Víkendové čtení: Bugatti Brescia sedmdesát let na dně jezera

Jak vypadá auto po desítkách let pod vodní hladinou? Podívejte se na čerstvě vyzdvižené Bugatti.

V sobotu 12. června se turistům na břehu švýcarského jezera Lago Maggiore poblíž města Ascony naskytla nezvyklá podívaná: za pomoci jeřábu se z něj totiž pomalu zdvihalo torzo sportovního vozu Bugatti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jak se zdá, vozy Bugatti v původním stavu lze stále ještě nacházet. Tento případ je však výjimečný tím, že se zřejmě jednalo o takřka nový a jen minimálně používaný automobil, jenž na dno jezera v hloubce zhruba 50 metrů dosedl před více než sedmdesáti lety. Hans Matti, respektovaný odborník na vozy značky Bugatti, podle dochovaného výrobního štítku dohledal, že se jedná o model Type 22 Brescia s karosérií málo známé značky Emaille, jenž byl prvně registrován 11. dubna 1925 ve francouzském Nancy.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Důvody a okolnosti utopení tohoto auta nejsou dnes zcela zřejmé. Podle dostupných informací byly tehdy švýcarskému dealerovi doručeny tři vozy tohoto typu, ale jen dva zákazníci byli nakonec ochotni zaplatit velmi vysoké dovozní clo. Třetí auto pak zřejmě propadlo státu a bezradní úředníci jej nakonec v roce 1937 „uklidili“ do jezera. Posledních sedm dekád tak toto Bugatti trávilo na svém pravém boku. První podvodní snímky naznačovaly, že půjde zřejmě o docela zachovalý exemplář, nicméně během jeho vyzvedávání se ukázalo, že právě pravá strana vozu prakticky chybí. Přesto je až s podivem, jak zachovalé některé jeho části po desítkách let pod vodou jsou, pneumatiky byly dokonce stále naplněny vzduchem! Jedna z nich však krátce po vyzdvižení s hlasitou ránou praskla.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tato jezerní královna má nyní projít kompletní renovací, aby pak v aukci posloužila fondu Damiano Tamagni, jenž se podílí na prevenci násilí mezi mládeží.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 32 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků