Víkendová jízda: Lancia Thema 8.32

Za lakonickým číselným označením se skrývá překvapení: 8 válců a 32 ventilů. Svezli jsme se vrcholnou verzí „italského mercedesu“.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Vykutálená čtyřka, Z historie
  2. Na první pohled, Uvnitř, Pohledem řidiče
  3. Na silnici, Závěr, Motorové varianty
  4. Kompletní fotogalerie

Ke Štěpánovi jezdím vždycky rád. Je to dobrý kamarád, ale navíc i znamenitý mechanik, který pro mě má vždy kromě teplého lidského slova i něco zajímavého na svezení. Osud mi díky mé poslední návštěvě u něj dopřál opět okusit nezaměnitelných projevů vidlicového osmiválce. Motor byl uložen napříč před přední nápravou Lancie Themy 8.32. Decentní žluté erby se vzpínajícím se hřebcem naznačují původ pohonné jednotky Ferrari. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vykutálená čtyřka

Lancia Thema byla veřejnosti představena na turínském autosalonu v roce 1984 a s drobnými změnami se vyráběla rovné desetiletí. Vznikla ze společného projektu automobilek Fiat a Saab a vytvořila povedená čtyřčata s vozy Fiat Croma, Alfa Romeo 164 a Saab 9000. Vozům byla společná většina mechanických dílů podvozku a základní skelet karosérie, přičemž nabídka pohonných jednotek se lišila, nejblíže k sobě měly motory Fiatu a Lancie. Jednalo se o čtyř a pětidvéřové sedany, pouze Lancia se nabízela i jako kombi, jež se vyrábělo u Pininfariny v továrně Borgo San Paolo (vzniklo celkem pouze 21 074 kombíků). Motory byly uloženy vpředu napříč a v osmdesátých letech to v Evropě byly nejkomfortnější a nejporsotrnější vozy vyšší střední třídy. Saab se vyznačoval robustní tuhou zadní nápravou namísto víceprvkových závěsů vozů italské produkce a samozřejmě vlastními motory, a to včetně vyhlášených přeplňovaných zážehových čtyřválců. Saab 9000 se z této rodiny vyráběl nejdéle, přesněji řečeno až do nástupu modelu 9-5. Ale zpět k Lancii Thema s označením 8.32.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Z historie

Thema přišla v době, kdy Lancia trpěla špatnou pověstí svých vozů především z důvodu nedměrné koroze, což tehdy bylo problémem většiny italských vozů včetně jinak znamenitého Hruskova Alfasudu. Thema proto dostala podvozek ošetřený galvanizací a také ochrana povrchových dílů karosérie se vyrovnala, ale i překonávala své konkurenty. Themy byly kvalitněji vybavené i vyrobené než Cromy a v těchto otázkách se blížily exkluzivním Saabům. Thema 8.32 byla poháněna třílitrovým vidlicovým osmiválcem Ferrari Dino s pravoúhlým rozevřením. Vycházel z motoru používaného ve Ferrari 308 QV, pro použití v Themě byl naladěn na výkon 215 koní při 6 750 ot./min. a točivý moment 285 Nm při 4 500 ot./min. Díky tomu vůz dosahoval rychlosti 240 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlil za 6,8 s. V rámci modernizace v roce 1989, kdy zrudla zadní světla a přední blinky se přesunuly pod nižší, dvojité hlavní světlomety, neminula ani model 8.32 instalace katalyzátoru, jenž vozu ubral 10 koní na výkonu, což se podepsalo na mírném zhoršení jeho dynamických vlastností.  Dle dostupných údajů se v první sérii vyrobilo 2 370 a ve druhé sérii 1 601 kusů tohoto modelu (vůz na snímcích patří právě do druhé série). Vznikly rovněž dva prototypy Themy 8.32 s pohonem všech čtyř kol. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Vykutálená čtyřka, Z historie
  2. Na první pohled, Uvnitř, Pohledem řidiče
  3. Na silnici, Závěr, Motorové varianty
  4. Kompletní fotogalerie
Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků