Vize Audi: pružiny ze skelných vláken a parkování bez řidiče

Výroční tisková konference Audi v Ingolstadtu byla hodně zajímavá. Ale možná ještě zajímavější bylo večerní setkání novinářů s inženýry a techniky automobilky, které proběhlo den předtím v Mnichově. Hovořili na něm o projektech, na kterých pracují. Dva z nich představujeme…
Vize Audi: pružiny ze skelných vláken a parkování bez řidiče
Seznam kapitol
  1. Pružiny ze skelných vláken
  2. Parkování bez řidiče

Automobilka Audi vždy kladla důraz na to, aby její vozy byly oproštěné od všech zbytečností, nevážily více, než bylo třeba. A to trvá. Zdá se, že to je v této firmě až obsese - alespoň se tak dalo usuzovat podle projevů na mnichovském večeru.

Tak třeba hned první projekt - Joachim Schmitt představil první funkční vinuté pružiny ze skelných vláken vyztužených plastem (FRP). Ty by měly již brzy nahradit ve vozech Audi pružiny ocelové.

„Každá přední pružina sedanu Audi A4 váží 2,66 kilogramu. Pružiny FRP však váží pouhých 1,53 kilogramu. To je o více než 40 procent méně,“ řekl Schmitt.

Držitelem patentu FRP pružin, které se velmi výrazně odlišují od konvenčních ocelových pružin, je Sogefi (tato italská společnost oslavila loni třicet let svého trvání, má 6000 zaměstnanců). Na vývoji nyní spolupracují společně jak technici z Audi, tak i Sogefi.

„O tomto dílu, které musí vydržet opravdu kruté zacházení, si asi málokdo mohl myslet, že by mohl být nějak vylepšena. A stalo se,“ dodal Schmitt.

Šéf Audi Rupert Stadler: „Zažili jsme nejlepší rok“

Šéf Audi Rupert Stadler: „Zažili jsme nejlepší rok“

Vinutá pružina je vyrobena ze skelného laminátu. Její jádro tvoří dlouhá skelná vlákna. Ta jsou spletená dohromady a obalovaná epoxidovou pryskyřicí. Na jádro jsou pak navíjena další vlákna. Mají průměr jen několik milimetrů. Tyto vrstvy vláken jsou na sebe kladena tak, že se přitom střídá 45stupňový úhel překrytí vůči podélné ose.

Takto vytvořené vrstvy pak „podporují“ jedna druhou při namáhání pružiny a jejich odolnost vůči torzním kmitům je velmi vysoká.

Klepněte pro větší obrázek
 

Zelená FRP pružina je širší a větší, přitom váží méně než ta černá, klasická ocelová. 

Nové FRP pružiny zažijí svoji premiéru před koncem roku 2012 na elektromobilu Audi R8 e-tron. V roce 2013 pak už se stanou součástí středních a větších luxusních modelů německé značky. 

V současné době jsou testovány na speciálních zařízení. Ty zkoušky jsou dlouhodobé a simulují podmínky, jako kdyby s nimi průměrný řidič ujel 300 000 kilometrů.

„Zpočátku mnozí moji kolegové pochybovali. Říkali, že ten projekt nebude úspěšný. Ale hned od počátku FRP pružiny prokázaly úžasné vlastnosti. Jsou absolutně imunní vůči korozi, nevadí jim, pokud jsou zasaženy kamenem ze silnice, jsou odolné vůči chemikáliím, s kterými se myjí vozy,“ řekl Joachim Schmitt. „Jejich výroba je levnější, nespotřebuje se při ní tolik energie. A hlavně snižují váhu vozu, třeba u současného modelu A4 o o zhruba 4 kilogramy. To je opravdu výrazný krok kupředu.“

Klepněte pro větší obrázek
Inženýr Joachim Schmitt je o budoucnosti FRP pružin přesvědčený.


 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Pružiny ze skelných vláken
  2. Parkování bez řidiče
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků