Víte, jak se rodí automobil?

Nejvíce propagovanou doprovodnou akcí brněnského autosalonu byla tematická expozice Jak se rodí automobil. Ta pod pod patronací Škody Auto seznámila návštěvníky v několika krocích s celým procesem, jak vzniká nový vůz. Projděte si ho s námi.
Víte, jak se rodí automobil?

Na počátku každého nového vozu stojí marketingová studie. Ta na základě podrobné analýzy trhu společně s možnostmi a záměrem automobilky určí cílovou skupinu, které je budoucí automobil určen. Určení cílové skupiny otevírá prostor formulování konkrétních požadavků jako je druh karoserie, počet dveří, zavazadlový prostor, motory a podobně. V oddělení designu vznikají následně první skici. Designéři zpracovávají základní daná fakta dle svých představ.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Studenti designu vytvořili pro Škodovku sérii návrhů. Některé z nich jsou vskutku zajímavé

Ze vzniklých návrhů se vybere několik nejlepších (obvykle čtyři až šest), které se dále rozpracovávají. Rozpracováním se rozumí podrobnější studování problematiky, zaměření se na konkrétní detaily. Současně s těmito pracemi probíhá také tvorba tzv. package, tedy souhrnu technických podmínek a zadání. Package definuje rozvržení všech komponentů budoucího vozidla jako jsou sedadla, ovládací prvky, umístění náprav, motoru, převodovky až po přístup do vozu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Fantazii se jak známo meze nekladou. Při rozhodování o sériové výrobě je však překážek nespočet 

K nejdůležitějším fázím patří definování prvků a částí vozu, které bezprostředně ovlivňují bezpečnost posádky. Výsledkem je výkres v měřítku 1 : 1 v nárysu, bokorysu a půdorysu na milimetrové síti. Na základě package vznikne tape, čili pásková kresba, která ve výsledku nabídne velmi plastický obraz budoucího vozu. Pokud je zhotovena tape, může se přistoupit k další, daleko zajímavější fázi.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Škoda Fabia jako model. O budoucí podobě není v této fázi pochyb

Tape totiž následuje výroba modelu ve skutečné velikosti. Jeho povrch je tvořen modelářskou hlínou potažený stříbrnou fólií. Takový model poskytuje velmi dobrou představu o konečném vzhledu vozu. Povrch vzniklého modelu se posléze snímá a převádí do dat. Složitými postupy se na výkonných počítačích dokončuje jakýsi make-up automobilu. Optimalizuje se povrch ploch, určuje se průběh spár a napojení jednotlivých dílů karoserie. Všechny tyto kouzla provádí program, který využívá celý koncern VW, a který byl do mladoboleslavské automobilky zaveden v roce 1992.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Elektrika v automobilu pěkně pohromadě

Výstupem programu je trojrozměrná projekce nového automobilu. Při sledování obrazu přes polarizační brýle má divák pocit, že si prohlíží skutečný vůz se všemi detaily. Trojrozměrný obraz vozu následuje výroba Data Control Modelu ve skutečné velikosti, který se po schválení stane předlohou pro následující výrobní procesy. Tento model je prakticky identický s konečným výrobkem.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Kamuflážní laminové nástavce dnes nahradil speciální maskovací nátěr. -- Mechanická
pětistupňová převodovka. -- Spojka Haldex používaná ve vozech Škoda Octavia 4x4

Souběžně s Data Kontrol Modelem vzniká také „kára“, tedy to, co je pod kloboukem. Konstrukce probíhá takřka výhradně na počítači. Automatizované  projektování, počítačové systémy pro posuzování mechanického a tepelného namáhání a dalších zátěží vedou k optimalizaci dílů. Tímto procesem s využitím nejrůznějších počítačových podpor vzniká elektroinstalace stejně jako převodovky, karosářské díly a třeba také volant. Na počítači  probíhá simulace nejrůznějších vlastností vozidla  dříve, než skutečně vznikne.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Motory ze Škodovek - celohliníkový tříválec (2 ventily na válec) a celohliníkový čtyrválec 16V

Ke stavbě prototypu se přistupuje dříve, než jsou všechny simulované zkoušky u konce. Jednotlivé kroky se prolínají, některé probíhají souběžně a aktuálně se upravují. Životnost a funkčnost vozu se nejlépe prověří při praktických dlouhodobých zkouškách. Vozy při nich musí obstát za podmínek, s nimiž se prakticky žádný motorista nesetká. Testování vozů  běžně probíhá na poušti, za polárním kruhem, v nejhorších možných podmínkách. Jízdní zkoušky jsou někdy opravdu drastické.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Škoda Octavia po crash testu. Na televizorech mohli návštěvníci pozorovat činnost airbagů.

Testy v drsných podmínkách doprovází také crash testy. Crash test se skládá ze čtyř částí. První je čelní náraz, kdy vůz naráží rychlostí 64 km/h do deformovatelné bariéry čtyřiceti procenty čelní části. Další je nárazu z boku, kdy do vozu naráží vozík o hmotnosti 950 kg rychlostí 50 km/h. Pokud je vůz vybaven hlavovými airbagy, provádí se ještě náraz o sloup. Při něm se zjišťuje riziko poranění hlavy při bočním nárazu do překážky malých rozměrů. Poslední test zkoumá bezpečnost chodců při střetu s automobilem.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Tuning vozů všech značek, tvarů i barev patřil k oblíbeným zastávkám v pavilonu E

 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Některé vozy jsou téměr k nepoznání

V pavilonu E nebyla k nalezení pouze tématická expozice. Návštěvníci se mohli v krátkosti seznámit s vývojem automobilů značky Ford a obdivovat tuningové úpravy automobilů všech značek a modelů. Bylo se rozhodně na co dívat.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků