Ještě nedávno takřka vždy platilo, že vyšší objem se rovná vyšší výkon. S masivním rozvojem přeplňování v sériových vozech už tomu ale tak není. Příkladem může být např. Volkswagen, který nedávno uvedl svůj nový motor 1.4 TSI ve výkonových verzích 103 a 125 kW. Tento motor je přeplňován jak kompresorem, tak turbodmychadlem a ze svého chabého objemu dostává špičkové výkony a točivé momenty.
Důvod, proč Volkswagen vytvořil takový motor, mi ale zůstává utajen. Snad chtěl ukázat, že na to má, že je technicky na výši. Nebylo by ale konstrukčně jednodušší a hlavně levnější vytvořit motor atmosférický, který by měl vyšší objem? Podívejme se, jakou nabídku benzinových motorů má Golf:
- 1.4 16V 59 kW
- 1.6 MPI 75 kW
- 1.6 FSI 85 kW
- 1.4 TSI 103 kW
- 2.0 FSI 110 kW
- 1.4 TSI 125 kW
- 2.0 TFSI 147 kW
- 3.2 V6 184 kW
Všimněte si různých objemů a různých výkonů - po šestnáctistovce následuje čtrnáctistovka, pak dvoulitr a pak zase čtrnáctistovka. Proč VW jednoduše neupravil parametry atmosférického dvoulitru, případně nestvořil motor 1.8 FSI s výkonem 103 kW, což by bylo rozhodně - pokud jde o vývojové náklady - levnější. Motor by měl dospělejší zvuk a VW by mohl Golfa (Jettu, Touran...) prodávat levněji. Stejně tak mohl místo 1.4 TSI dát do Golfu motor 2.0 TFSI se stejným výkonem, který už má navíc v nabíce.
Zkrátka se mi zdá, že Volkswagen chce jen světu ukázat, že je technologický lídr a že zbytečně vrhá svoje síly tam, kde to není třeba. Osobně bych si raději koupil Golf s motorem 1.8 FSI než 1.4 TSI, byť má lepší průběh točivého momentu. Ne každý vyžaduje od motoru, aby táhl odspodu jako diesel s dvojitým přeplňováním. Daleko raději mám motory s plynulým nárůstem výkonu a špičkou ve vysokých otáčkách. Navíc u atmosférického motoru hrozí méně riziko poruchy.