Většina aut starších než z roku 1997 nebude smět do emisních zón

Obcím, které mohou a chtějí zavést na svém území nízkoemisní zóny, umožní vytěsnit z ulic hůře spalující vozy nařízení vlády připravované ministerstvem životního prostředí.
Většina aut starších než z roku 1997 nebude smět do emisních zón

Předpis poslaný do připomínkového řízení počítá s vydáváním plaket platných na celém území Česka, většina aut zaregistrovaných před rokem 1997 na ně nebude mít nárok. Plakety budou dokladovat příslušnost vozidla ke konkrétní emisní kategorii. Umožní vjezd do jakékoli obce, která na svém území nízkoemisní zónu vyhlásí. 

Zájem o zavedení emisní zóny projevilo podle deníku Dnes lázeňské město Klimkovice, v Praze možnost vytyčení zón posuzuje zvláštní pracovní skupina.

Novinku po vzoru Německa zavedli do českého práva zákonodárci schválením novely zákona o ovzduší. Nařízení vlády pravidla dané zákonem upřesňuje. Po schválení nařízení budou moct obce vlastním nařízením stanovit, které emisní kategorie budou moct na jejich území vjíždět.

Zóny budou moct být podle zákona jen v oblastech se znečištěným ovzduším, které zároveň mohou motoristé objet po silnici stejné nebo vyšší třídy. Budou je moct zřizovat i radnice lázeňských měst.

Plaketa bude stát 150 korun, polovina výnosu z jejího prodeje půjde do obecních kas, druhá polovina bude sloužit na pokrytí výroby známek, kterou bude zajišťovat Státní fond životního prostředí. „Do budoucna se počítá se zakotvením kompatibilnosti českého a německého systému nízkoemisních zón a vzájemného uznávání emisních plaket,“ uvádí nařízení.

Čtyři pásma

Podle stáří a emisních kategorií budou auta rozdělena do čtyř pásem, přičemž nejstarším s nejvyššími emisemi - zaregistrovaným před rokem 1997 - plakety vydávány nebudou, bude tak pro ně platit v obcích se zónami zákaz vjezdu. Kategorie dva až čtyři budou odstupňovány podle emisí. Odlišovat je bude barva - červená pro druhou kategorii, žlutá pro třetí a zelená pro čtvrtou. Platnost plaket bude neomezená. Aby nešlo plaketu přenášet, bude na ní zaznamenána registrační značka vozidla. Obce a další distributoři povedou evidenci vydaných plaket.

Rozdělení automobilů do emisních kategorií se má lišit podle toho, zda jde o vozidla se vznětovými, či zážehovými motory. Přísnější podmínky přitom budou platit pro vznětové motory, především s ohledem na emise jemného prachu, které patří k neproblematičtějším znečišťujícím látkám ve vztahu k překračování emisních limitů. Elektromobily, hybridní auta nebo vozy používající jako palivo bioplyn a bioethanol budou mít automaticky nárok na zelenou plaketu. Motorky zaregistrované před rokem 1993 budou spadat do první kategorie, mladší automaticky do čtvrté.

Zdroj:E15.cz
 

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 16 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků