Původní továrna na vozy obou značek v Crewe

Původní továrna na vozy obou značek v Crewe

V té době se tam pod různými logy vyráběla téměř identická auta.  Toto je Rolls-Royce Silver Seraph

V té době se tam pod různými logy vyráběla téměř identická auta. Toto je Rolls-Royce Silver Seraph

A toto Bentley Arnage.

A toto Bentley Arnage.

BMW muselo pro Rolls-Royce vybudovat zcela nový výrobní závod

BMW muselo pro Rolls-Royce vybudovat zcela nový výrobní závod

Ve složitém jednání měl nejdříve navrch Ferdinand Piëch

Ve složitém jednání měl nejdříve navrch Ferdinand Piëch

Nakonec se však musela uzavřít komplikovaná dohoda i se šéfy letecké firmy Rolls-Royce a BMW

Nakonec se však musela uzavřít komplikovaná dohoda i se šéfy letecké firmy Rolls-Royce a BMW

Jak vozy Rolls-Royce

Jak vozy Rolls-Royce

Tak i Bentley v té době poháněly motory od BMW

Tak i Bentley v té době poháněly motory od BMW

Dokonce i ten ve speciálním voze pro britskou panovnici

Dokonce i ten ve speciálním voze pro britskou panovnici

Novým modelem Bentley po začlenění do Volkswagenu se v roce 2003 stalo Bentley Continental GT

Novým modelem Bentley po začlenění do Volkswagenu se v roce 2003 stalo Bentley Continental GT

BMW uvedlo ve stejném roce Phantom

BMW uvedlo ve stejném roce Phantom

Hned bylo patrné, že Bentley se bude orientovat na sportovnější vozy. Toto je Continental Flying Spur z roku 2009

Hned bylo patrné, že Bentley se bude orientovat na sportovnější vozy. Toto je Continental Flying Spur z roku 2009

I Rolls-Royce ovšem nabízí kupé. Například v roce 2009 to bylo Phantom Coupe

I Rolls-Royce ovšem nabízí kupé. Například v roce 2009 to bylo Phantom Coupe

Menším vozem v nabídce značky s dvěma R se stal v roce 2010 Ghost

Menším vozem v nabídce značky s dvěma R se stal v roce 2010 Ghost

Limuzína Bentley Mulsanne z roku 2011

Limuzína Bentley Mulsanne z roku 2011

Dalším kupé Rolls-Royce se stal v roce 2014 Wraith

Dalším kupé Rolls-Royce se stal v roce 2014 Wraith

Lidé si u obou značek samozřejmě můžou koupit i kabriolety. Toto je Bentley Continental GT Convertible z roku 2016

Lidé si u obou značek samozřejmě můžou koupit i kabriolety. Toto je Bentley Continental GT Convertible z roku 2016

Hlavní novinkou posledních let je ovšem pro Bentley SUV Bentayga

Hlavní novinkou posledních let je ovšem pro Bentley SUV Bentayga

Od loňska má Rolls-Royce v nabídce i menší kabriolet Dawn

Od loňska má Rolls-Royce v nabídce i menší kabriolet Dawn

Nejdelším Bentley je Mulsanne Grand Limousine by Muliner

Nejdelším Bentley je Mulsanne Grand Limousine by Muliner

Nejvýkonějším Bentley v historii je Continental Supersports

Nejvýkonějším Bentley v historii je Continental Supersports

A nejluxusnějším Rolls-Royce všech dob zase nejnovější generace Phantomu.

A nejluxusnějším Rolls-Royce všech dob zase nejnovější generace Phantomu.

V té době se tam pod různými logy vyráběla téměř identická auta.  Toto je Rolls-Royce Silver Seraph
A toto Bentley Arnage.
BMW muselo pro Rolls-Royce vybudovat zcela nový výrobní závod
Ve složitém jednání měl nejdříve navrch Ferdinand Piëch
22
Fotogalerie

Víte, jak přišlo BMW ke značce Rolls-Royce? Před 20 lety obelstilo VW!

Bentley dnes patří do portfolia značek koncernu Volkswagen, Rolls-Royce zase vlastní BMW. Mohlo to být ale úplně jinak.

Devadesátá léta minulého století byla dobou, kdy se měnili majitelé často i velmi známých automobilových značek. Velmi aktivní byl při nákupech německý Volkswagen. Ten už v té době vlastnil třeba i mladoboleslavskou Škodu.

Když se vedení koncernu v roce 1998 doneslo, že tehdejší majitel obou aristokratických britských značek - britský průmyslový koncern Vickers PLC, je ochoten prodat Bentley i Rolls-Royce (a také Cosworth) a stáhnout se tak ze svých aktivit v oblasti automobilového průmyslu, začalo jednat.

Ve hře bylo od samého počátku i BMW. To ovšem za "balíček" Rolls-Royce nabídlo menší obnos, a tak vypadalo, že slavit bude šedá eminence Volkswagenu, což nebyl nikdo jiný než Ferdinand Piëch. Konkrténí nabídka BMW zněla na 340 milionů liber (v přepočtu šlo tehdy o přibližně 19,5 miliardy korun), Volkswagen byl ale ochoten zaplatit o 90 milionů liber více.

Smlouva byla podepsána a začalo se pracovat na technických okolnostech předání. V tu chvíli se ale zjistilo, že Volkswagen získal do vlastnictví továrnu v Crewe, kompletní výrobní dokumentaci na automobily Bentley i Volkswagen, všechna práva na označení vozů Bentley, autorská práva k sošce Spirit of Ecstasy i tvar chladiče aut Rolls-Royce, ale už ne možnost využívat název Rolls-Royce a logo s dvěma překrývajícími se písmeny "R". To zůstalo v držení výrobce leteckých motorů Rolls-Royce PLC.

O tomto háčku se záhy dozvěděl tehdejší šéf BMW Bernd Pischetsrieder, využil svých kontaktů a značku koupil. Cena nebyla příliš vysoká - jen 40 milionů liber, tedy přibližně 2,3 miliardy korun.

Jednání o Rolls-Royce tak musela začít prakticky od samého počátku. Nebyla vůbec jednoduchá. Nakonec se Volkswagen musel práva na Rolls-Royce vzdát a postoupit je BMW. Součástí dohody pak bylo, že až do roku 2003 se budou vozy obou značek vyrábět v režii Volkswagenu v původní továrně v Crewe a BMW pro ně bude dodávat motory. Po tu dobu měl Volkswagen od BMW propůjčeno do užívání logo a název Rolls-Royce.

Ve Volkswagenu zuřili..

Pro Volkswagen to i tak byla prohra. Nepomohly ani Piëchovy výroky o tom, že vždy vlastně chtěl jen Bentley. Na aféru zareagovaly i akciové trhy. A tak zatímco cenné papíry BMW nabíraly na hodnotě, ty Volkswagenu naopak cenu ztrácely. A to si přitom jinak Volkswagen vedl v té době skvěle.

BMW naopak odkoupilo od Volkswagenu duševní vlastnictví na sošku Spirit of Ecstasy i tvar chladiče a zavázalo se, že je začne využívat až od roku 2003. 

Do té doby muselo BMW navíc postavit zbrusu novou továrnu pro vozy Rolls-Royce. Ta nakonec vznikla v Goodwoodu, nedaleko od proslulé závodní trati, kde se každoročně pořádá Festival rychlosti. Také pozemky nepatří BMW - byly pouze na 125 let pronajaty od majitele zdejšího panství, cože je lord March. Továrna je skvěle zasazena do zdejší krajiny. Přestože její rozloha je 22.500 metrů čtverečních, z dálky není vidět, protože se nachází pod úrovní okolního terénu. Navíc mají její budovy zatravněnou střechu, v okolí je množství stromů, a dokonce jezírek.

Aby mohla továrna začít fungovat, muselo BMW z Crewe přetáhnout řadu původních zaměstnanců. Třeba i těch, kteří má na starosti ruční výrobu dřevěných částí palubní desky nebo malování takzvané coach-line. To je ona linka na bocích karoserie. Na jednu stranu se prý maluje celé tři hodiny.

Výhra pro všechny

To se však podařilo, a tak se po 72 letech, kdy obě značky fungovaly takzvaně pod jednou střechou, zase oddělily. Oběma to prospělo. Jestliže v roce 1997 se pod vedením firmy Rolls-Royce Motors vyrobilo pouze 1900 auto obou značek (přibližně 70 procent z toho byly vozy Bentley), v současnosti už roční prodej Bentley překonal hranici jedenácti tisíc vozů, za což může samozřejmě i luxusní SUV Bentayga.

Rolls-Royce si také nevede špatně. Vloni se sice odbyt zastavil na čísle 3362. Firma zažila už i lepší roky, nicméně horší loňský výsledek (pokles oproti roku 2016 o více než 600 kusů) zavinila výměna generací modelu Phantom a také to, že SUV Cullinan ještě nevstoupilo na trh.

A ještě jedna zajímavost o celé této podivné historii. Bernd Pischetsrieder nakonec od BMW přestoupil k Volkswagenu. Zde vystřídal ve funkci předsedy představenstva právě Ferdinanda Piëcha. V tomto křesle ovšem vydržel jen čtyři roky. Nakonec ho v roce 2006 vystřídal další tehdejší Piëchův oblíbenec Martin Winterkorn.

Rolls-Royce

Britskou společnost Rolls-Royce založili v roce 1906 Charles Rolls a Henry Royce. Vedle vojenské techniky, leteckých a lodních motorů je známá hlavně jako výrobce luxusních automobilů.

Od roku 1998 patří Rolls-Royce do skupiny BMW.

Rolls-Royce Phantom • Rolls-Royce Cullinan • Rolls-Royce Ghost • Rolls-Royce Wraith • Rolls-Royce Dawn

Doporučujeme

Články odjinud