu ... ale podivne je, ze kolony pred omezinimi se tvori temer pokazde pouze az cca 90 kilometrem dale ... jakoby to v tomhle useky ty opravy planoval nejakej blazen, kterej tomu nerozumi ... jinak si nedovedu vysvetlit, ze at se ve stredoceskym kraji opravuje treba celej jeden smer tak se to do druhyho rozhodi systemem 2+1 (z prahy, z brna) v patek a 1+2 v pondeli ... na vysocine se to proste smrskne na jeden pruh at je patek nebo pondeli a pak jsou kolony ...

Murphy
7. října • 17:20

Pricinou vseho je lidska blbost - pokud vlada nesmyslne kupuje Gripeny, dotuje flakace a jinymi zpusoby mrha nasimi penezi, pak ji logicky nezustane na poradnou rekonstrukci D1. Nehodovost na D1 je v prve rade zpusobena demenci ridicu - podle meho nazoru zejmena osobaku (ikdyz clanek vyzniva jinak...). Skoro vzdycky kdyz je nejaka uzaverka a u ni kolona, vsichni pak hrozne spechaji a jedou agresivne a je pak spousta nehod, kdy nekdo na nekoho nedobrzdi...

Dokud se vlady (at uz tu vladne kdokoliv) nebudou chovat racionalneji v oblasti investic a zaroven nebudou tvrdeji postihovat ridice, kteri jezdi agresivne (to neznamena jenom rychle...), situace se nezlepsi...

brm
7. října • 17:49

V prve rade jde o to, ze D1 neni dalnice. Aspon ne v zemich se kterymi bych chtel nasi porovnavat.

O ekonomickem backgroundu nema smysl diskutovat. Snad jen za sebe - neverim, ze by se teto vlade, byt by byla u moci 20 let, mohlo povest pozvednout infrastrukturu na uroven srovnatelnou se zapadnimi zememi, a to bez dalsiho priserneho zadluzovani. Ale dost ... je to AutoRevue, ne (treba) Respekt :)

Leonardo Cupranek
8. října • 9:13

Vlada to "vyresi" jednoduse - da vsude omezeni na 70km/h. Tim jednak vyresi nehodovost a jednak pomuze statni pokladne za vybrane pokuty (predpokladam, ze sedmdesatku bude dodrzovat jeste mene ridicu, nez soucasne limity).

Doporucoval bych vlade jeste radikalnejsi reseni: omezit rychlost na D1 na 40km/h. Nehodovost dale klesne a vyberou na pokutach jeste vice. Dalnice se bude mene opotrebovavat, snizi se i hlucnost (takze usetrej i za protihlukove bariery).

Vina preci neni na vlade (ze si v Bruselu nevyjednala stejne podminky jako Rakousko), ze.

Doporučujeme

Články odjinud