Nacházíme se ve druhé půli šedesátých let minulého století. Situace na světových trzích s automobily je zcela jiná než nyní...
Spojené státy prožívají období společenské a hospodářské prosperity a výkonné automobily s ohromnými motory a luxusním vybavením plní severoamerické silnice... Dnes nám to může znít jako pohádka, ale USA byly v těch časech automobilovou supervelmocí, které nemohla žádná jiná země na světě konkurovat. Vždyť zde připadal jeden automobil na dva obyvatele a továrny „velké trojky“ rok co rok překonávaly rekordy v počtech vyrobených vozů.
Festivalem Woodstock vyvrcholila éra nekomerční populární hudby, koncepce propagátora psychedelického vidění světa a LSD profesora Timothy Learyho nabývala přesných obrysů a k dokreslení této éry svobody a tolerance stačí dodat, že se v roce 1967 na špici americké hitparády na plných devět týdnů usadila skladba The Beatles s názvem All You Need is Love.
Cadillac Eldorado 1967 / Dodge Charger 1966 / Dodge Charger 1968
Dodge Charger Daytona 1969 / Ford Mustang Shelby GT350H 1966 / Ford Mustang Shelby GT500KR 1968
Benzín stál tehdy pakatel, spotřebu paliva ani emise škodlivých plynů nikomu ještě v žaludku neležely a nikdo netušil, že již za několik málo let idylku zhatí první velká ropná krize. Jaký to rozdíl v porovnání s dneškem!
Ačkoli škodlivé emise produkované automobily se na celkovém světovém znečišťování ovzduší podílejí zanedbatelným podílem, stalo se z nich politické téma a předmět zájmu ekonomických skupin. Absolutistická doktrína „ekologie“ ovládá veřejné mínění a za její úspěšnost by se nemusel stydět žádný ze slavných světových diktátorů. Americký automobilový průmysl je v troskách, koncern General Motors na poslední chvíli unikl totálnímu krachu (někdejší jeho pilíře v podobě značek Oldsmobile a Pontiac byly zrušeny), Chrysler byl pohlcen Fiatem a Ford Motor Company nyní vyrábí po celém světě méně automobilů než jihokorejský Hyundai...
Ford Thunderbird 1967 / Ford Thunderbird 1968 / Chevrolet Camaro 1967
Chevrolet Corvette 1968 / Chevrolet Impala Super Sport 1966 / Chrysler Imperial 1967
Ale zpět do veselejší historie. Americké automobily konce šedesátých let jsou výkonné a do jejich základní výbavy rychle pronikají prvky, jaké v Evropě nejsou samozřejmostí dodnes. V roce 1968 je devět z deseti nových automobilů vybaveno automatickou převodovkou, klimatizací je opatřeno více než 40 % vozů a řízení s posilovačem má osm z deseti nově registrovaných aut. Pro lepší přehled vám nabízíme tabulku vybraných „luxusních“ prvků, jež naznačuje nejen jejich rozšíření, ale také trend vyjádřený růsty procentuálních podílů v letech 1966, 1967 a 1968. Některé z nich se dodávaly za příplatek, jiné se stávaly zcela standardní výbavou.
Jeep Jeepster Commando Convertible 1967 / Lincoln Continental 1967
S předstihem před evropskou konkurencí tak americká auta na sklonku šedesátých let často disponovala kromě již zmíněných položek i posilovači řízení a brzd s omezovačem brzdného účinku na kolech zadní nápravy či dokonce primitivní verzí protiblokovacích soustav, zbarvenými okenními skly či elektrickým (příp. hydraulickým) olvádáním oken, sedadel nebo skládací střechy. Rozšíření části z těchto výbavových prvků si vyžádaly specifické podmínky dopravního provozu v USA (levný benzín, dlouhé vzdálenosti, vysoká hmotnost automobilů, atd.), ale v úhrnu se podílely na zvyšování aktivní bezpečnosti tím, že snižovaly námahu a únavu řidiče.
Pontiac GTO 1967 / Pontiac Firebird 1967
Prvek výbavy | Podíl v nových osobních automobilech (%) | | | Průměrný příplatek v dolarech |
| 1966 | 1967 | 1968 | |
Automatická převodovka | 83,6 | 86,7 | 89 | 200 – 225 |
Osmiválcový motor do V | 76,6 | 83,9 | 84,6 | 105 – 340 |
Klimatizační jednotka | 29,3 | 38 | 41,5 | 390 |
Posilovač řízení | 66,6 | 74,3 | 80,6 | 100 |
Posilovač brzd | 38,2 | 41,8 | 44,2 | 40 – 65 |
Elektrické ovládání sedadel | 7,5 | 8,5 | 8,5 | 100 |
Elektrické ovládání oken | 9,4 | 10,6 | 11 | 105 |
Determální skla | 27,6 | 35 | 44,7 | 45 |