Víte, jaké auto je nejbezpečnější? To s oranžovým lakem

Výzkumní pracovníci australské Monash University zkoumali, jak barva automobilu ovlivňuje bezpečnost jeho posádky.
Víte, jaké auto je nejbezpečnější? To s oranžovým lakem

Skutečně velkou práci si dali vědci z australské univerzity Monash, kteří analyzovali nehody zhruba 850 000 řidičů osobních aut. Zabývali se jen vážnými bouračkami, při kterých byli v autech zraněni lidé nebo auto bylo po bouračce nepojízdné a zajímalo je, jaký vztah má barva auta k následkům nehody.

Do výčtu zařadili sedmnáct různých barev, přičemž některé nejsou, alespoň u nás, zrovna frekventované - například růžová, zlatá nebo světle fialová.

Škodu Rapid provrtaly bambusové tyče. Nehoda ale skončila šťastně

Škodu Rapid provrtaly bambusové tyče. Nehoda ale skončila šťastně

Jako referenční s hodnotou 0 byla zvolena bílá barva. Ty ostatní se od ní odlišovaly v rozmezí od - 13 do + 10 procent.  Auta se zápornými hodnotami jsou bezpečnější než bílá, naopak s kladnými hodnotami jsou rizikovější.

Asi nikoho nepřekvapí, že jako nejnebezpečnější shledali výzkumníci tmavší a nevýrazné barvy. Konkrétně o deset procent rizikovější byly barvy šedá, stříbrná a fialová. Jen o jediné procento je bezpečnější růžová, která je za denního světla dokonce tou úplně nejnebezpečnější. Oproti bílému je u auta s takovým lakem riziko vážné dopravní nehody vyšší o celých 19 procent. Překvapivě je poměrně "nebezpečná" také červená barva. Oproti bílé je rizikovější o osm procent.

Nový crash test v praxi: Řidič vozu pro mexický trh by neměl šanci přežít!

Nový crash test v praxi: Řidič vozu pro mexický trh by neměl šanci přežít!

Za svítání a za soumraku hrozí největší nebezpečí vážné havárie řidičům v černých autech. Nehoda je postihne s pravděpodobností o 47 procent vyšší, než osádkám bílých vozů. "Jejich řidiči by proto měli ještě více než jiní dbát na to, aby déle ponechávali zapnuté klasické světlomety a nespoléhali se jen na světla pro denní svícení," upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Za tmy jsou pak nejrizikovější barvy tmavě fialová, zlatá a červená.

A jaké barvy jsou naopak podle tohoto výzkumu nejbezpečnější?  O něco lépe než bílá  (o jedno procenta) vyšly žlutá a krémová, už citelněji lépe (5-6 procent v porovnání s bílou) se jeví světle hnědá a světle fialová, a zdaleka nejbezpečnější je oranžová. Vážné nehody tyto vozy postihují o třináct procent méně často než ty s bílým lakem. 

TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

včera | Milan Lažanský | 20 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků