Velký přehled novinek BMW: dojde i na MPV

BMW uvede příští rok ostré kupé M6, inovuje řadu 5, přidá třídveřový hatchback řady 1, začne prodávat trojkovou řadu a nabídne facelift řady 7. Dále pracuje na ostré M3, která bude 400 koní, připravuje rychlý hatchback M1 a zcela nové MPV řady 3.
Velký přehled novinek BMW: dojde i na MPV
Seznam kapitol
  1. M1 s šestiválcem, nová řada 3, M3 v několika variantách, trojkové MPV
  2. Inovace řady 5, nová X5, M6, facelift řady 7

Doba je zlá, prodeje vozů nerostou, ale spíše klesají. Proto musí automobilky přicházet se stále novými modely i v segmentech, kde předtím žádného zástupce neměly. BMW letos přidalo malý hatchback řady 1, minulý rok to bylo malé SUV X3. Nyní se chystá i MPV - inovace se zkrátka nevyhýbají ani tradiční mnichovské automobilce.

Tři dveře pro řadu 1

Uvedením pětidveřového hatchbacku řada BMW 1 nekončí. Už příští rok se přidá také třídveřová verze, která bude s největší pravděpodobností výchozím materiálem pro ostré BMW 1. Pod kapotou budou klasické motory, které se nyní nachází v pětidveřovém provedení: 116i (85 kW), 118i (90 kW), 120i (110 kW), 118d (90 kW) a 120d (120 kW). Pro jedničkovou řadu se údajně plánuje i sedan a z něj odvozené kupé a kabriolet; tyto modely by mohly vytvořit novou řadu 2.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Foto: © Pascal Piérart

300 koní pro M1

BMW plánuje do budoucna také ostrou verzi jedničkové řady. Původně měl mít model M1 velmi výkonný čtyřválec, ovšem pod vlivem konkurence, která používá většinou šestiválce (147 GTA, Golf R32), dostane M1 rovněž šest válců, ovšem v řadě. Výkon dosáhne na metu cca 310 koní (228 kW), což je oproti v současné době nejvýkonnějšímu benzíňáku rozdíl 160 koní (2.0 110 kW). Motor by měl používat stejnou techniku jako nový motor 5.0 V10, který je osazen v modelu M5 a M6. Výkon bude přenášen jako obykle na zadní kola, a sice přes sedmistupňovou převodovku SMG. Na stovku bude zrychlovat M1 za cca 5,8 s, maximálka bude omezena standardními 250 km/h.

Řada 3 na jaře

Nová řada 3 byla oficiálně představena krátce po skončení pařížského autosalonu, na trh se dostane na jaře 2005. Vzhled nové trojky není tak šokující, jako byla sedmička nebo pětka, ale spíše doplňuje „starý dobrý“ design o nové prvky - zejména záď zmohutněla a dostala odlišný styling. Oproti staré generaci narostla nová trojka ve všech rozměrech; délka celého auta činí 4 520 mm (+49 mm), šířka je 1 817 mm (+78 mm), výška 1 421 mm (+6 mm) a rozvor 2 760 mm (+35 mm). Díky větším rozměrům exteriéru narostl i vnitřní prostor. Interiér je přehledný a strohý. S většinou ovládání vám bude pomáhat systém i-Drive, startovat se bude pomocí tlačítka a za příplatek otevřete auto bez klíče. 

Od začátku si bude zákazník moci vybrat ze čtyř zcela nových motorů. Ty budou v sobě skrývat lepší dynamické parametry než v předchozí generaci, ovšem ne na úkor spotřeby. BMW 3 bude mít zpočátku tři benzínové varianty: 320i, 325i a nejvýkonnější 330i (stejný motor, jaký má kupé 630i). Čtyřválcový diesel ponese označení 320d a už nyní se nachází v modelu 120d. V základu dostane nová trojka šestistupňový manuál, pro 330i bude připravena také automatická sekvenční šestistupňová převodovka SMG. Mimochodem, všimněte si, že všechny zážehové motory mají přesně 100 Nm na každý litr objemu. Další motory přijdou na řadu později, dá se očekávat slabší benzínový a naftový čtyřválec a rovněž nafťáky 325d a 330d. (více informací, německé ceny)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

M3: kupé, sedan i kabriolet

BMW M3 nové generace bude vedle klasického kupé a kabrioletu existovat také v provedení sedan; to přijde ale později, až v horiozntu zhruba tří let. Čtyřdvéřový prototyp bude mít dvě klasické dvojité koncovky výfuku, podvozek z připravované M3 a design se bude odvíjet od BMW řady 6. Tradiční dvoudvéřové kupé bude mít i verzi kabrio se skládací plátěnou střechou.

Je již jisté, že původní motor 3.2 R6 s výkonem 252 kW (343 k) bude nahrazen osmiválcem odvozeným z kvalitního a výkonného desetiválce 5.0 l (90 st. do V), který sedí v modelech M5 a M6. Agregát 4.0 V8 bude mít výkon 298 kW (405 k; některé zdroje uvádí 293 kW/400 k) a bude to vůbec poprvé, kdy řada 3 dostane pod kapotu osmiválcový motor.

O přenos síly na zadní kola se bude starat modifikovaná sedmirychlostní převodovka SMG, kterou momentálně najdeme u M5. Z klidu na 100 km/h vystřelí nová M3 pod 5 s (současná verze za 5,2 s) a 400 m s pevným startem zvládne pod 14 s. Nejvyšší rychlost bude omezena na standardních 250 km/h. Na obrázcích je M3 Cabrio.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Foto: © Automedia

MPV řady 3

Jak jsme psali již v úvodu, BMW musí rozšiřovat své modelové řady, aby dokázalo i nadále odolávat zhoršujícím se podmínkám na trhu. A tak vedle malého hatchbacku přijde později i MPV postavené na základě řady 3. Novinka bude mít klasické rysy nynějších BMW, šéfdesignér Bangle do karosérie vdechl stejné rysy a křivky, jaké vidíme na dnešní modelové řadě 1, 3 a 5. První informace také říkají, že 3-MAX (finální jméno zatím nebylo určeno) dostane pohon všech kol xDrive, který je v X3 a X5.

Nejzajímavější a atraktivní by měl být interiér vozu. Zákazník  si bude moci vybrat mezi šesti nebo sedmisedadlovým provedením, kde všechny sedačky kromě řidičova místa budou posuvné a úplně demontovatelné. Navíc by se měly dát i sklopit tak, že se z nich vytvoří odkládací plocha. Pro výběr pohonné jednotky budete mít k dispozici základní benzínový čtyřválec 2.2 l nebo dvoulitrový diesel. U benzínové řady bude následovat silnější čtyřválec 2.4 l s technologií Valvetronic a pak šestiválce s objemy 2.6 a 3.0 l. Pro naftové fanoušky se nabídka rozšíří o řadový šestiválec 3.0 l a nový osmiválec s objemem 3.5 l, který bude debutovat v modelové řadě 5.

Vůz by měl konkurovat vybavením, provedením a možnostmi jiným německým rivalům, jako je připravovaný Mercedes-Benz třídy B. Vedení BMW ale tvrdí, že vůz bude ve výrobě a vývoji ještě nejméně dva roky. Veřejnosti by se měl přestavit na autosalónu ve Frankfurtu v roce 2006 nebo až v Ženevě 2007.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. M1 s šestiválcem, nová řada 3, M3 v několika variantách, trojkové MPV
  2. Inovace řady 5, nová X5, M6, facelift řady 7
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 1 příspěvek
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků