Víte, kolik platíte státu za to, že jezdíte autem? Možná vás to číslo vyděsí

Daně, poplatky a zase další daně. Zkusili jsme spočítat, kolik peněz odvede průměrný motorista za čtyři roky do státní kasy v souvislosti s pořízením a provozem běžného auta. Vůbec to není málo peněz.
Víte, kolik platíte státu za to, že jezdíte autem? Možná vás to číslo vyděsí

Motoristé jsou pro státní kasu učiněným požehnáním – tedy ti soukromí. (Podnikatelé, kteří jsou plátci DPH, si mohou daň z přidané hodnoty i náklady vzniklé v souvislosti s pořízením a provozem auta odečíst.) Stát tahá z řidičů peníze nejrozmanitějšími cestičkami, spotřební daní počínaje a dálniční známkou nebo ekodaní konče. Tušíte, kolik vlastně státu zaplatíte celkem?

Vezměme si za modelový příklad běžný malý vůz s benzínovým motorem, například Škodu Fabia nebo něco podobného s cenou okolo 300 000 korun. Naše kalkukace bude brát v úvahu vlastnictví auta po dobu čtyř let.

Dále předpokládáme, že najedete 15 000 km ročně s průměrnou spotřebou 8 l/100 km (ano, my víme, že dokážete jezdit za 5,5 litru, ale tohle je prostě modelový příklad pro auto, které stojí tři sta tisíc a má spotřebu osm litrů) při současných cenách benzínu 33 korun za litr.

Začíná to DPH

Prvním masivním odvozem do státní pokladny je daň z přidané hodnoty, která se platí při pořízení vozu. Pokud nové auto stojí 300 000 korun, odvede prodejce státu hned 52 080 korun na DPH.

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Následuje zákonné pojištění odpovědnosti za škody vzniké provozem motorového vozidla neboli povinné ručení. Z něj se odvádí 3 % do tzv. Fondu zábrany škod – to aby si z něj mohla policie nakoupit nová auta s radary... Při ceně povinného ručení 3600 korun tak do zmíněného fondu zamíří za čtyři roky 432 Kč. Nezapomeňme ani na úřední poplatek za registraci vozidla a vydání značek. Ten činí 800 Kč. 

Následuje dálniční známka, tu nám zatím politici daní z připadé hodnoty nezatížili. I tak ale peníze míří do veřejných rozpočtů. Při současné ceně 1500 korun dáte během čtyř let státu 6000 korun za privilegium používat dálnice.

Ministr ŽP chce rozšířit ekologickou daň i na mladší auta včetně Fabií

Ministr ŽP chce rozšířit ekologickou daň i na mladší auta včetně Fabií

Potřebujete ale také sadu pneumatik. Jednu dostanete na autě, druhou si už musíte koupit. Při odhadované čtyřleté životnosti sady pneumatik, která na obyčejné malé auto stojí přibližně 14 000 korun (ráfky + pneumatiky), zaplatíte DPH ve výši 2430 korun.

Jednou za rok také musíte do servisu. I když zcela pomineme výměnu opotřebovaných dílů, obvykle necháte v servisu okolo 4000 korun za prohlídku, výměnu oleje a základních náplní či filtrů. Za čtyři roky to na DPH dělá 2776 korun.

Daň z daně

A pak tu máme položku spotřební daň a DPH z pohonných hmot. Při nájezdu 15 000 km za rok a spotřebě 8 l/100 km projezdíte za rok zhruba 40 000 korun. Víte ale, že z ceny benzínu dostává stát více než polovinu? Mimo jiné i proto, že DPH se počítá z ceny už zatížené spotřební daní. V tomto případě jde tedy vlastně o daň z daně. Celkem tak na daních z benzínu nasypete do státní poklady 89 376 korun.

Za čtyři roky dosahují veškeré odvody v našem modelovém příkladu úhrnné výše 153 894 korun. Úctyhodná suma, viďte? A to naše kalkulace nebere v potaz například poplatky za parkování či tzv. „daň z rychlosti“ neboli pokuty za přestupky zjištěné nejčastěji automatickými radary, jimiž si mnohé obce nepokrytě vylepšují rozpočet.

Každý den tak odevzdáte státu 105,40 Kč na daních jen proto, že jste si koupili auto a jezdíte s ním.

Kolik zaplatíte státu za to, že jezdíte autem?
Daň nebo poplatek Cena vč. DPH (Kč) Sazba  Odvody (Kč)
nákup auta** 300 000,- 21 % 52 080,-
fond zábrany škod*** 4 x 3600,- 3 % 432,-
poplatek za registraci vozidla** 800,- - 800,-
dálniční známka 4 x 1500,- - 6000,-
pneumatiky a kola** 14 000,- 21 % 2430,-
servis 4 x 4000,- 21 % 2776,-
palivo 4 x 39 960,- 55,9 % 89 376,-
Celkem za 4 roky provozu vozidla 153 894,-
*nový automobil se spotřebou 8 l /100 km a nájezdem 15 000 km ročně zakoupený a provozovaný soukromou osobou
**jednorázový výdaj
***příspěvek do tzv. fondu zábrany škod se hradí z povinného ručení

Máte pocit, že za své peníze dostáváte od státu adekvátní infrastrukturu a služby? Napište nám svůj názor do diskuze pod článkem.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků