Víte, jaké auto je nejbezpečnější? To s oranžovým lakem

Výzkumní pracovníci australské Monash University zkoumali, jak barva automobilu ovlivňuje bezpečnost jeho posádky.
Víte, jaké auto je nejbezpečnější? To s oranžovým lakem

Skutečně velkou práci si dali vědci z australské univerzity Monash, kteří analyzovali nehody zhruba 850 000 řidičů osobních aut. Zabývali se jen vážnými bouračkami, při kterých byli v autech zraněni lidé nebo auto bylo po bouračce nepojízdné a zajímalo je, jaký vztah má barva auta k následkům nehody.

Do výčtu zařadili sedmnáct různých barev, přičemž některé nejsou, alespoň u nás, zrovna frekventované - například růžová, zlatá nebo světle fialová.

Škodu Rapid provrtaly bambusové tyče. Nehoda ale skončila šťastně

Škodu Rapid provrtaly bambusové tyče. Nehoda ale skončila šťastně

Jako referenční s hodnotou 0 byla zvolena bílá barva. Ty ostatní se od ní odlišovaly v rozmezí od - 13 do + 10 procent.  Auta se zápornými hodnotami jsou bezpečnější než bílá, naopak s kladnými hodnotami jsou rizikovější.

Asi nikoho nepřekvapí, že jako nejnebezpečnější shledali výzkumníci tmavší a nevýrazné barvy. Konkrétně o deset procent rizikovější byly barvy šedá, stříbrná a fialová. Jen o jediné procento je bezpečnější růžová, která je za denního světla dokonce tou úplně nejnebezpečnější. Oproti bílému je u auta s takovým lakem riziko vážné dopravní nehody vyšší o celých 19 procent. Překvapivě je poměrně "nebezpečná" také červená barva. Oproti bílé je rizikovější o osm procent.

Nový crash test v praxi: Řidič vozu pro mexický trh by neměl šanci přežít!

Nový crash test v praxi: Řidič vozu pro mexický trh by neměl šanci přežít!

Za svítání a za soumraku hrozí největší nebezpečí vážné havárie řidičům v černých autech. Nehoda je postihne s pravděpodobností o 47 procent vyšší, než osádkám bílých vozů. "Jejich řidiči by proto měli ještě více než jiní dbát na to, aby déle ponechávali zapnuté klasické světlomety a nespoléhali se jen na světla pro denní svícení," upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Za tmy jsou pak nejrizikovější barvy tmavě fialová, zlatá a červená.

A jaké barvy jsou naopak podle tohoto výzkumu nejbezpečnější?  O něco lépe než bílá  (o jedno procenta) vyšly žlutá a krémová, už citelněji lépe (5-6 procent v porovnání s bílou) se jeví světle hnědá a světle fialová, a zdaleka nejbezpečnější je oranžová. Vážné nehody tyto vozy postihují o třináct procent méně často než ty s bílým lakem. 

TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve loni se je ale Španělé rozhodli seskupit je pod jednu značku a dát jim novou identitu. A protože SUV v dnešní době táhnou, stal se průkopníkem model Ateca.

15.  1.  2019 | Jan Mička | 28 příspěvků
Minitest Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T: Mimo čas a obvyklé mantinely

Mazda 6 2.5 Skyaktiv-G A/T (minitest)

Vzepřít se jednou provždy kalendáři, jen mládí, nikdy stáří, zpívá v jednom ze svých šlágrů božský Kája. Máme ale tak trochu dojem, že si něco podobného může pobrukovat i Mazda se svou šestkou.

10.  1.  2019 | Miro Mihálik | 88 příspěvků
S VW Touareg napříč Marokem: Existuje vůbec něco, co nezvládne?

S VW Touareg napříč Marokem

Čtyři dny v autě, skoro 1300 ujetých kilometrů a mraky různorodých zážitků, které bych jinak nepochytil za celý rok. Nějak takto by se dalo ve zkratce shrnout putování Marokem za volantem jednoho z nejlepších SUV dnešní doby.

6.  1.  2019 | Jan Mička | 43 příspěvků