Většina aut starších než z roku 1997 nebude smět do emisních zón

Obcím, které mohou a chtějí zavést na svém území nízkoemisní zóny, umožní vytěsnit z ulic hůře spalující vozy nařízení vlády připravované ministerstvem životního prostředí.
Většina aut starších než z roku 1997 nebude smět do emisních zón

Předpis poslaný do připomínkového řízení počítá s vydáváním plaket platných na celém území Česka, většina aut zaregistrovaných před rokem 1997 na ně nebude mít nárok. Plakety budou dokladovat příslušnost vozidla ke konkrétní emisní kategorii. Umožní vjezd do jakékoli obce, která na svém území nízkoemisní zónu vyhlásí. 

Zájem o zavedení emisní zóny projevilo podle deníku Dnes lázeňské město Klimkovice, v Praze možnost vytyčení zón posuzuje zvláštní pracovní skupina.

Novinku po vzoru Německa zavedli do českého práva zákonodárci schválením novely zákona o ovzduší. Nařízení vlády pravidla dané zákonem upřesňuje. Po schválení nařízení budou moct obce vlastním nařízením stanovit, které emisní kategorie budou moct na jejich území vjíždět.

Zóny budou moct být podle zákona jen v oblastech se znečištěným ovzduším, které zároveň mohou motoristé objet po silnici stejné nebo vyšší třídy. Budou je moct zřizovat i radnice lázeňských měst.

Plaketa bude stát 150 korun, polovina výnosu z jejího prodeje půjde do obecních kas, druhá polovina bude sloužit na pokrytí výroby známek, kterou bude zajišťovat Státní fond životního prostředí. „Do budoucna se počítá se zakotvením kompatibilnosti českého a německého systému nízkoemisních zón a vzájemného uznávání emisních plaket,“ uvádí nařízení.

Čtyři pásma

Podle stáří a emisních kategorií budou auta rozdělena do čtyř pásem, přičemž nejstarším s nejvyššími emisemi - zaregistrovaným před rokem 1997 - plakety vydávány nebudou, bude tak pro ně platit v obcích se zónami zákaz vjezdu. Kategorie dva až čtyři budou odstupňovány podle emisí. Odlišovat je bude barva - červená pro druhou kategorii, žlutá pro třetí a zelená pro čtvrtou. Platnost plaket bude neomezená. Aby nešlo plaketu přenášet, bude na ní zaznamenána registrační značka vozidla. Obce a další distributoři povedou evidenci vydaných plaket.

Rozdělení automobilů do emisních kategorií se má lišit podle toho, zda jde o vozidla se vznětovými, či zážehovými motory. Přísnější podmínky přitom budou platit pro vznětové motory, především s ohledem na emise jemného prachu, které patří k neproblematičtějším znečišťujícím látkám ve vztahu k překračování emisních limitů. Elektromobily, hybridní auta nebo vozy používající jako palivo bioplyn a bioethanol budou mít automaticky nárok na zelenou plaketu. Motorky zaregistrované před rokem 1993 budou spadat do první kategorie, mladší automaticky do čtvrté.

Zdroj:E15.cz
 

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 15 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky