Víte, jak správně jezdit na sněhu? Jako kdyby vaše auto nemělo brzdy

Na kluzkém povrchu si lze užít spoustu zábavy, ale důležité je brát ohled na ty, kteří se necítí úplně ve své kůži.
Víte, jak správně jezdit na sněhu? Jako kdyby vaše auto nemělo brzdy

Sníh. Pro nadržené majitele zadokolek dar z nebes, pro většinu řidičů noční můra. Při tom v zasněžené silnici není potřeba spatřovat nepřekonatelnou překážku. Když budete dodržovat následujících několik pravidel, dojedete bezpečně, relativně rychle a ještě vás to bude bavit.

Znejte svoji techniku

Předně je dobré znát aspoň rámcově auto, se kterým jezdíte, a specifika jeho pohonu. Jakkoli je základní technika jízdy u předokolek, zadokolek, čtyřkolek, manuálů nebo automatů stejná, v krizových situacích se potřebné reakce trochu liší. Důležité je vědět, co mám za auto a co dělá v určitých situacích. Například čtyřkolka s elektronickou mezinápravovou spojkou se bude chovat jinak než mechanická čtyřkolka. Taková Octavia 4x4 s Haldexem bude dělat na sněhu jiné věci než Subaru s permanentní čtyřkolkou.

10 nejhorších zlozvyků na českých silnicích, které nás štvou

10 nejhorších zlozvyků na českých silnicích, které nás štvou

Na sněhu se všechno odehrává v nižších rychlostech. Nikdy jindy nezáleží na kvalitě pneumatik tolik jako v tomto případě. Důležité je pamatovat také na to, že pneumatika umí buď naplno brzdit nebo naplno zatáčet. Nikdy obojí najednou. Představte si kolem pneumatiky kruh (říká se mu Kammova adhezní kružnice) a vámi požadovanou činnost (brzdění, zatáčení nebo akceleraci) jako vektor síly. Když šlápnete na brzdu a ještě do toho naplno zatočíte, dostane se výslednice sil mimo tento kruh, takže pneumatika ztratí přilnavost. Na sněhu má pak tato kružnice logicky menší poloměr než na suché silnici.

Jezděte, jako byste neměli brzdy

Nejlepší je, když budete na kluzké silnici jezdit tak, jako by vaše auto nemělo brzdy. Snažte se pracovat s jeho setrvačností a brzdový pedál používejte skutečně jen ve velmi výjimečných případech. Když už musíte brzdit, brzděte na rovině s dostatečným předstihem. Adhezní kružnice je v zatáčkách malá a i jemné ťuknutí do brzd může vyvolat smyk.

10 nejčastějších chyb při řízení auta, které způsobují nehody

10 nejčastějších chyb při řízení auta, které způsobují nehody

Právě naprosto plynulá jízda je klíčová pro zvládání kluzké silnice. Vyvarujte se prudké akcelerace i intenzivního brzdění. Na rovině se nebojte postupně akcelerovat, ale znejte své hranice a počítejte s tím, že při případném nouzovém brzdění bude mít auto zhruba čtyřikrát delší brzdnou dráhu než než na suchu.

Dívejte se daleko dopředu a předvídejte

Poučka „kam se díváš, tam jedeš“ platí samozřejmě i na sněhu. Už jsme si důležitost vedení pohledu vysvětlili v samostatném článku, ale teď k tomu ještě přidáme velký důraz na předvídání. Myslete dopředu a buďte hlavou hodně napřed. Neustále si připravujte nouzový scénář a hledejte na silnici možné únikové body.

Chcete jezdit bezpečně? Naučte se správně z auta dívat

Chcete jezdit bezpečně? Naučte se správně z auta dívat

Nikdy totiž nevíte, kdy budete muset rychle reagovat, například když někdo jiný dostane smyk, nedobrzdí do křižovatky a podobně. Toto vyžaduje naprosté stoprocentní soustředění. Eliminujte všechny rušivé vlivy, klidně si vypněte i telefon.

Neperte se s autem!

Spousta řidičů se dopouští té chyby, že se začínají s autem přetahovat v domnění, že tím chytají smyk. Paradoxně tím dělají situaci ještě horší. Nechte auto pod sebou trochu pracovat. Seďte uvolněně, ale buďte pořádně opření do sedačky, ať auto cítíte. Volant držte jemně oběma rukama. Nesvírejte ho křečovitě, naopak držte věnec volantu prakticky jen konečky prstů. Mějte volná zápěstí a nechte auto jemně napovídat vám, co vlastně dělá.

I sedět za volantem se musí umět. Víte, jak na to?

I sedět za volantem se musí umět. Víte, jak na to?

Následujte pohyby volantu a provádějte případně velmi jemné a hlavně plynulé korekce. Pozor při přejíždění vyjetých kolejí ve sněhu nebo břečce. Auto se bude trochu zmítat, ale nechte ho. Ono si svou stopu najde. Nesnažte se ho přeprat a jen se plynule přizpůsobujte jeho pohybům. Volant by měl vždycky směřovat tam, kam chcete jet. Všechny vaše pohyby a reakce se musí díť v souladu s autem, jako při tanci. Celé to na sebe musí jemně navazovat ve stejném taktu.

Nechávejte si od ostatních odstup

Dodržování bezpečného odstupu je jedním ze základních prvků, který pomáhá předcházet zbytečným nehodám. Na sněhu je velmi důležité nechat ostatním řidičům ještě více místa pro případnou chybu a především na nikoho netlačit. Ne každý to má v ruce tak jako vy a vaše agresivní chování ho přivede do stresu a tím spíš ještě více zpomalí, udělá chybu a možná vás i vezme do příkopu s sebou.

Průzkum: Telefonování je horší než lepení na nárazník

Průzkum: Telefonování je horší než lepení na nárazník

Větší odstup se hodí hlavně v kopcovité krajině, kdy by mohl být opětovný rozjezd ve stoupání problém. Důležité je udržovat rychlost a auto v pohybu. Je lepší jet pomaleji, ale jet, než auto dojet, zpomalit do zastavení a pak doufat, že se rozjedete. Větší odstup vám umožní i lepší rozhled (auto před vámi vám nebude vyplňovat celý zorný úhel), takže můžete případného pomalejšího jezdce bezpečněji předjet. Zejména se zadokolkou ale při předjíždění opatrně, hlavně při změně jízdního pruhu.

bazar

Subaru Legacy 2
Rok výroby: 2007
Stav: 204 909 km
Cena: 130 000 Kč
Subaru Forester 2
Rok výroby: 2008
Stav: 123 793 km
Cena: 204 000 Kč
Subaru Forester 2
Rok výroby: 2009
Stav: 186 194 km
Cena: 165 000 Kč
Subaru Legacy 2
Rok výroby: 2007
Stav: 163 611 km
Cena: 140 000 Kč
Subaru Forester 2
Rok výroby: 2008
Stav: 124 900 km
Cena: 232 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků