Víte, jak funguje systém Launch Control? Tady je vysvětlení!

Launch Control umožňuje automobilům co možná nejrychlejší start z místa bez rizika, že řidič ztratí cenný čas protáčením kol. Dnes již není výsadou supersportů. Jak tento mód funguje?
Víte, jak funguje systém Launch Control? Tady je vysvětlení!

Z pohledu uživatele je to jednoduché. Většina systémů funguje tak, že po zmáčknutí tlačítka pro aktivaci stačí šlápnout na pedál brzdy zároveň s plynem, auto si samo nastaví ideální otáčky motoru, a poté již stačí jen pustit brzdu. Některé vozy však Launch Controlem disponují i s manuální převodovkou. Zde stačí místo brzdy po celou dobu přípravy držet spojku. Auto se z místa odlepí bez zbytečného prokluzu kol, většinou v otáčkách maximálního točivého momentu motoru. Navíc před startem efektně zvýší otáčky a drží je v ustálené hladině, což u většiny sportovních aut stojí za to.

Mnohé vozy mají tuto funkci skrytou, a tak i v leckterém rodinném autě s automatickou převodovkou lze po sešlápnutí plynu a brzdy zároveň rychlý start vyvolat, aniž byste museli režim zapínat. Některá auta k tomu vyžadují vypnutí kontroly trakce a specifický sportovní mód.

Z technického pohledu jde především o práci řídící jednotky. Ta dokáže nastavit ideální otáčky motoru a přitom u automatických převodovek nenechávat během přípravy na start zbytečně prokluzovat měnič momentu. Řídicí jednotka spolupracuje i s čidly ABS, díky kterým přibrzďuje protáčející se kola i přes formálně vypnutou kontrolu trakce. Nejvíce je systém účinný u přeplňovaných vozů. Díky zvýšeným otáčkám se totiž turbodmychadlo či kompresor dokáže roztočit a poskytnout tak od prvních metrů plný výkon.

Pokud je režim spárován s dvouspojkovou skříní, je lepší variantou konstrukce s mokrou spojkou. Toto řešení si lépe poradí s teplotou, která se zejména při opakovaných startech s Launch Control rychle zvyšuje. U hydrodynamického měniče je situace jednodušší – tam se s častým prokluzováním počítá i při běžné jízdě, v podstatě kdykoli, kdy nedojde k jeho uzamčení. Se systémem Launch Control u manuálních skříní se setkáme především u amerických „muscle cars“ jako je Ford Mustang či Chevrolet Camaro. Na tomto trhu jsou totiž časy na čtvrt míle vším, obzvlášť v tomto segmentu.

S tímto režimem má neblahé zkušenosti automobilka Nissan. Ta dokazuje, že ne vždy je Launch Control naladěn tak, aby pohonné ústrojí chránil. První ročníky supersportu GT-R měly systém nastaven tak agresivně, že nejen převodovky, ale i rozvodovky a další částí pohonu 4x4 to při častém užívání nevydržely. Dokonce i nyní zvládne vůz řízený start pouze čtyřikrát v řadě a poté je potřeba jej nechat chvíli odpočinout. Pokud není mód nastaven příliš agresivně, jde o extrémně efektivní způsob startu. Otázkou však je, jestli v dnešních přetechnizovaných autech neobírá řidiče o další radost, a to především u manuálních převodovek.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků