Virtuální crashtesty? Zařízení ALIS otvírá nové možnosti testování

Virtuální crashtesty? Zařízení ALIS otvírá nové možnosti testování

Na Českých silnicích se jen za poslední rok zranilo 27 079 osob. Těžká zranění utrpělo 2 330 z nich a náraz nepřežilo 502 osob. Nejčastější příčinou tragických nehod bývají čelní srážky ve vysoké rychlosti. Hned za nimi následuje boční náraz. Při tomto typu kolize jsou totiž mezi pasažérem a překážkou pouze dveře a sloupky.

I když jsou čísla z posledních let nejnižší od roku 1961, kdy policie začala s vytvářením souvislé statistiky dopravní nehodovosti, k bezpečným silnicím je nejen v Čechách pořád daleko. Blýská se však na lepší časy. V České republice totiž vzniklo unikátní testovací zařízení ALIS, které výrobcům aut umožňuje konstruovat nárazuodolnější modely aut.

ALIS: Simulace bočních nárazů reálněji než kdy dřív

ALIS neboli Advanced Lateral Impact System simuluje boční nárazy vozidel. Jde vlastně o chytrou nadstavbu využívající katapult zkušebny DYCOT konstruovaný pro simulaci klasických čelních nárazů. Ty se od roku 1996 zkouší podle scénáře EuroNCAP (organizace zabývající se evropským spotřebitelským testem bezpečnosti nových vozů, tzv. bariérovými zkouškami). Na první pohled jde tedy o simulaci běžného crashtestu. Oproti jiným zařízením je však ALIS unikátní hned ve dvou ohledech.

Během testování bočních nárazů se běžně zkoumají reakce jednoho pasažéra. Zařízení ALIS však umí mnohem víc. V jediné zkoušce současně posoudí reakce dvou pasažérů na náraz, což je v současnosti světově unikátní. Stejně dobře také dokáže nasimulovat chování cestujících při bočních nárazech v běžném provozu. Věrněji než kdy dříve.

Crashtesty dnes aneb Jak to chodí při destruktivních zkouškách 

Z nového auta hromada šrotu. Tak by se daly popsat stávající crashtesty. Testovaný vůz je totiž podrobený přesně takovému nárazu, který by ho čekal při dopravní nehodě ve stejné rychlosti. ALIS však jako jeden z mála zvládne virtuální nedestruktivní fyzické simulace bočních nárazů. Automobilky mohou ALIS využít třeba k vývoji zádržných systémů – bezpečnostních pásů, airbagů a podobně. Takže drahé a nedostupné prototypy, které právě sjely z linky, nemusí čekat rychlý konec.

Kdo za projektem stojí?

Na vývoji spolupracovala například společnost Škoda Auto, která bude zařízení využívat pro testování svých vozů. Konkrétně pro nové modelové řady, u kterých je plánované uvedení na trh po roce 2020. Testování v tomto směru fungovalo i na opak. Na vozech Škoda Superb se totiž ověřovaly schopnosti a spolehlivost samotného zařízení ALIS. 

Další z trojice je firma ENCOPIM, která se zabývá výrobou testovacích zařízení na klíč – v projektu fungovala jako dodavatel zkušebních technologií. Jako zadavatel pak figurovala společnost TÜV-SÜD Czech, která poskytuje služby v oblastech nezávislého ověřování, testování, certifikace atp. „Role TÜV SÜD v projektu je svým způsobem netradiční. Kromě definice základního zadání se zabýváme také výpočtovou podporou a zajištujeme podmínky pro testování a vývoj celého konceptu fyzických simulací bočních nárazů,“ říká Štefánia Recskyová ze společnosti TÜV SÜD.

Zaujalo vás unikátní zařízení? Více o ALIS najdete na stránkách společnosti TÜV-SÜD.

Doporučujeme

Články odjinud