Víkendové čtení: luxus amerických aut 60. let

Nacházíme se ve druhé půli šedesátých let minulého století. Situace na světových trzích s automobily je zcela jiná než nyní...

Spojené státy prožívají období společenské a hospodářské prosperity a výkonné automobily s ohromnými motory a luxusním vybavením plní severoamerické silnice... Dnes nám to může znít jako pohádka, ale USA byly v těch časech automobilovou supervelmocí, které nemohla žádná jiná země na světě konkurovat. Vždyť zde připadal jeden automobil na dva obyvatele a továrny „velké trojky“ rok co rok překonávaly rekordy v počtech vyrobených vozů.

Festivalem Woodstock vyvrcholila éra nekomerční populární hudby, koncepce propagátora psychedelického vidění světa a LSD profesora Timothy Learyho nabývala přesných obrysů a k dokreslení této éry svobody a tolerance stačí dodat, že se v roce 1967 na špici americké hitparády na plných devět týdnů usadila skladba The Beatles s názvem All You Need is Love.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Cadillac Eldorado 1967 / Dodge Charger 1966 / Dodge Charger 1968
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Dodge Charger Daytona 1969 / Ford Mustang Shelby GT350H 1966 / Ford Mustang Shelby GT500KR 1968

Benzín stál tehdy pakatel, spotřebu paliva ani emise škodlivých plynů nikomu ještě v žaludku neležely a nikdo netušil, že již za několik málo let idylku zhatí první velká ropná krize. Jaký to rozdíl v porovnání s dneškem!

Ačkoli škodlivé emise produkované automobily se na celkovém světovém znečišťování ovzduší podílejí zanedbatelným podílem, stalo se z nich politické téma a předmět zájmu ekonomických skupin. Absolutistická doktrína „ekologie“ ovládá veřejné mínění a za její úspěšnost by se nemusel stydět žádný ze slavných světových diktátorů. Americký automobilový průmysl je v troskách, koncern General Motors na poslední chvíli unikl totálnímu krachu (někdejší jeho pilíře v podobě značek Oldsmobile a Pontiac byly zrušeny), Chrysler byl pohlcen Fiatem a Ford Motor Company nyní vyrábí po celém světě méně automobilů než jihokorejský Hyundai...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Thunderbird 1967 / Ford Thunderbird 1968 / Chevrolet Camaro 1967
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Chevrolet Corvette 1968 / Chevrolet Impala Super Sport 1966 / Chrysler Imperial 1967

Ale zpět do veselejší historie. Americké automobily konce šedesátých let jsou výkonné a do jejich základní výbavy rychle pronikají prvky, jaké v Evropě nejsou samozřejmostí dodnes. V roce 1968 je devět z deseti nových automobilů vybaveno automatickou převodovkou, klimatizací je opatřeno více než 40 % vozů a řízení s posilovačem má osm z deseti nově registrovaných aut. Pro lepší přehled vám nabízíme tabulku vybraných „luxusních“ prvků, jež naznačuje nejen jejich rozšíření, ale také trend vyjádřený růsty procentuálních podílů v letech 1966, 1967 a 1968. Některé z nich se dodávaly za příplatek, jiné se stávaly zcela standardní výbavou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Jeep Jeepster Commando Convertible 1967 / Lincoln Continental 1967

S předstihem před evropskou konkurencí tak americká auta na sklonku šedesátých let často disponovala kromě již zmíněných položek i posilovači řízení a brzd s omezovačem brzdného účinku na kolech zadní nápravy či dokonce primitivní verzí protiblokovacích soustav, zbarvenými okenními skly či elektrickým (příp. hydraulickým) olvádáním oken, sedadel nebo skládací střechy. Rozšíření části z těchto výbavových prvků si vyžádaly specifické podmínky dopravního provozu v USA (levný benzín, dlouhé vzdálenosti, vysoká hmotnost automobilů, atd.), ale v úhrnu se podílely na zvyšování aktivní bezpečnosti tím, že snižovaly námahu a únavu řidiče.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pontiac GTO 1967 / Pontiac Firebird 1967

Prvek výbavy

Podíl v nových osobních automobilech (%)

 

 

Průměrný příplatek v dolarech

 
1966
1967
1968
 
Automatická převodovka
83,6
86,7
89
200 – 225
Osmiválcový motor do V
76,6
83,9
84,6
105 – 340
Klimatizační jednotka
29,3
38
41,5
390
Posilovač řízení
66,6
74,3
80,6
100
Posilovač brzd
38,2
41,8
44,2
40 – 65
Elektrické ovládání sedadel
7,5
8,5
8,5
100
Elektrické ovládání oken
9,4
10,6
11
105
Determální skla
27,6
35
44,7
45

 

 

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

23.  11.  2017 | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků