Víte, kolik Škoda vydělá na každém voze?

Tech  |  19. 11. 2005 00:14

ale  tohle má prapodivnou vypovídající hodnotu.Jsou to sice fakta a takové je potřeba je brát, ale jinak dle mého, takhle by se to prezentovat nemělo.Třeba tuším Ford je ve ztrátě a nelze říci že by na autech nevidělal nic či prodělal...ale dle vaší hypotézy vlastně ano
 
PS - že by ARPU??

Odpovědět  |   | 
pjanda  |  19. 11. 2005 01:18

Je to jisty pohled na vec. Me prijde byt zajimavy, malokdo si uvedomi, ze automobilka dela jedno auto pro zisk 10-15 tisic Kc. A je uplne jedno, jestli vyrobni naklad je 100 tisic Kc, naklady na propagaci jednoho auta 50 tisic Kc atd., jde to celkove prijmy a celkove vydaje a nakonec zjistite, ze jako firma delate jedno auto pro takto relativne i absolutne maly zisk. Je to holy fakt a o nicem jinem to neni.

A k Fordu - cozpak pokud je ve ztrate, na jendom aute neco vydelava? No z celkoveho pohledu samzrejme ne, na kazdem aute prodelava. Pokud to bereme jako "firemne agregatni" ukazatel, je to proste tak, automobilka v dusledku nema jine naklady nez ty spojene s vyrobou aut - laici, coz nebude Vas pripad, maji tendenci vnimat jako naklad spojeny s vyrobou auta cite naklad vyrobni. Ale to neni pravda, nakladem v dusledku primo spojenym s vyrobou vozu je i obed zdarma na firemni party. Prodelavat na kazdem vyrobenem voze navic neni automaticky problem, vyrobu se prece vyplati drzet pokud celkove prijmy dosahuji alespon vyse celkovych variabilnich nakladu.

Jinou veci je struktura nakladu, mohou byt zpusobeny jednorazovymi investicemi apod. Ale ve sledovanem obdobi je to proste tak jak pise kolega.

Odpovědět  |   | 
Sikoten  |  19. 11. 2005 09:57

"vyrobu se prece vyplati drzet pokud celkove prijmy dosahuji alespon vyse celkovych".... FIXNICH nakladu (pronajem hal, energie na vytapeni, uklizecky, zkratka vsechno, co se musi platit at se vyrobi aut milion nebo sto).

Odpovědět  |   | 
Skyline  |  19. 11. 2005 10:45

Pan Janda to ma myslim dobre - prave proto, ze s temi fixnimi nic nenadelas a budes je platit v kazdem pripade je lepsi vyrabet - kdyz uz nic, tak proto, abys je alespon castecne uhradil. Kdyz se na to podivas jinak, tak predstav si, ze mas vyrobni halu, ktera stoji mesicne 50k, i kdyz tam nikdo ani nepachne. Vyplati se takovou halu pronajimat za 30k? Samozrejme, ze vyplati - tvoje naklady klesaji na 20, kdybys nepronajal, platis 50. To stejne vyroba - dokud ta vyroba vydela sama na sebe, ma smysl se snazit. Pokud ale FC jsou 50, VC 50 a TR 30, pak to znamena, ze vyrobou prohlubujes dluh o dalsich 20 - a to uz nejde, takze je lepsi nevyrabet a mit naklady jen 50. Doufam, ze jsem to nevysvetlil moc zmatene

Odpovědět  |   | 
LeonardoCupranek  |  19. 11. 2005 15:45

Tento udaj je ale ponekud zkresleny. A to proto, ze matersky koncern zcela jiste dobre zvazuje, jestli si na sve penize prijde tak, ze bude po Skode chtit co nejvyssi zisk, ktery si pak jako majitel vezme (repatriuje) a nebo jestli je pro koncern vyhodnejsi penize z teto jeho dcery ziskavat jinak - treba tak, ze urcite technologie a sluzby Skode proda ponekud draze.
 

Odpovědět  |   | 
Radek Ondrášík  |  19. 11. 2005 15:59

Tento údaj je údajem, který používají téměř všechny větší firmy a který říká jen a pouze to, kolik (v tomto případě) čistého zisku připadá na jeden výrobek. Neříká nic o struktuře tržeb, o struktuře nákladů o investicích a dalších výsledcích. Tyto další výsledky nejsou a nebyly předmětem informace, kterou jsem uvedl. Pouze, dle vzoru jiných, jsem převedl zisk po zdanění na počet vyrobených vozů. Samozřejmě, že tento údaj není porovnatelný např. se zmíňovaným BMW, protože je zde jiné daňové zatížení, ale opět ani toto nebylo náplni článku.

Každopádně tento údaj je v ekonomice, výročních zprávach, zprávach o hospodaření zcela běžný a zcela běžně se používá. A velmi často se používá i bez toho, aby se uváděly strukutry nákladů a příjmů. Často se na jeden výrobek uvádí nejen čistý zisk, ale i zisk před zdaněním, tržby atd.

Proto není údaj nijak zkreslený. Protože Škoda vykázala určitý účetní zisk a vykázala určité množství výroby. Po přepočtu vyšly tyto čísla. Daná informace nemá sloužit jako kompletní hodnocení hospodaření firmy, struktury nákladů, investic, výroby, zisků z prodeje, dalších zisků apod.

Odpovědět  |   | 
Delphin  |  20. 11. 2005 13:26

Jsou to pěkné výpočty, ale seděly by jen pokud by Škodovka byla samostatná firma. Tento údaj je zkreslený, protože vykázaný zisk je pouze ta část zisku, kterou koncern VW dovolí Škodě ponechat doma. Je jedno, jestli ho převádí prodejem výrobků s nulovým ziskem a přidáním marže až v Německu nebo pomocí nepřiměřeně vysokých licenčních poplatků (velmi oblíbený způsob). Každopádně zisk, se kterým se zde počítalo je řádně ořezán, takže automobilka skutečně nevyrábí pro 15000 Kč zisku. Kolik je reálný zisk na auto (myslím včetně toho, který se převede pryč) si ale netroufám odhadnout. 3x tak velký ? 4x tak velký?

Odpovědět  |   | 
redswift  |  22. 11. 2005 16:51

naprosty souhlas!!! zucastnil jsem se asi pred dvema lety setkani pana Kulhanka se studenty a on na dotaz "proc do fabie nedate motor XYZ" odpovedel "protoze motory vyviji nemecka cast a my musime za kazdy typ motoru ktery chceme pouzit zaplatit cast nakladu na jeho vyvoj..."

Odpovědět  |   | 
pjanda  |  19. 11. 2005 11:55

Uz je to nejakou chvili, co jsem ze skoly, ale pokud si spravne vzpominam, bod uzavreni firmy v kratkem obdobi nastava v momente, kdy TR=VC, tedy kdy se celkove prijmy srovnaji na vysi celkovych variabilnich nakladu. Pokud jsou alespon o neco vyssi, vyplati se vyrobu udrzet pri zivote. A je to i logicke, pokud jsou alespon o neco vyssi, bez problemu financujete chod firmy (variabilni naklady) a zbyva i na pokryti casti nakladu fixnich. Mohu se mylit, hledat se mi to ted nechce

Odpovědět  |   | 
Ekonom  |  19. 11. 2005 01:47

No hura, alespon nejaky znalec. Je to presne tak, ARPU se pouziva obvykle pro srovnani jednotlivych firem velkych koncernu a korporaci, typicky mobilni operatori. Napriklad Oskar u nas ma i na svetove pomery velmi vysoke ARPU a je to uplne to samy srovnani co se tu pise - vydeli se celkovy zisk poctem prodanych jednotek, v pripade operatora zakazniku nebo telefonnich cisel. Pak se totiz snadno zjisti, ze ten velky a zarivy anglicky Vodafone dela sice super celkovy zisk, ale potrebuje k nemu desitky milionu lidi. A je mi jasny, ze stejny srovnani se dela i v ramci koncernu VW, proto taky skodovka tyhle cisla pocita, je to proste o efektivite jednotlivych automobilek koncernu a neni tom nic divnyho, zavadejicicho ani nic podobnyho. Ma to naopak velmi vysokou vypovidaci hodnotu, budu radeji soustredit prostredky tam, kde mi jeden vyrobeny kus prinese 15 000 Kc zisku nez tam, kde mi prinese 5 000 Kc. A je mi ksakru uplne jedno, co ty naklady tvori ci jaky ma marze prodejce a vsechno dalsi. To je hlavne pro ostatni, ne pro vas.

Odpovědět  |   | 
Ekonom  |  19. 11. 2005 03:41

Ou, tohle melo byt o thread vys...

Odpovědět  |   | 
Dinar  |  22. 11. 2005 12:07

Přesně tak, údaje by mohli být ještě doplněny o čistý zisk na zaměstnance, to je hodnota, která má z hlediska hodnocení efektivity ještě větší vypovídací hodnotu, dá se na rozdíl od zisku na výrobek použít do jisté míry i pro srovnání firem s různým výrobním programem.

Odpovědět  |   | 
aus  |  19. 11. 2005 00:39

Vy asi o ekonomii moc nevite co?
Takto pocitat zisk z jednoho auta je opravdu SILNE neprofesionalni.
Co treba zisk/ztrata z finanancnich aktiv ktere skodovka drzi?
Stejne tak prumerna cena auta ma nulovou vypovidaci hodnute.
Jak ste zapocetli prodej nahradnich dilu a zisky za servis?

Odpovědět  |   | 
Ekonom  |  19. 11. 2005 01:37

Ty jsi taky kousek. Je dobry, ze pises uplny hlouposti a jeste se zeptas, co ostatni vi o ekonomii. Pokud se hovori o cistem zisku po zdaneni, tak jaky smysl ma otazka, jestli nekdo zapocetl prodej nahradnich dilu a zisky za servis?? No nahradni dily samozreje, vyrabi je jedna a ta sama skodovka a servis je v rukou dsealeru, ne automobilky. Boha jeho, vzdyt co tu resite? Zase sem michas veci co sem nepatri, pokladas nelogicke otazky a jeste se ptas, co ostatni vi o ekonomii. Ty jsi proste Cech...

Odpovědět  |   | 
aus  |  19. 11. 2005 14:24

Nulova vypovidaci hodnota a za tim si stojim!
Je dulezite vedet CO TVORI ten zisk (a trzby)! Jestli treba automobilka v tom roce prodala 2 tovarny tak se se ji to DRAMATICKY projevi do trzeb a tim znehodnoti cely ukazatel. Stejne tak je to s jinymi financnimi aktivy nez je core business skodovky.
Kdyby se ten ukazatel ale rozpracoval a ocistil o polozky nesouvisejici s core businisem tak by to teprve ziskalo svou vypovidaci schonost.
Co automobilky co jsou ve ztrate jen diky tomu ze postavily tovarnu nebo cele pololeti sypaly penize na vyvoj 4novych modelu? Ty maj potom z prodeje jednoho auta nemaj ani dolar?

Odpovědět  |   | 
Sikoten  |  19. 11. 2005 10:03

Ja o ekonomii myslim neco malo vim a tohle rozhodne nulovovu vypovidaci hodnotu nema. Rika to presne to, cim se to prezentuje.. ne to, jestli je automobilka dobra, spatna, jestli ma dobrou budoucnost nebo posledni rok zivota... Slouzi to ke srovnani mezi podobnymi podniky - nic jineho to nerekne hlavne proto, ze se jedna o agregatni udaj.. pokud by se to rozpracovalo, uvedla se struktura nakladu, podil investic, propagace apod. to by bylo sice neco jineho, ale takove udaje se k nam, beznym smrtelnikum nedostanou

Odpovědět  |   | 
abakus  |  19. 11. 2005 00:43

No hlavně, pokud dobře počítám, tak nejspíš někdo z autorevue vydělil zisk firmy počtem prodaných vozů. To si snad děláte legraci, ne? Čistý zisk firmy je samozřejmě zisk z prodeje mínus náklady firmy, na ty se jaksi pozapomnělo. Takže tato čísla můžou klidně znamenat to, že se snižují náklady např. na administrativu. Nebo taky ne. No a když spočítám, kolik by byl zisk z auta podle vašich výpočtů, tak by to dělalo necelého půl procenta. Za takovouto marži snad nikdo nic ani neprodává, natožpak vyrábí. Takže buďto je celý článek úplně mimo nebo jsou data špatně prezentována.

Odpovědět  |   | 
Ekonom  |  19. 11. 2005 01:31

Ty vole co to meles? Vis co je to cisty zisk po zdaneni? To josu veskere prijmy minus veskere naklady minus dan. Tak jakypak zisk z prodeje minus naklady firmy? Jaka administrativa? To je vsechno v tom a to vsechno je prepocitany na jedno auto. To je uplne normalni statisticky udaj a vsadim se, ze to ani nepocitali tady na autorevue, to se normalne vydava ve vyrocnich zpravach. Je to ani ne pul procenta, tecka.
Vis co je to marze prodejce? To je prijem prodejce z prodeje minus naklad prodejce na ciste zakoupeni prodaneho predmetu. Jak to souvisi se ziskem automobilky??? Prodejce ma marzi treba 50 tisic, ale zisk uz taky ne, neco ho stoji autosalon, prodavajici, reklama atd., no pro vestinu prodejcu je dnes prodej ztratovy.
Ale to s timhle vubec nesouvisi, jsi uplne mimo kamarade. Zisk na vyrobenou jednotku je normalni udaj a tlachas naprosty hlouposti, paty pres devaty, spojujes terminy co spolu asboslutne neousvisejici.

Odpovědět  |   | 
furgon  |  19. 11. 2005 00:44

To je hodne cernobily pohled na vec

Odpovědět  |   | 
Jogurt  |  19. 11. 2005 01:10

Jo, Ondrášíkovy počty. Další ze série pitomých článků.

Odpovědět  |   | 
Rico  |  19. 11. 2005 01:39

No tak takyto vypocet mohol urobit iba primitiv. Te clovek neovlada ani zaklady ekonomiky firmy. A tieto cisla o nicom nevypovedaju. Dajte ten clanok prec, zbytocne naserete ludi co to citaju.

Odpovědět  |   | 
Ekonom  |  19. 11. 2005 03:45

Zato ty ses uzasne erudovanej. Koukam, ze nejen Cesi, ale i Slovaci jsou narod ekonomu... Kazdy se tady se*e do neceho, cemu nerozumi a nejnze mu to neni trapny rikat kraviny, ale dokonce se pousti i do tech ostatnich. Vis co mi rekni? Co jsi cekal, kdyz jsi klikal na clanek s nadpisem kolik skoda vydela na kazdem voze?

Odpovědět  |   | 
Richard Hrabě  |  19. 11. 2005 03:07

Zajímavá čísla, neuškodilo by i nějaké srovnání s konkurencí, lidé jak vidím nemají představu, o jakých ziscích na jednotku produkce lze u aut pomýšlet. Jde o celkem vysoká čísla, např. mezi neprémiovými značkami vysoce zisková Toyota se ve stejných parametrech pohybuje okolo 80 tisíc jenů, tedy řekněme 17-18 tisíc Kč. U prémiových značek (BMW apod.) lze pomýšlet na 2-3násobně vyšší hodnoty, nechci si vymýšlet, ale BMW myslím loni skončilo někde na 1800 euro, tedy okolo 50 tisíc Kč.

Čistým ziskem na prodanou jednotku produkce se zabývá každá seriosní statistická ročenka sledující automobilový trh a zaráží mě, jak strohá čísla zveřejněná v tomto článku zvedají vlnu nevole.

Odpovědět  |   | 
Dusan  |  19. 11. 2005 13:29

Na BMW je zejmena zajimave, ze dokaze vyrobit dvakrat tolik aut vztazenych na jednoho zamestnance jako Skodovka a to presto, ze jeho vozu jsou vyrazne slozitejsi a s o mnohem vyssi pridanou hodnotou. V tom je kouzlo produktivity prace a efektivnosti vyroby.

Odpovědět  |   | 
Jan  |  19. 11. 2005 14:12

Na tom není nic divného-podstatně vyšší automatizace než ve Škodě.Prostě při vysoké ceně práce se automaty podstatně vic vyplatí než u nás.

Odpovědět  |   | 
Petr Lesák  |  19. 11. 2005 07:19

Přiznávám bez mučení, že nejsem ekonom. Nevím nakolik je tento článek správný nebo chybný. Ale poslední dobou mám v diskuzích pod články pana Ondrašíka pocit, že je minimálně nepřítel národa. Když napíše, že ta barva je černá, hned se najde několik chytřejších, kteří budou tvrdit, že je modrá. A že Ondrašík je hňup a lama a já nevím co ještě. Přesto, že se postupem času a vývojem diskuse dojde k tomu, že měl pan Ondrašík přecejenom pravdu, pod dalším článkem se to znova opakuje. Založil snad někdo antifanclub Radka Ondrašíka nebo je někdo na to jméno alergický?
Viz tento článek a diskuze: jeden píše, že půl procenta je strašně málo a že je to určitě blbost. Jenže pak se ukáže , že ti nejlepší a největší ve světě jsou na tom úplně stejně ± desetina procenta. Napřed je úplná hloupost něco takhle počítat a pak se dozvím, že to běžná součást výročních zpráv. Tak čemu jsou takové komentáře? Nerozumím tomu, nevím o co jde, ale napsal to Ondrašík, tak to bude určitě blbost. Co zkusit něco jiného? Byl bych rád, kdyby zvlášť do ekonomických témat psali jen ti, co tomu rozumí. My ostatní, co tomu nerozumíme, budeme mít šanci se něco dozvědět.
Panu Ondrašíkovi přeji pevné nervy. Bude je potřebovat nepozději v diskuzi pod dalším jeho článkem.

Odpovědět  |   | 
Jim M  |  19. 11. 2005 22:30

Osobne nepovazuji pana Ondrasika za nejakeho excelentniho redaktora. Jeho teorie jsou jako z "vyssi divci" a od redaktora erudovaneho magazinu, bych cekal vice odbornosti.
Pripada mi, ze pise moc s horkou hlavou  style m bulvaru.
Nicmene pri psani nejde az tak o obsah, jako spis o pocet otevreni clanku, timto si pan Ondrasik vydela nejakou tu kacku.
Tedy recept: Vezmem nudny obsah, pridame hrst selskeho rozumu, spetku erudovanosti, chvili varime a nakonec ozdobime bulvarnim nadpisem. Vysledek? Ohromujici.

Odpovědět  |   | 
PePa  |  19. 11. 2005 08:16

Přikláním se k názoru,že takhle počítat zisk z jednoho auta nelze.
Jeden příklad:
Automobilka v jednom roce nebude investovat,bud mít tím pádem vyšší čistý zisk na auto.V druhém roce bude stavět administrativní budovy,koupí novou výrobní linku,bude dávat víc peněz na reklamu,etc. a tím pádem ji zisk klesne ač skutečný zisk z jednoho auta může naopak díky lepším výsledkům prodejů stoupnout,ale spočítáno podle výše uvedeného modelu půjde se ziskem na auto dolů...

Odpovědět  |   | 
Toomas  |  19. 11. 2005 08:54

Zopakujte si prosím základy ekonomiky. Investice nejsou součástí nákladů, a tak nedochází k snížení zisku o částku rovnou vynaloženým prostředkům. Investice se rozpouští do nákladů po několik let prostřednictvím odpisů. Reklama sice bezprostřední vliv má, ale pokud ve svém důsledku zisk snížila, tak byla naprosto neúčinná.

Jinak ke článku: použití auta jako jednotky výkonu a celkového zisku místo zisku provozního (tedy bez zohlednění finančního a mimořádného hospodářského výsledku) je jistě diskutabilní, nicméně za předpokladu, že se struktura zisku a výroby výrazně nemění, je to nepochybně údaj, který lze použít pro časové srovnání. A nic jiného článek nečiní.

Odpovědět  |   | 
Bedřich  |  19. 11. 2005 10:01

Bohužel nejsem ekonom. Ale zisk je asi jasný. Ale co náklady? Např.: výzkum, vývoj, zkušebnictví,  reklama. Tam se toho vejde....a navíc v rámci celého koncernu může docházet k obrovským přesunům....Náhradní díly (výměna - plastové zpětné zrcátko Octavia) ve zn.servisu 5.500,-Kč. (včetně DPH). Kolik je asi jeho výrobní cena?

Odpovědět  |   | 
Nick2  |  19. 11. 2005 10:37

..... jde o ucetni zisk. zajimalo by me, jaky by byl ekonomicky zisk

Odpovědět  |   | 
Nick2  |  19. 11. 2005 12:39

a jeste jedna vec: pomer (ucetniho) zisku a obratu (trzeb) je cca 4%. treba u nas u (sitovych) monopolů (ČEZ ap.), oligopolů (mobl. operatori) jsou to casto az desitky procent - TOTO je dle meho okradani lidi

Odpovědět  |   | 
Skyline  |  19. 11. 2005 10:39

Ukazatel je to zajimavy, ale ne uplne presny - je potreba brat ho s rezervou, protoze ucetni zisk ovlivnuje kde-co a navic je snaha jej "upravovat" tak, aby firma dosahla toho, co potrebuje. Navic mnozstvi vyrobenych a prodanych vozu v jednom obdobi muze byt docela rozdilny udaj. Spis by to chtelo najit mnozstvi "prodanych" vozu a pocitat to na ne, nikoliv na vyrobene - to by prece nemel byt problem, ne?
 
to ekonom: honis tady machry a sam vis houby, co pises. Sorry, ale ARPU neni v zadnem pripade "prumerny zisk na jednotku", ale "prumerne trzby na jednotku". Navic, jak uz jsem napsal vys a jak jiste, coby ekonom, dobre vis - ucetni zisk nemusi az tak moc znamenat.
 
to Toomas: jaks tady nekoho "okrikl", ze investice s tim nemaji co delat - no nenech se vysmat, investice se sice odpisuji podle ucetnich skupin, ale to jeste neznamena, ze se s tim neda ucetne "hrat" (a to i oficialne, viz zrychlene odpisy) a navic jednorazove naklady, okamzite odepsatelne, mohou situaci celkem dost ovlivnit.
 
to Richard Hrabe: "u premiovych znacek lze pomyslet na 2-3x vyssi hodnoty"
To je zavadejici, je potreba si uvedomit, ze absolutni cislo nelze srovnavat - BMW muze mit 3x tolik, ale je dost pravdepodobne, ze taky prumerna cena auta je skoro 3x vyssi. Jinymi slovy, jestli zisk Skody je pul procenta, jak tady nekdo psal, ziskovost BMW muze byt uplne stejna (to sice nejspis neni, ale rozdil nijak extremne velky nebude).
 
A jak nekdo psal, ze je to malo a ze kvuli tomu by se automobilky nehonily  - i to "malo" je evidentne pekne cislo a pro odvetvi takoveho rozsahu, jakym jsou automobily, pomerne odpovidajici. Ma-li nekdo ziskovost 20%, na 99.9% se pohybuje v castkach o nekolik radu nizsich, mozna vic. Ono to neni videt, ale bezne znam firmy, ktere delaji s cistym provoznim ziskem (pro znale "NOPAT) 10% a je to povazovano za tezky nadprumer. Malokdo si uvedomuje, ze nakoupit za 50 a prodat za 100 zni jako pohadkovy zisk, ale fixni i variabilni naklady je potreba rozpocitat a pak to vychazi uplne jinak (elektrina, platy, uklizecka, vytapeni, HW, SW, benefit programy, telefony, mobily zamestnancu, internet, reklama, sluzebni cesty, hotely, letenky, ucetnictvi - zbytek uz si kazdy doda). Pak je tu jeste sazba dane, takze se ten hruby zisk dale vesele snizuje. Opravdu slusnych ziskovych cisel dosahuji pouze dealeri, nikoliv vsak aut.
 
Proste ta diskuse by mohla byt na dlouho a bylo by to moc OT, pohled na uvedena cisla rika o problematice prumyslu zoufale malo (predpokladam, ze clanek si zadne vyssi cile ani nedaval), jen jsem chtel nastinit par myslenek

Odpovědět  |   | 
Toomas  |  19. 11. 2005 11:32

Doufám, že nechcete tvrdit, že jsem ve svém příspěvku použil nějakého zavádějícího tvrzení. Snad se shodneme na tom, že většině případů u investic dochází k jejich rozpouštění do nákladů v několika účetních obdobích. Právě na tento fakt jsem poukazoval v reakci na příspěvek, ve kterém autor tvrdil pravý opak. Bohužel většina veřejnosti je téhož názoru, jak ostatně můžete vidět i na tomto fóru.

V tomto směru má váš argument o zrychleném odpisování pouze marginální význam, neboť na základním principu se nic nemění a nedochází k tak velkému výkyvu v nákladech jako v případě zahrnutí celé investice do nákladů. Možnost jednorázového odpisu investice bych ponechal stranou už z toho důvodu, že nejde o tak častý jev a těžko se dá těžko uplatnit u investic, které by mohly ovlivnit hospodářský výslek zásadním způsobem.

Nicméně bych rád vyzdvihl vaši poznámku o kreativním účetnictví. Též mám v poslední době dojem, že deklarovaný účetní zisk má stále více podobu marketingového sdělení investorům či zákazníkům, než aby měl zásadní vypovídací schopnost o skutečném hospodářském stavu firmy.

Odpovědět  |   | 
NovoCZ  |  19. 11. 2005 11:27

je to celkem zajímavá informace. Každopádně do akcií automobilek bych prachy nevrážel ...

Odpovědět  |   | 
miso05  |  19. 11. 2005 11:57

Nebudem unavovat dalsimi ekonomickymi analyzami, jedinu vec mohol autor zmenit, a to pocitat to zo zisku PRED zdanenim, pretoze vieme ze sadzby su v roznych statoch rozdielne a vysledok po zdaneni sa neda porovnavat...K tomu BMW, za 3 kvartaly 2005 predanych 988463 aut, zisk pred zdanenim z predanych aut (presne takato polozka je k dispozicii pre oddelenie od motoriek a ostatnych operacii) 2,149 mld EUR = cca 2170 EUR na auto. Po zdaneni to je velmi zhruba nejakych 1700 EUR ale ako hovorim toto cislo nezavisi od kvality podniku ale od sadzby dane ktoru nastavuje momentalna vladnuca garnitura  a je velmi nepresne lebo sa vztahuje na zisk po zdaneni zo vsetkych cinnosti.

Odpovědět  |   | 
Ráďa  |  19. 11. 2005 13:29

Bych teda čekal zisk z jednoho auta podstatně vyšší. Asi hodně peněž spolkne vývoj, protože ty výrobní náklady zas tak astronomické nejsou. Takže kdyby Škoda udělala průměrnou slevu 15.330 Kč na jedno auto tak už by se jí to nevyplatilo, to se mi zdá mazec.
Jinak Ford sem netahejte, staré přísloví říká, že Ford vyrábí auta proto, aby pak mohl vydělávat na náhradních dílech (alespoň na Scorpio to platí)

Odpovědět  |   | 
Dreamer_  |  19. 11. 2005 14:50

... ono to v skutočnosti bude určite viac, ale účtovníctvo sa upravuje tak, aby boli veľké nákladny a malý zisk, teda malé dane, čo je snaha o tzv. "skrytý zisk". ...

Odpovědět  |   | 
737888840  |  19. 11. 2005 21:26

účetnictví=nízký zisk a nízké daně za každou cenu!
A za tím si stojím,zazněla tady spousta odborných posudků a víceméně správných.
ŠKODA vydělá na každém voze dle typu cca 15-35% a to mnohdy při akcích jde s cenou i pod tuto hranici jen za cenu rozpumpování prodeje.Stačí se informovat u dealerů.Že však škoda působí jaho hlavní sponzor např v hokeji,a to si započítá do nákladů,je právě příklad snížení čistého zisku.Má platit daně,nebo raději peníze využít k podpoře prodeje? Je to celé mnohem složitější ale pro obrázek to stačí,a chová se tak 99%firem,které nevlastní stát.SRO třeba jen investuje do nových zařízení,ale je to stále tatáž písnička jako u AS,daně,daně,daně...

Odpovědět  |   | 
Ekonom PV  |  19. 11. 2005 22:37

Tvrzení "má platit daně, nebo využít peníze k podpoře prodeje" je nepochopením či neznalost principu zdanění, rozhodování manažerů o výši investic, reklamy apod.
Velmi zjednoduše vysvětlím : pokud Škoda investuje do reklamní kampaně, hlavním důvodem bude zejména udržení podílu na trhu, tím tržeb a zisků (jelikož nevyrábí se ztrátou). Obecná představa "dám to do reklamy raději, než platit zdaně" je nesmyslná, jelikož pokud např. 100 jednotek dám do reklamy , tak mi to samozřejmě podpoří prodej (jak bylo řečeno výše), ale z pohledu cash flow mi těch 100 jednotek z firmy odejde ((zjednodušeně!)). Ale pokud těch 100 jednotek do reklamy (nebo jinam)nedám, sice zisk nesnížený o tyto výdaje (tj. zisk vyšší o těchto 100 jednotek) zdaním, ale po zdanění např. 25% mi ZBYDE 75 jednotek (tj. pro "matematiky" vyšší zisk
Buďte si jistí, že výše reklamních rozpočtů a rozhodování manažerů se neřídí  style m "raději to dám do reklamy, než bych to zdanil", ale jinými principy. A nepoužívají je pouze manažeři Škody a obdobných firem, ale i malé firmy.
A ještě k VÝŠI ZISKU: celkový zisk Škody (i obecně) lze výrazně optimalizovat, např. v rámci koncernu platbami k "matce", daňovými strukturami apod.
Jinak článek si skutečně zřejmě nekladl žádně vysoké ambice, pouze zjednodušené srovnání vývoje v čase a toto očekávání dle mého názoru splnil.

Odpovědět  |   | 
rmira  |  21. 11. 2005 11:59

některé závěry lze udělat
 - Škoda má zisk, pokrývá všechny svoje náklady vč. odpisů, což není zejména v Evropě úplně samozřejmé, takže by měla mít i dost peněz mj. na vývoj nových modelů,
- pozitivní je posun k dražším modelům, kde lze dosáhnout vyšších zisků,

Odpovědět  |   | 
dochtor  |  22. 11. 2005 15:02

Článok alebo presnejšie 10-riadkový text hovorí o tom, koľko Škodovka (prenesene VW-Gruppe) odviedla do štátnej kasy na daniach. Nič viac, nič menej...
Pokiaľ dcérska firma platí matke napr. za právo používať koncernový informačný systém, pritom samozrejme nemá reálnu možnosť použiť iný , tak sú všetky úvahy o ziskovosti či stratovosti Škodovky úplne jalové!

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST Royal Enfield Interceptor 650 Twin: Jednou zkusíš a už musíš!

Royal Enfield Interceptor 650 Twin

Nové twiny od indického Enfieldu jsou pro svoji značku bez diskuse revolucí a po zásluze vzbudily enormní globální zájem. Efektní retro design, legendární znáček, zbrusu nový motor a více než dobrá cena jsou pádné argumenty. Dá se ale věřit radikální průlom značce, která až donedávna sveřepě bušila jediný model, vyráběný s drobnými změnami od poloviny padesátých let?

včera | Petr Schnagl | 7 příspěvků
TEST Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid: Dost dobrá i pro Lexus

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid

Nová Toyota Corolla se přiřítila na český trh hned ve třech karosářských verzích. Pro první test jsme zvolili tu nejpraktičtější, navíc s nejvýkonnějším hybridním pohonem. Dokáže opodstatnit vyšší cenu? A bavíme se vůbec ještě o mainstreamovém modelu?

19.  6.  2019 | Jan Mička | 154 příspěvků
TEST Honda GL1800 Gold Wing DCT: Motorka za mega! Skoro...

Honda GL1800 Gold Wing DCT

Šestiválcový cestovní křižník s unikátní podvozkovou konstrukcí je to nejrozmařilejší, co Honda v jedné stopě nabízí. Gold Wing je ale zároveň také s velkou rezervou tou nejdražší dvoukolovou Hondou. Má vrcholné provedení šesté generace zlatokřídlé legendy čím opodstatnit cenovku zvící bezmála 900.000 Kč?

16.  6.  2019 | Petr Schnagl | 14 příspěvků

Nejčtenější články

Levná Škoda Octavia Tour je zpátky. Za 440.000 Kč vybavenější nekoupíte

Levná Škoda Octavia Tour je zpátky. Za 440.…

Verze Tour má v historii Škody Octavia tradici. Nyní se vrací i ve třetí generaci a opět kombinuje bohatou výbavu s atraktivní cenou.

29.  5.  2019 | | 193 N/A
Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Kamiq. Má plechová kola a poklice

Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda …

Škoda včera zveřejnila ceny nového crossoveru Kamiq. Vůz láká na bohatou bezpečnostní a komfortní výbavu, v základu to ale po vizuální stránce není žádná hitparáda.

12.  6.  2019 | | 117 N/A
Řídili jsme Škodu budoucnosti za 90 milionů. Vision iV hlava prostě nepobere!

Řídili jsme Škodu budoucnosti za 90 milionů…

Výstavní koncepty rozhodně nejsou určeny k tomu, aby se s nimi jezdilo. Přesto se s vámi už poněkolikáté můžeme podělit o jízdy dojmy, tentokrát se Škodou Vision iV. A ta rozhodně není pouhý výstřel do tmy.

2.  6.  2019 | | 93 N/A
Škoda Superb v ohrožení. Přesun do Turecka znamená výrobu u jiné značky

Škoda Superb v ohrožení. Přesun do Turecka …

Škodovácký závod v Kvasinách je tradičním místem výroby vlajkové lodi Superb. Teď se ale znova objevují zprávy, že by se produkce nové generace mohla přesunout do zahraničí.

20.  6.  2019 | | 125 N/A
Nová Škoda Octavia na dosud nejlepších ilustracích. Takhle by se vám líbila?

Nová Škoda Octavia na dosud nejlepších ilus…

Čtvrtá generace Škody Octavia by se měla poprvé ukázat ještě před koncem letošního roku. Ruský grafik při tvorbě přiložených ilustrací vycházel z dosud zveřejněných špionážních snímků.

3.  6.  2019 | | 51 N/A