Víte, jak přišlo BMW ke značce Rolls-Royce? Před 20 lety obelstilo VW!

Bentley dnes patří do portfolia značek koncernu Volkswagen, Rolls-Royce zase vlastní BMW. Mohlo to být ale úplně jinak.

Devadesátá léta minulého století byla dobou, kdy se měnili majitelé často i velmi známých automobilových značek. Velmi aktivní byl při nákupech německý Volkswagen. Ten už v té době vlastnil třeba i mladoboleslavskou Škodu.

Když se vedení koncernu v roce 1998 doneslo, že tehdejší majitel obou aristokratických britských značek - britský průmyslový koncern Vickers PLC, je ochoten prodat Bentley i Rolls-Royce (a také Cosworth) a stáhnout se tak ze svých aktivit v oblasti automobilového průmyslu, začalo jednat.

Jak se dá ukrást soška Spirit of Ecstasy z Rolls-Roycu? Velmi špatně

Jak se dá ukrást soška Spirit of Ecstasy z Rolls-Roycu? Velmi špatně

Ve hře bylo od samého počátku i BMW. To ovšem za "balíček" Rolls-Royce nabídlo menší obnos, a tak vypadalo, že slavit bude šedá eminence Volkswagenu, což nebyl nikdo jiný než Ferdinand Piëch. Konkrténí nabídka BMW zněla na 340 milionů liber (v přepočtu šlo tehdy o přibližně 19,5 miliardy korun), Volkswagen byl ale ochoten zaplatit o 90 milionů liber více.

Smlouva byla podepsána a začalo se pracovat na technických okolnostech předání. V tu chvíli se ale zjistilo, že Volkswagen získal do vlastnictví továrnu v Crewe, kompletní výrobní dokumentaci na automobily Bentley i Volkswagen, všechna práva na označení vozů Bentley, autorská práva k sošce Spirit of Ecstasy i tvar chladiče aut Rolls-Royce, ale už ne možnost využívat název Rolls-Royce a logo s dvěma překrývajícími se písmeny "R". To zůstalo v držení výrobce leteckých motorů Rolls-Royce PLC.

Také Rolls-Royce slaví sté narozeniny BMW odvážným konceptem

Také Rolls-Royce slaví sté narozeniny BMW odvážným konceptem

O tomto háčku se záhy dozvěděl tehdejší šéf BMW Bernd Pischetsrieder, využil svých kontaktů a značku koupil. Cena nebyla příliš vysoká - jen 40 milionů liber, tedy přibližně 2,3 miliardy korun.

Jednání o Rolls-Royce tak musela začít prakticky od samého počátku. Nebyla vůbec jednoduchá. Nakonec se Volkswagen musel práva na Rolls-Royce vzdát a postoupit je BMW. Součástí dohody pak bylo, že až do roku 2003 se budou vozy obou značek vyrábět v režii Volkswagenu v původní továrně v Crewe a BMW pro ně bude dodávat motory. Po tu dobu měl Volkswagen od BMW propůjčeno do užívání logo a název Rolls-Royce.

Ve Volkswagenu zuřili..

Pro Volkswagen to i tak byla prohra. Nepomohly ani Piëchovy výroky o tom, že vždy vlastně chtěl jen Bentley. Na aféru zareagovaly i akciové trhy. A tak zatímco cenné papíry BMW nabíraly na hodnotě, ty Volkswagenu naopak cenu ztrácely. A to si přitom jinak Volkswagen vedl v té době skvěle.

BMW naopak odkoupilo od Volkswagenu duševní vlastnictví na sošku Spirit of Ecstasy i tvar chladiče a zavázalo se, že je začne využívat až od roku 2003. 

Vrchol luxusu moderněji: Rolls-Royce oficiálně představuje nový Phantom

Vrchol luxusu moderněji: Rolls-Royce oficiálně představuje nový Phantom

Do té doby muselo BMW navíc postavit zbrusu novou továrnu pro vozy Rolls-Royce. Ta nakonec vznikla v Goodwoodu, nedaleko od proslulé závodní trati, kde se každoročně pořádá Festival rychlosti. Také pozemky nepatří BMW - byly pouze na 125 let pronajaty od majitele zdejšího panství, cože je lord March. Továrna je skvěle zasazena do zdejší krajiny. Přestože její rozloha je 22.500 metrů čtverečních, z dálky není vidět, protože se nachází pod úrovní okolního terénu. Navíc mají její budovy zatravněnou střechu, v okolí je množství stromů, a dokonce jezírek.

Aby mohla továrna začít fungovat, muselo BMW z Crewe přetáhnout řadu původních zaměstnanců. Třeba i těch, kteří má na starosti ruční výrobu dřevěných částí palubní desky nebo malování takzvané coach-line. To je ona linka na bocích karoserie. Na jednu stranu se prý maluje celé tři hodiny.

Řídili jsme Bentley Bentayga. Jak jezdí nejluxusnější SUV světa?

Řídili jsme Bentley Bentayga. Jak jezdí nejluxusnější SUV světa?

Výhra pro všechny

To se však podařilo, a tak se po 72 letech, kdy obě značky fungovaly takzvaně pod jednou střechou, zase oddělily. Oběma to prospělo. Jestliže v roce 1997 se pod vedením firmy Rolls-Royce Motors vyrobilo pouze 1900 auto obou značek (přibližně 70 procent z toho byly vozy Bentley), v současnosti už roční prodej Bentley překonal hranici jedenácti tisíc vozů, za což může samozřejmě i luxusní SUV Bentayga.

Rolls-Royce si také nevede špatně. Vloni se sice odbyt zastavil na čísle 3362. Firma zažila už i lepší roky, nicméně horší loňský výsledek (pokles oproti roku 2016 o více než 600 kusů) zavinila výměna generací modelu Phantom a také to, že SUV Cullinan ještě nevstoupilo na trh.

Pohled do útrob Bentley Bentayga bere dech, má 50 kilogramů kabelů

Pohled do útrob Bentley Bentayga bere dech, má 50 kilogramů kabelů

A ještě jedna zajímavost o celé této podivné historii. Bernd Pischetsrieder nakonec od BMW přestoupil k Volkswagenu. Zde vystřídal ve funkci předsedy představenstva právě Ferdinanda Piëcha. V tomto křesle ovšem vydržel jen čtyři roky. Nakonec ho v roce 2006 vystřídal další tehdejší Piëchův oblíbenec Martin Winterkorn.

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 37 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků