Víte, jak funguje systém Launch Control? Tady je vysvětlení!

Launch Control umožňuje automobilům co možná nejrychlejší start z místa bez rizika, že řidič ztratí cenný čas protáčením kol. Dnes již není výsadou supersportů. Jak tento mód funguje?
Víte, jak funguje systém Launch Control? Tady je vysvětlení!

Z pohledu uživatele je to jednoduché. Většina systémů funguje tak, že po zmáčknutí tlačítka pro aktivaci stačí šlápnout na pedál brzdy zároveň s plynem, auto si samo nastaví ideální otáčky motoru, a poté již stačí jen pustit brzdu. Některé vozy však Launch Controlem disponují i s manuální převodovkou. Zde stačí místo brzdy po celou dobu přípravy držet spojku. Auto se z místa odlepí bez zbytečného prokluzu kol, většinou v otáčkách maximálního točivého momentu motoru. Navíc před startem efektně zvýší otáčky a drží je v ustálené hladině, což u většiny sportovních aut stojí za to.

Mnohé vozy mají tuto funkci skrytou, a tak i v leckterém rodinném autě s automatickou převodovkou lze po sešlápnutí plynu a brzdy zároveň rychlý start vyvolat, aniž byste museli režim zapínat. Některá auta k tomu vyžadují vypnutí kontroly trakce a specifický sportovní mód.

Z technického pohledu jde především o práci řídící jednotky. Ta dokáže nastavit ideální otáčky motoru a přitom u automatických převodovek nenechávat během přípravy na start zbytečně prokluzovat měnič momentu. Řídicí jednotka spolupracuje i s čidly ABS, díky kterým přibrzďuje protáčející se kola i přes formálně vypnutou kontrolu trakce. Nejvíce je systém účinný u přeplňovaných vozů. Díky zvýšeným otáčkám se totiž turbodmychadlo či kompresor dokáže roztočit a poskytnout tak od prvních metrů plný výkon.

Pokud je režim spárován s dvouspojkovou skříní, je lepší variantou konstrukce s mokrou spojkou. Toto řešení si lépe poradí s teplotou, která se zejména při opakovaných startech s Launch Control rychle zvyšuje. U hydrodynamického měniče je situace jednodušší – tam se s častým prokluzováním počítá i při běžné jízdě, v podstatě kdykoli, kdy nedojde k jeho uzamčení. Se systémem Launch Control u manuálních skříní se setkáme především u amerických „muscle cars“ jako je Ford Mustang či Chevrolet Camaro. Na tomto trhu jsou totiž časy na čtvrt míle vším, obzvlášť v tomto segmentu.

S tímto režimem má neblahé zkušenosti automobilka Nissan. Ta dokazuje, že ne vždy je Launch Control naladěn tak, aby pohonné ústrojí chránil. První ročníky supersportu GT-R měly systém nastaven tak agresivně, že nejen převodovky, ale i rozvodovky a další částí pohonu 4x4 to při častém užívání nevydržely. Dokonce i nyní zvládne vůz řízený start pouze čtyřikrát v řadě a poté je potřeba jej nechat chvíli odpočinout. Pokud není mód nastaven příliš agresivně, jde o extrémně efektivní způsob startu. Otázkou však je, jestli v dnešních přetechnizovaných autech neobírá řidiče o další radost, a to především u manuálních převodovek.

Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
Minitest VW T-Roc 1.5 TSI a 2.0 TSI: Dvakrát podstatně jinak

VW T-Roc 1.5 TSI vs 2.0 TSI (minitest)

Vyzkoušeli jsme dvě zážehové zážehové verze Volkswagenu T-Roc. Významně se liší i výbavou.

7.  6.  2018 | Milan Lažanský | 36 příspěvků