Víte, kdy už vaše auto začíná být příliš staré?

Některé vozy zrají jako víno. Jiné jen smutně reznou. Ultimátní průvodce automobilovými životy.

Jaký je rozdíl mezi dvacetiletým Ferrari a dvacetiletou oktávkou? Jedno stojí miliony, druhé jen tisíce. Všichni tak nějak vnímáme, že nákupem drahého sportovního vozu, který je vyroben v omezeném množství, si děláme nejen radost, ale často také investujeme. Nákupem rodinné spotřebky na druhou stranu už plánujeme, že někdy v budoucnu – až vůz v jistém ohledu doslouží – ho bez velkých citů vyměníte za novější model. Ale kdy nastává ten správný okamžik, pokud si chcete udržet společenský kredit? Odpověď na takovou otázku vůbec není jednoduchá.

Na lincích v článku si můžete rovnou prohlédnout aktuální nabídku zmíněných aut v bazaru. Zjistíte tak, jakou hodnotu má přibližně vaše auto nebo co nového si za své peníze můžete dovolit.

511-VW-Polo-1986-2-2.jpg

Stáří vozu 5-10 let

Vždycky slýcháme, že v západních státech se lidé houfně zbavují aut po třech letech operativního leasingu a přesedají do nových. Případně po nákupu auta odpočítávají dny do konce záruky, a pak utíkají do autosalonů, aby přezbrojili. Chvála těm, kteří na to mají, ale průměrné stáří vozového parku i ve státech, které se mají líp, většinou přesahuje onu pětiletou hranici. U některých aut můžete mít štěstí – nová generace vypadá stejně jako ta předchozí (plus mínus) a podobně jako u mobilů to občas vyžaduje podrobnější zkoumání. Laik může drobné rozdíly přehlédnout úplně. Jakmile se ale objeví model s výrazným faceliftem, máte průšvih. Lidé si zvyknou na novou tvář vozu a ta stará automaticky získává stigma starého či zastarávajícího vozu.

S čím nešlápnete vedle? Některé značky sází na retro a vypadají napříč generacemi plus mínus stejně. To je příklad roztomilého Mini Coopera nebo Fiatu 500, kde jsou rozdíly mezi novým a starým modelem patrné spíš ve výbavě než ve vzhledu. Některé vozy si dokonce na své image zakládají napříč dekádami, např. offroadové legendy jako Jeep Wrangler a Mercedes-Benz třídy G. Někdy je design tak povedený, že ho skoro beze zbytku adoptuje i nová generace – to byl případ Volkswagenu Polo (ten nový má novou platformu a je širší, ale staví na stejných liniích). A jedna ukázka z českých luhů a hájů? Škoda Octavia třetí generace před faceliftem byla mnoha zákazníky upřednostňována, protože jim nevoněla změna předních světlometů. Starší verze tak někdy může být velkým lákadlem.

Pokračování článku tady.

Doporučujeme

Články odjinud