Ví někdo, proč to Volkswagen dělá? (úvaha)

Ví někdo, proč to Volkswagen dělá? (úvaha)

Ještě nedávno takřka vždy platilo, že vyšší objem se rovná vyšší výkon. S masivním rozvojem přeplňování v sériových vozech už tomu ale tak není. Příkladem může být např. Volkswagen, který nedávno uvedl svůj nový motor 1.4 TSI ve výkonových verzích 103 a 125 kW. Tento motor je přeplňován jak kompresorem, tak turbodmychadlem a ze svého chabého objemu dostává špičkové výkony a točivé momenty.

Důvod, proč Volkswagen vytvořil takový motor, mi ale zůstává utajen. Snad chtěl ukázat, že na to má, že je technicky na výši. Nebylo by ale konstrukčně jednodušší a hlavně levnější vytvořit motor atmosférický, který by měl vyšší objem? Podívejme se, jakou nabídku benzinových motorů má Golf:

  • 1.4 16V 59 kW
  • 1.6 MPI 75 kW
  • 1.6 FSI 85 kW
  • 1.4 TSI 103 kW
  • 2.0 FSI 110 kW
  • 1.4 TSI 125 kW
  • 2.0 TFSI 147 kW
  • 3.2 V6 184 kW

Všimněte si různých objemů a různých výkonů - po šestnáctistovce následuje čtrnáctistovka, pak dvoulitr a pak zase čtrnáctistovka. Proč VW jednoduše neupravil parametry atmosférického dvoulitru, případně nestvořil motor 1.8 FSI s výkonem 103 kW, což by bylo rozhodně - pokud jde o vývojové náklady - levnější. Motor by měl dospělejší zvuk a VW by mohl Golfa (Jettu, Touran...) prodávat levněji. Stejně tak mohl místo 1.4 TSI dát do Golfu motor 2.0 TFSI se stejným výkonem, který už má navíc v nabíce.

Zkrátka se mi zdá, že Volkswagen chce jen světu ukázat, že je technologický lídr a že zbytečně vrhá svoje síly tam, kde to není třeba. Osobně bych si raději koupil Golf s motorem 1.8 FSI než 1.4 TSI, byť má lepší průběh točivého momentu. Ne každý vyžaduje od motoru, aby táhl odspodu jako diesel s dvojitým přeplňováním. Daleko raději mám motory s plynulým nárůstem výkonu a špičkou ve vysokých otáčkách. Navíc u atmosférického motoru hrozí méně riziko poruchy.

bazar

VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
VW Transporter 2
Rok výroby: 2011
Stav: 175 197 km
Cena: 350 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 600 km
Cena: 161 000 Kč
VW Caddy 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 138 044 km
Cena: 320 000 Kč
VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků