Dlouhodobý výzkum agentury McKinsey & Co. ukazuje trendy v chování kupců amerických elektromobilů.
Data ohledně chování amerických majitelů vozů Tesla jsou k dispozici od roku 2019. Připomeňme si, že prvním „masovým“ modelem značky byl Model S, který je vyráběn již od července roku 2012. V průběhu let nabídl řadu kombinací velikosti baterií (od 40 kWh do 100 kWh), pohon zadních nebo všech kol a také neustále se zlepšující možnosti poloautonomní jízdy.
Postupem času se k Modelu S přidalo SUV Model X (uvedení do prodeje 2015), sedan Model 3 (2016) a crossover Model Y (2020), které nedávno doplnil pick-up Cybertruck. Výzkum pořádala americká konzultační společnost McKinsey & Co.
Výsledky z letošního roku ukazují, že 51 % majitelů vozů Tesla mění svá auta za vozidla se spalovacím motorem, 32 % za elektromobily jiných výrobců, 10 % přechází na hybridy a 6 % přesedlá na plug-in hybridy. Na první pohled by se mohlo zdát, že se není čím chlubit, nicméně každoroční průzkumy sahající do roku 2019 ukazují, že trend je pozitivní. Dříve totiž sahalo po prodeji své Tesly po spalovacích motorech více než 70 % majitelů, plug-in hybridy hrají již od začátku sledování vcelku marginální roli a klasické hybridy mají a měly pro bývalé majitele také zanedbatelný význam.
Zajímavý je nárůst popularity elektromobilů od jiných výrobců, který ze zhruba 10 % narostl na více než 30 % – dá se odvodit, že Tesla má nyní mnohem větší konkurenci a i když neustále vyvíjí a upravuje své modely, její elektromobily nepřibývají takovým tempem, jako u jiných značek. Dá se také polemizovat, zda značka s nárůsty prodejů neztratila svůj „wow“ efekt a majitelé si připadají na svém domácím trhu zajímaví, což například u nás stále trvá.
Rok |
Spalovací motory |
Elektromobily |
Hybridy |
PHEV |
2019 |
71% |
10% |
18% |
0% |
2020 |
76% |
9% |
14% |
2% |
2021 |
72% |
13% |
8% |
7% |
2022 |
66% |
21% |
7% |
6% |
2023 |
55% |
29% |
8% |
8% |
2024 (YTD) |
51% |
32% |
10% |
6% |