57
Fotogalerie

Víkendová jízda: Lancia Thema 8.32

Kapitoly článku:


Na první pohled

Pouze detaily odlišují verzi 8.32 od ostatních Them. Patří sem především zvláštní litá kola a elektricky výklopný spoiler na víku zavazadlového prostoru. Hranatá karosérie nezapře dobu svého vzniku. Při pohledu na klasický tříprostorový čtyřdveřový sedan je člověk opět překvapen dobovým spojením značek Ferrari, výrobce ryze sportovních a supersportovních vozů, a Lancie, jež dodnes v rámci italského automobilového průmyslu plní funkci producenta luxusních cestovních aut. Na druhu stranu se jedná skutečně o beránka v rouše beránčím, který zvenčí vypadá jako pozdrav ze záhrobí, ale na silnici „natře“ kdejakého moderního konkurenta. K tomu přispívá fakt, že i přes svoji velikost je Thema poměrně lehkým vozem, jenž není zrovna přetížen bezpečnostními výztuhami.

P4180123.jpgP4180126.jpgP4180128.jpg
P4180125.jpgP4180129.jpgP4180135.jpg

Námi zkoušený vůz vypadá možná trochu omšele, nicméně je ve zcela původním a plně funkčním stavu a na tachometru má necelých 150 000 km. Pouze kapota byla nedávno lakována (odprýsklý lak na jejím středu nebyl zprvu opraven a během let se změnil v hluboký rezavý puchýř) a horní část palubní desky renovována. V době testu nebylo na voze stopy po korozi. Veškeré prvky na tomto voze bez potíží fungovaly.

P4180091.jpgP4180094.jpgP4180115.jpg

Uvnitř

Základní výbava Themy 8.32 odpovídala nejvyššímu stupni běžných Them. Přesto je právě interiér místem, jež vrcholný model výrazně odlišuje od ostatních verzí. Týká se to především jedinečné palubní desky, obložené kombinací ručně obšívané kůže a dýhy z kořenového dřeva. Specifickými byla mimořádně rozměrná a pohodlná sedadla čalouněná Alcantrou (včetně střechy), jež komfortem sezení opět odkazovala na protiklad luxusu Lancie a sportovního ducha motoru Ferrari. Zkoušený vůz byl oproti základní výbavě doplněn plně automatickou klimatizací s digitálním ovládáním, stavitelnou tuhostí podvozku, ručně šitým koženým čalouněním specializované firmy Poltrona Frau a elektrickým ovládáním předních sedadel. V době výroby byly za příplatek k dispozici také elektricky ovládané střešní okno a pouze dvě dělená křesla vzadu. 

P4180081.jpgP4180082.jpgP4180083.jpgP4180096.jpg

Přístup do interiéru je rozměrnými dveřmi a posádka má na všech místech a v každém ohledu dostatek místa. Vzhledem k tvarování sedadel a instalaci čtyř hlavových opěrek je však vůz určen především k jízdě ve čtyřech. Ve zkoušeném voze bylo kůží čalouněno takřka vše včetně obkladů dveří, sedadel, palubní desky, volantu či ruční brzdy a řadicí páky. V dané kategorii považujeme za samozřejmé centrálmí zamykání a elektrické ovládání všech oken a vyhřívaných zrcátek.   

P4180074.jpgP4180075.jpgP4180076.jpgP4180073.jpg

Pohledem řidiče

O přítomnosti ušlechtilé pohonné jednotky svědčí bohatá výbava kontrolních prvků. Před řidičem se nachází celkem osm kulatých „budíků“ s kontrastními žlutými stupnicemi. Přístrojovému štítu vévodí tachometr a otáčkoměr, doplněný vlevo palivoměrem. Vedle otáčkoměru vpravo se nachází ukazatel teploty chladicí kapaliny, symbol auta s přesnou diagnostikou nedovřených dveří, dobíjení, funkčnosti zadních mlhovek a vnějšího osvětlení a symbol podvozku s diagnostikou brzd včetně opotřebení brzdového obložení, vstřikování, mazání a chlazení. Zcela vpravo jsou tlakoměr a teploměr oleje. Pod linií pětice menších přístrojů jsou tlačítka ovládající vyhřívání zadního okna, mlhová světla, centrální zamykání a odjišťování víka palivové nádrže, níže následuje panel klimatizace. Nad těmito přístroji jsou tři středové výdechy ventilace a nad teploměrem chladicí kapaliny panel ovládání tuhosti tlumení. Řidič má možnost volit mezi režimy „Auto“ a „Sport“, o nichž je informován kontrolkami.

P4180099.jpgP4180106.jpgP4180105.jpg

P4180100.jpgP4180103.jpgP4180104.jpg

Mezi tachometrem a otáčkoměrem, v zorném poli řidiče, jsou kontrolní světla mlhovek, vyhřívání zadního okna a sedadel  a nezapnutého pásu, nahoře jsou pak indikátory blinkrů a varovného osvětlení, aktivovaného poněkud nelogicky umístěným malým tlačítkem nad palivoměrem. Ano, řidič, jenž za volant tohoto vozu usedá poprvé, může mít pocit jaksi zmatečného rozmístění konrolních prvků, ale je jasné, že již zakrátko se za volantem cítí jako doma. Světla a blinkry se ovládají oddělenými páčkami pod volantem vlevo, stěrače s variabilním cyklovačem pak páčkou vpravo.

P4180160.jpgP4180066.jpgP4180107.jpgP4180108.jpg

Lancia

Lancia, založená v roce 1906, patří k nejstarším světovým automobilkám. První vůz vznikl v roce 1908.

Až do šedesátých let 20. století zůstala Lancia nezávislá. V roce 1969 ji ale převzal Fiat, kde má roli luxusnější alternativy k jeho automobilům. Od roku 2021 patří Lancia do skupiny Stellantis.

Lancia Ypsilon

Doporučujeme

Články odjinud