Víte, jak funguje systém Launch Control? Tady je vysvětlení!

Launch Control umožňuje automobilům co možná nejrychlejší start z místa bez rizika, že řidič ztratí cenný čas protáčením kol. Dnes již není výsadou supersportů. Jak tento mód funguje?
Víte, jak funguje systém Launch Control? Tady je vysvětlení!

Z pohledu uživatele je to jednoduché. Většina systémů funguje tak, že po zmáčknutí tlačítka pro aktivaci stačí šlápnout na pedál brzdy zároveň s plynem, auto si samo nastaví ideální otáčky motoru, a poté již stačí jen pustit brzdu. Některé vozy však Launch Controlem disponují i s manuální převodovkou. Zde stačí místo brzdy po celou dobu přípravy držet spojku. Auto se z místa odlepí bez zbytečného prokluzu kol, většinou v otáčkách maximálního točivého momentu motoru. Navíc před startem efektně zvýší otáčky a drží je v ustálené hladině, což u většiny sportovních aut stojí za to.

Mnohé vozy mají tuto funkci skrytou, a tak i v leckterém rodinném autě s automatickou převodovkou lze po sešlápnutí plynu a brzdy zároveň rychlý start vyvolat, aniž byste museli režim zapínat. Některá auta k tomu vyžadují vypnutí kontroly trakce a specifický sportovní mód.

Z technického pohledu jde především o práci řídící jednotky. Ta dokáže nastavit ideální otáčky motoru a přitom u automatických převodovek nenechávat během přípravy na start zbytečně prokluzovat měnič momentu. Řídicí jednotka spolupracuje i s čidly ABS, díky kterým přibrzďuje protáčející se kola i přes formálně vypnutou kontrolu trakce. Nejvíce je systém účinný u přeplňovaných vozů. Díky zvýšeným otáčkám se totiž turbodmychadlo či kompresor dokáže roztočit a poskytnout tak od prvních metrů plný výkon.

Pokud je režim spárován s dvouspojkovou skříní, je lepší variantou konstrukce s mokrou spojkou. Toto řešení si lépe poradí s teplotou, která se zejména při opakovaných startech s Launch Control rychle zvyšuje. U hydrodynamického měniče je situace jednodušší – tam se s častým prokluzováním počítá i při běžné jízdě, v podstatě kdykoli, kdy nedojde k jeho uzamčení. Se systémem Launch Control u manuálních skříní se setkáme především u amerických „muscle cars“ jako je Ford Mustang či Chevrolet Camaro. Na tomto trhu jsou totiž časy na čtvrt míle vším, obzvlášť v tomto segmentu.

S tímto režimem má neblahé zkušenosti automobilka Nissan. Ta dokazuje, že ne vždy je Launch Control naladěn tak, aby pohonné ústrojí chránil. První ročníky supersportu GT-R měly systém nastaven tak agresivně, že nejen převodovky, ale i rozvodovky a další částí pohonu 4x4 to při častém užívání nevydržely. Dokonce i nyní zvládne vůz řízený start pouze čtyřikrát v řadě a poté je potřeba jej nechat chvíli odpočinout. Pokud není mód nastaven příliš agresivně, jde o extrémně efektivní způsob startu. Otázkou však je, jestli v dnešních přetechnizovaných autech neobírá řidiče o další radost, a to především u manuálních převodovek.

Minitest Lexus LS 500 AWD: Pro ty, kteří vědí, co chtějí

Lexus LS 500 AWD (minitest)

Vrchol motorové nabídky vlajkové lodi Lexusu se musí spokojit s šesti válci. Bude mu to stačit?

včera | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
Řídili jsme nový Ford Ranger Raptor: Je perfektní! To nejdůležitější však schází

Ford Ranger Raptor (první svezení)

Ford Ranger Raptor dokazuje, že práce může být i zábava. Umí dřít, vypadá u toho skvěle a těžkým terénem jezdí jako pánbůh.

17.  5.  2019 | Jiří Baborský | 21 příspěvků
TEST Hyundai i30 N Fastback: Obří stádo koní v těsném výběhu

Hyundai i30 N Fastback

Vstup do světa ostrých aut se značce Hyundai povedl na výbornou již před dvěma lety. Nyní se modelová řada rozšiřuje. Bolístky zůstávají, jedna přibyla.

15.  5.  2019 | Vladimír Kadera | 151 příspěvků