Vítězové Peterhansel, Després a De Rooy se ohlížejí za Rallye Dakar

Vítězové Peterhansel, Després a De Rooy se ohlížejí za Rallye Dakar

Peterhansel: 10 let čekání

Šestačtyřicetiletý Francouz Stéphane Peterhansel vyhrál Rallye Dakar podesáté. Po předchozích triumfech s mitsubishi byl tentokrát nejrychlejší za volantem mini. Na jihoamerickém území se Peterhansel dočkal poprvé, všechny předchozí triumfy slavil v Africe.

Jeho čekání na toto vítězství ale bylo dlouhé. Naposledy totiž vyhrál v roce 2007, předtím triumfoval v kategorii automobilů v letech 2004 a 2005. Motocyklové soutěži dominoval v letech 1991, 1992, 1993, 1995, 1997, a 1998. Letos vyhrál tři etapy, vedení se ujal ve čtvrté a už je nepustil.

Klepněte pro větší obrázek
Peterhansel se spolujezdcem Cottretem oslavují na námětí v Limě. Při cestě za desátým triumfem vyhráli tři etapy. Vedení se ujali ve čtvrtém dějství a už je nepustili.

Po dojezdu do cíle v Limě řekl: "Když si člověk pomyslí, jak komplikované je vyhrát Dakar, je neuvěřitelné, že se mi to povedlo už desetkrát. Trvalo to ale pět let, než to konečně klaplo. A že se mi to konečně podařilo v Jižní Americe, to pro mě znamená obrovskou úlevu. Je to jeden z nejšťastnějších dnů v mém životě."

Després: ve stopách Peterhansela

Mezi motocyklisty si počtvrté dojel pro titul další Francouz Cyril Després. Ten se od roku 2005 střídá na trůnu se Španělem Markem Comou, dalším jezdcem KTM. A podobné to bylo i letos, o prvenství se tahali až do posledních chvil. 

"Tohle byl bezesporu nejtěžší Dakar, jaký jsem kdy jel. Vítězství v něm má proto pro mě zvláštní cenu," řekl Després.

Klepněte pro větší obrázek
Největší šílenci na Dakaru jsou bezesporu motocyklisté. Jejich králem byl letos Francouz Després.

De Rooy: jako otec

Soutěž kamionů ovládl Nizozemec Gérard de Rooy. Po 25 letech napodobil svého otce Jana. S vozem Iveco zvítězil s náskokem 51 minut před krajanem Hansem Staceym, vítězem z roku 2007. Na jihoamerickém území poprvé nevyhrál stroj ruské automobilky Kamaz, jehož nejlepším zástupcem byl tentokrát na třetím místě Artur Ardavičus s Kazachstánu.

„Je to nádherné. Pořád tomu nemohu uvěřit, že se nám to letos povedlo. Chtěl bych poděkovat hlavně celému týmu. Celý závod byl skvělý. Bylo mi 22 let, když jsem se do toho pustil poprvé. A teď o desetiletí později se nám povedlo to samé, co mému otci před 25 lety, když Dakar vyhrál. Byl jsem velmi nervózní před startem poslední etapy, ale nakonec jsme si to užili. Jsem pyšný za celý tým i za své dva spolujezdce,“ řekl de Rooy.

Klepněte pro větší obrázek
Nizozemec Gérard de Rooy s vozem Iveco zvítězil s náskokem 51 minut před krajanem Hansem Staceym, vítězem z roku 2007.

Češi? Jen průměr

O nejlepší český výsledek se po nehodě a odstoupení Aleše Lopraise postaral velmi dobrým sedmým místem pilot tatry Martin Kolomý, jehož posádku dále tvořili René a David Kiliánové. Jaroslav Valtr s liazem skončil dvanáctý, Tomáš Vrátný s tatrou osmnáctý.

Jediný český motocyklista na Dakaru Jan Veselý s yamahou zopakoval loňské 65. místo a zaostal o tři pozice za svým maximem z roku 2010.

 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 17 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků