Veteránský věk se zvýší o pět let, registraci stvrdí nové testy

Stárnutí je přirozený jev jakéhokoli života. Stejně jako stárne lidská populace, stárnou i auta, kterými jezdíme, a nyní se zřejmě zvýší také věk pro jejich zařazení do veteránského věku. Z dosavadních pětadvaceti let chce Ministerstvo dopravy tuto hranici posunout na třicet roků. Tím prý jen reaguje na změnu, kterou loni provedla Mezinárodní federace historických vozidel (FIVA).

„Původní stáří pro historická vozidla stanovila FIVA před desítkami let, kdy situace na trhu motorových vozidel, provoz na pozemních komunikacích i vozový park vypadaly zcela jinak,“ řekl AutoRevue.cz Marek Illiaš z tiskového oddělení Ministerstvo dopravy.

„S postupným zvyšováním počtu vozidel a zlepšování jejich kvality a životnosti bylo zřejmé, že za stanovených podmínek by každé druhé či třetí vozidlo splňovalo nastavené kritérium, což je proti duchu původní myšlenky zachovávat vozidla představující historické a kulturní dědictví v provozuschopném stavu, a pro celý systém by to znamenalo devalvaci. Proto FIVA zvýšila limit a není tedy vyloučeno, že v budoucnosti se hranice bude dále zvyšovat.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zatímco za mladší vozidla se bude platit ekologická daň, veteráni jsou při první přeregistraci osvobozeni od nutnosti platit ekologický poplatek. Ten se určuje podle toho, jakou emisní normu vozidlo plní. U aut starších 19 let je to většinou 10 tisíc korun. Veteránské vozy rovněž spadají do výrazně nižších sazeb povinného ručení.

Vyhláška dále upravuje způsob testování pro registraci vozidel do kategorie autoveteránů. Podle zástupců ministerstva dopravy totiž ne každý vůz starší 30 let představuje ono dědictví z minulosti. Registr historických a sportovních vozidel (zelené SPZ) nyní obsahuje přibližně 15 tisíc historických automobilů, které používají registrační značku s alfanumerickým znakem „V“. Celkově na českých silnicích jezdí zhruba 270 tisíc osobních a lehkých užitkových aut starších 30 let.

Ministerstvo průmyslu a obchodu počítá s tím, že by ekologickou daň nově rozšířilo i na vozy plnící emisní normu euro 3, na které se dosud nevztahovala. Poplatek nejméně tři tisíce korun by tak platili i majitelé vozů vyrobených v letech 2000 až 2006.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků