Víte, jak správně skladovat pneumatiky? Poradíme, jak zamezit jejich zničení

Sezóna přezouvání je v plném proudu. Skladujete ale své letní pneumatiky správně? I v tak jasném a jednoduchém úkonu lze udělat spoustu chyb. Poradíme vám, jak je eliminovat.

Zima je tady. Po ránu řidiče vítá mlha, kterou místy doprovázejí první mrazíky. Parkovišti se rozléhá zvuk škrábání námrazy z čelních skel a pneuservisy praskají ve švech. Vy už ale máte přezuto a přemýšlíte, jak uskladnit letní pneumatiky tak, aby byly v létě čerstvé a připravené na sezónu. Tak kam s nimi?

Na sebe, nebo vedle sebe? Jak kdy…

Jako první změřte hloubku dezénu, jestli se ještě vůbec vyplatí letní pláště uskladňovat. Minimální povolená hloubka je 1,6 milimetru, takové pneumatiky už ale nedoporučujeme používat. Jsou-li stále vyhovující, další kroky by měly směřovat k hadici s vodou. Používejte čisticí prostředky, kartáče, a pneumatiky zbavte nečistot. Čisté pneumatiky budou připraveny na další sezónu a manipulace s nimi bude snazší.

Máte-li umyto a osušeno, doporučuje pláště vložit do igelitových pytlů či speciálních vaků, které mimo jiné usnadní jejich přenášení. Eliminujete tak nežádoucí kontakt například s tekutinami, zabráníte usazování nečistot a předejdete vzniku plísní.

Kdy přezout na zimní pneumatiky? Oficiálně teď, reálně není kam spěchat

Kdy přezout na zimní pneumatiky? Oficiálně teď, reálně není kam spěchat

Nyní můžete pneumatiky uložit ke spánku. Nejlépe jim je v temném prostředí s teplotou mezi 10 až 15 °C. Je nutné je chránit před vysokými teplotami i mrazem. Vystavování pneumatik takovým podmínkám snižuje jejich životnost a mohou se objevit prasklinky. Vyhněte se místům s vyšší prašností, například domácí dílně.

To ale stále nestačí. Na pneumatiky má silně negativní vliv také ozón. Neskladujte je v blízkosti jeho zdrojů, jako jsou elektromotory, svářečky, transformátory a podobně. Pneumatikám je nejlépe v pravidelně odvětrávaném sklepě či garáži se stálou teplotou.

Zimní pneumatiky: Jak vybrat správně? A jsou lepší levné, nebo značkové?

Zimní pneumatiky: Jak vybrat správně? A jsou lepší levné, nebo značkové?

Pneumatiky bez ráfků skladujte postavené vedle sebe a jednou za měsíc je pootočte. S ušetřením prostoru vám pomohou nástěnné regály, které najdete třeba v hobbymarketu. Pneumatiky na ráfcích se však takto skladovat nedoporučuje. Ideální je zavěšení na stěnu, nebo kladení na sebe. I zde může pomoci hobbymarket – stojan na disky kol koupíte za pár stovek. Pneumatiky na ráfcích také jednou za měsíc přerovnejte.

Skladování v pneuservisu

Pokud doma nemáte vhodné místo, nevěšte hlavu. Pneumatiky je možné uskladnit i v pneuservisu, autoservisu, či u vašeho dealera. Ceny za tuto službu se liší, záleží na lokalitě a velikosti pneumatik. Pohybují se mezi 400 až 600 korunami na jednu sezónu.

Bourali jste a máte sjeté pneumatiky? Můžete mít problém s odškodným

Bourali jste a máte sjeté pneumatiky? Můžete mít problém s odškodným

V ceně je většinou i odvoz a dovoz pneumatik, ošetření, kontrola technického stavu před nazutím, a některé pneuservisy nabízejí i slevy, pokud jsou pneumatiky zakoupeny u nich. Nezřídka dojde i na vyvážení kompletních kol, přestože vám to možná připadne jako zbytečnost s tím, že když byla kola vyvážena před přezutím na zimní sadu, musí tak přece vydržet do jara. Vyvážení kol v každém případě nepodceňujte!

I prostor pro skladování podléhá normě

Prostory pro skladování pneumatik musejí plnit evropskou normu ISO 2230. Jedině tak jsou pneumatiky ve stoprocentním bezpečí. Norma definuje podmínky pro skladování pryžových výrobků.

Hlavní požadavky dle EN ISO 2230 jsou následující: chladné (10-20 °C), suché, tmavé (bez přístupu slunečního záření a bez zářivkového osvětlení), bezozónové (bez elektromotorů, generátorů v blízkosti) prostory bez možnosti kontaktu s uhlovodíky nebo rozpouštědly.

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků