Víte, jak jezdit na kruhovém objezdu o více pruzích?

Kruhový objezd je specifickou formou objízdné křižovatky, která se stále častěji objevuje v českých městech. Ne všichni řidiči mají jasno v tom, jak si na kruhovém objezdu počínat – zejména pokud má více jízdních pruhů.
Víte, jak jezdit na kruhovém objezdu o více pruzích?

Kruhový objezd o více jízdních pruzích bývá častým tématem řidičských diskuzí a evidentně není všem úplně jasné, jak se na takovém kruhovém objezdu chovat a kdo má komu dávat přednost. 

Zákon pokládá jízdu po kruhovém objezdu za jízdu přímou, proto se při jízdě na kruhovém objezdu nepoužívá znamení o změně směru jízdy. Od toho se tedy můžeme při výkladu odpíchnout a pro zjednodušení si kruhový objezd představit jako víceproudou komunikaci s více křižovatkami ve tvaru T.

I sedět za volantem se musí umět. Víte, jak na to?

I sedět za volantem se musí umět. Víte, jak na to?

Pro vjíždění na kruhový objezd platí samozřejmě stejné pravidlo jako pro všechny křižovatky s přikázaným směrem jízdy vpravo s tou výjimkou, že při vjíždění na kruhový objezd nepoužíváme znamení o změně směru jízdy.

Pokud je před kruhovým objezdem značka „Dej přednost v jízdě!“, řidič dává přednost vozidlům na kruhovém objezdu.

Bez značek platí přednost zprava!

Kruhový objezd bez značení přednosti se řídí pravidlem pravé ruky. Přednost má tedy ten řidič, který na kruhový objezd vjíždí. Značka „kruhový objezd“ sama o sobě označuje pouze způsob jízdy křižovatkou; neupravuje přednost – respektive informuje o křižovatce, která se řídí pravidlem pravé ruky.

Kdo jezdí po D1 středním pruhem, je lenoch a nezdvořák

Kdo jezdí po D1 středním pruhem, je lenoch a nezdvořák

A nyní k jízdě ve více pruzích po kruhovém objezdu. Analogicky tak doplníme pravidla jízdy po kruhovém objezdu pravidly pro změnu jízdních pruhů.

Řidiče v sousedním pruhu nesmíte omezit

„Řidič, který přejíždí z pruhu do pruhu, musí dávat znamení o změně směru jízdy a zároveň nesmí ohrozit ani omezit vozidlo v tom pruhu, do kterého se chystá přejet; platí zde tedy obdobná pravidla jako při jakémkoli jiném přejíždění z pruhu do pruhu,“ vysvětluje specialista na dopravní právo JUDr. Tomáš Beran.

Pokud tedy jedete ve vnitřním pruhu a chcete vyjet ven z kruhového objezdu, musíte dávat znamení o změně směru jízdy a současně nesmíte ohrozit ani omezit řidiče, který jede ve vnějším jízdním pruhu. V takové situaci se možná nevyhnete nutnosti objet kruhový objezd vícekrát.

V cizině to může být jinak

Některé země řeší jízdu po kruhovém objezdu zvláštní právní úpravou. Například ve Francii platí, že přímo na kruhovém objezdu o více pruzích má přednost vozidlo, které přejíždí z vnitřního pruhu do vnějšího. Při cestách mimo Českou republiku proto nespoléhejte, že se řidiči budou chovat tak, jak jste zvyklí z domova. To ostatně platí nejen na kruhových objezdech…

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků