Víte, jaké auto je nejbezpečnější? To s oranžovým lakem

Výzkumní pracovníci australské Monash University zkoumali, jak barva automobilu ovlivňuje bezpečnost jeho posádky.
Víte, jaké auto je nejbezpečnější? To s oranžovým lakem

Skutečně velkou práci si dali vědci z australské univerzity Monash, kteří analyzovali nehody zhruba 850 000 řidičů osobních aut. Zabývali se jen vážnými bouračkami, při kterých byli v autech zraněni lidé nebo auto bylo po bouračce nepojízdné a zajímalo je, jaký vztah má barva auta k následkům nehody.

Do výčtu zařadili sedmnáct různých barev, přičemž některé nejsou, alespoň u nás, zrovna frekventované - například růžová, zlatá nebo světle fialová.

Škodu Rapid provrtaly bambusové tyče. Nehoda ale skončila šťastně

Škodu Rapid provrtaly bambusové tyče. Nehoda ale skončila šťastně

Jako referenční s hodnotou 0 byla zvolena bílá barva. Ty ostatní se od ní odlišovaly v rozmezí od - 13 do + 10 procent.  Auta se zápornými hodnotami jsou bezpečnější než bílá, naopak s kladnými hodnotami jsou rizikovější.

Asi nikoho nepřekvapí, že jako nejnebezpečnější shledali výzkumníci tmavší a nevýrazné barvy. Konkrétně o deset procent rizikovější byly barvy šedá, stříbrná a fialová. Jen o jediné procento je bezpečnější růžová, která je za denního světla dokonce tou úplně nejnebezpečnější. Oproti bílému je u auta s takovým lakem riziko vážné dopravní nehody vyšší o celých 19 procent. Překvapivě je poměrně "nebezpečná" také červená barva. Oproti bílé je rizikovější o osm procent.

Nový crash test v praxi: Řidič vozu pro mexický trh by neměl šanci přežít!

Nový crash test v praxi: Řidič vozu pro mexický trh by neměl šanci přežít!

Za svítání a za soumraku hrozí největší nebezpečí vážné havárie řidičům v černých autech. Nehoda je postihne s pravděpodobností o 47 procent vyšší, než osádkám bílých vozů. "Jejich řidiči by proto měli ještě více než jiní dbát na to, aby déle ponechávali zapnuté klasické světlomety a nespoléhali se jen na světla pro denní svícení," upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Za tmy jsou pak nejrizikovější barvy tmavě fialová, zlatá a červená.

A jaké barvy jsou naopak podle tohoto výzkumu nejbezpečnější?  O něco lépe než bílá  (o jedno procenta) vyšly žlutá a krémová, už citelněji lépe (5-6 procent v porovnání s bílou) se jeví světle hnědá a světle fialová, a zdaleka nejbezpečnější je oranžová. Vážné nehody tyto vozy postihují o třináct procent méně často než ty s bílým lakem. 

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

včera | Jan Mička | 32 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků