Víte, jak jezdit na kruhovém objezdu o více pruzích?

Kruhový objezd je specifickou formou objízdné křižovatky, která se stále častěji objevuje v českých městech. Ne všichni řidiči mají jasno v tom, jak si na kruhovém objezdu počínat – zejména pokud má více jízdních pruhů.
Víte, jak jezdit na kruhovém objezdu o více pruzích?

Kruhový objezd o více jízdních pruzích bývá častým tématem řidičských diskuzí a evidentně není všem úplně jasné, jak se na takovém kruhovém objezdu chovat a kdo má komu dávat přednost. 

Zákon pokládá jízdu po kruhovém objezdu za jízdu přímou, proto se při jízdě na kruhovém objezdu nepoužívá znamení o změně směru jízdy. Od toho se tedy můžeme při výkladu odpíchnout a pro zjednodušení si kruhový objezd představit jako víceproudou komunikaci s více křižovatkami ve tvaru T.

I sedět za volantem se musí umět. Víte, jak na to?

I sedět za volantem se musí umět. Víte, jak na to?

Pro vjíždění na kruhový objezd platí samozřejmě stejné pravidlo jako pro všechny křižovatky s přikázaným směrem jízdy vpravo s tou výjimkou, že při vjíždění na kruhový objezd nepoužíváme znamení o změně směru jízdy.

Pokud je před kruhovým objezdem značka „Dej přednost v jízdě!“, řidič dává přednost vozidlům na kruhovém objezdu.

Bez značek platí přednost zprava!

Kruhový objezd bez značení přednosti se řídí pravidlem pravé ruky. Přednost má tedy ten řidič, který na kruhový objezd vjíždí. Značka „kruhový objezd“ sama o sobě označuje pouze způsob jízdy křižovatkou; neupravuje přednost – respektive informuje o křižovatce, která se řídí pravidlem pravé ruky.

Kdo jezdí po D1 středním pruhem, je lenoch a nezdvořák

Kdo jezdí po D1 středním pruhem, je lenoch a nezdvořák

A nyní k jízdě ve více pruzích po kruhovém objezdu. Analogicky tak doplníme pravidla jízdy po kruhovém objezdu pravidly pro změnu jízdních pruhů.

Řidiče v sousedním pruhu nesmíte omezit

„Řidič, který přejíždí z pruhu do pruhu, musí dávat znamení o změně směru jízdy a zároveň nesmí ohrozit ani omezit vozidlo v tom pruhu, do kterého se chystá přejet; platí zde tedy obdobná pravidla jako při jakémkoli jiném přejíždění z pruhu do pruhu,“ vysvětluje specialista na dopravní právo JUDr. Tomáš Beran.

Pokud tedy jedete ve vnitřním pruhu a chcete vyjet ven z kruhového objezdu, musíte dávat znamení o změně směru jízdy a současně nesmíte ohrozit ani omezit řidiče, který jede ve vnějším jízdním pruhu. V takové situaci se možná nevyhnete nutnosti objet kruhový objezd vícekrát.

V cizině to může být jinak

Některé země řeší jízdu po kruhovém objezdu zvláštní právní úpravou. Například ve Francii platí, že přímo na kruhovém objezdu o více pruzích má přednost vozidlo, které přejíždí z vnitřního pruhu do vnějšího. Při cestách mimo Českou republiku proto nespoléhejte, že se řidiči budou chovat tak, jak jste zvyklí z domova. To ostatně platí nejen na kruhových objezdech…

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

včera | Jan Mička | 20 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků