K moderním vozům dneška neodmyslitelně patří i bezpečnost. Mimo klasické crash testy, které musí osobní vozy podstoupit, se testují i jednotlivé části vozů, které mají na celkou bezpečnosti posádky menší či větší vliv. Nyní přišly na řadu sedadla jednotlivých automobilů a výsledky jsou mnohdy více než překvapivé.
I když se to nemusí na první pohled zdát, jsou sedadla v automobilu jednou z nejdůležitějších součástí. Řidič a celá posádka na nich tráví veškerý čas, a tak je velmi důležité, aby byly pohodlné, dobře tvarované a neunavovaly při delší jízdě. Mimo samotný komfort zajišťují sedačky i část bezpečnosti. Při nárazu nás chrání, tlumí nárazy a spolu s bezpečnostními pásy drží na místě. V dnešní době tak sedadla hrají čím dál větší roli, a proto není dobré výběr sedadel podcenit.
Tip: Přečtěte si náš velký přehled crash testů osobních vozů.
Přiložený přehled jasně ukazuje, jak si na tom dnešní sedačky v osobních vozech stojí. Rozdíly jsou dnes velké a to nejen napříč třídami vozů, ale často i v rámci jedné automobilky. Stupnice, která hodnotí kvalitu, je jednoduchá. Jednička znamená nejlepší a čtyřka nejhorší. V přehledu jsou dvě hodnoty a to tvarování a bezpečnost. Tvarování znamená, jak jsou sedadla pohodlná, jak jsou tvarovaná a jaký zajistí komfort. Bezpečnost pak hovoří sama za sebe, je to ukazatel toho, jak je sedačka bezpečná. V ní jsou započítány jak pevnost samotného sedadla, tedy jak odolává nárazům, ale i kvalitu provedení opěrek hlavy, které při nárazu chrání naší krční páteř.
Výsledek testu přinesl poměrně zajímavé zjištění. Jsou automobilky, jako je např. Volvo, které mají u všech modelů nejlepší možné hodnocení a na straně druhé jsou automobilky, které doslova vyhořely. Zajímavým zjištěním je výsledek sedadel u Hyundaie, který získal u obou svých modelů nejvyšší možné známky. Modelů, které dostaly nejlepší možné hodnocení je ovšem více a v tabulce jsou pro lepší orientaci zvýrazněny zelenou barvou. Čeští zástupci ovšem nefigurují na předních místech a je velmi zarážející, že ani nová Octavia nezískala alespoň průměrné hodnocení. Na druhou stranu, ani BMW, Citroën nebo Toyota nedosáhly zrovna velkého úspěchu.
Přehled výsledků testů autosedadel
Zdroj dat: AMS