Veterán na neděli: Mercedes-Benz SL(R107)

Letos si příznivci třícípé hvězdy připomínají 40 let od premiéry třetí generace roadsterů, která se vyráběla více než osmnáct let.

Třetí generace sportovních roadsterů Mercedes-Benz SL (Sport Leicht) se vyznačovala elegantním stylem, sportovními výkony a vysokou mírou bezpečnosti. Její konstrukce byla tak nadčasová, že ve výrobě vydržela z dnešního hlediska neuvěřitelných 18 let (od jara 1971 do léta 1989), během nichž vzniklo celkem 237 287 roadsterů.

Pevná skládací střecha čekala před 40 lety ještě na své znovuobjevení, ale majitelé roadsteru SL s plátěnou střechou dostávali k vozu tzv. hardtop, tedy odnímatelnou pevnou střechu ve stylu kupé, která umožňovala komfortní provoz i v zimním období.

Karoserie byla 4,39 metru dlouhá, 1,79 metru široká a jen 1,30 metru vysoká.

Příkladná bezpečnost

V 60. letech se už začaly výrazně projevovat negativní důsledky masového motorismu v podobě znečištěného ovzduší a tragických statistik nehodovosti. Značka Mercedes-Benz měla v té době již velmi bohaté zkušenosti na poli pasivní bezpečnosti, které plně zúročila v konstrukci roadsteru SL.

Jeho karoserie dostala přesně definované deformační zóny a vyztužené sloupky A, palivová nádrž byla uložena na chráněném místě nad zadní nápravou a celý interiér byl navržen s ohledem na minimalizaci rizika poranění cestujících v případě nehody. Tříbodové bezpečnostní pásy a opěrky hlavy byly od začátku samozřejmostí, od roku 1980 se montovalo ABS a od roku 1982 airbag pro řidiče.

S typem 350 SL (147 kW/200 k) uvedeným do prodeje na jaře 1971 a 450 SL (165 kW/225 k), který následoval o dva roky později, se poprvé objevil pod kapotou vozu SL vidlicový osmiválec. Postupně následovala celá řada dalších typů s šestiválcovými a osmiválcovými motory, špičková verze 500 SL dosahovala v posledních letech výroby výkonu 180 kW (245 k).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Mercedes-Benz SL je legenda, která nemá zapotřebí časté střídání generací.
 

bazar

Mercedes ML 3
Rok výroby: 2006
Stav: 163 510 km
Cena: 276 000 Kč
Mercedes E 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 97 958 km
Cena: 650 000 Kč
Mercedes Viano 2
Rok výroby: 2008
Stav: 150 969 km
Cena: 372 000 Kč
Mercedes E 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 119 323 km
Cena: 480 000 Kč
Mercedes Sprinter 2,1
Rok výroby: 2005
Stav: 172 928 km
Cena: 170 000 Kč
Mercedes ML 3
Rok výroby: 2010
Stav: 161 900 km
Cena: 540 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků