Velká cena Velké Británie

Jedenáctý podnik letošní sezóny, velká cena Velké Británie na okruhu v Silverstone, byla jednou z klíčových grand prix v boji o letošní titul mistra světa.
Velká cena Velké Británie
Druhý muž v průběžném pořadí šampionátu jezdců, David Coulthard, ztrácel před nedělním závodem na vedoucího Michaela Schumachera již 31 bodů a pokud chtěl i po něm reálně pomýšlet na zisk mistrovského titulu, tak musel Schumachera porazit. Coulthard osobně si ani jinou možnost nepřipouštěl a směle hovořil o svém třetím vítězství v řadě před domácím publikem. Rovněž Schumacher měl kromě boje o titul další motivaci – v Anglii mohl vyhrát již svou 51. velkou cenu a vyrovnat tak legendární rekord Alaina Prosta.

Sobotní kvalifikace posílila naděje Michaela Schumachera, který si zajistil pole position, ale s časem jen o 82 setin lepším než jaký zajel druhý Mika Hakkinen. David Coulthard se postavil do druhé řady, když o pouhé 3 tisíciny překonal Jarna Trulliho na Jordanu. Páté místo na startovním roštu připadlo dalšímu Jordanu Heinze Haralda Frentzena a šesté Rubensi Barrichellovi na druhém Ferrari. Veliké zklamání přinesla kvalifikace příznivcům domácí stáje Williams, neboť osmé místo Montoyi a desáté Ralfa Schumachera bylo jistě daleko za jejich očekáváním.

Start nepřinesl na prvních pozicích žádné změny – nejlépe odstartoval Schumacher, těsně následovaný Mikou Hakkinenem, Davidem Coulthardem a Jarnem Trullim. Hned v první zatáčce však došlo mezi Coulthardem a Trullim ke kolizi, která pro Itala znamenala okamžitý konec a pro Coultharda propad až na 18. místo. Těžko posoudit, kdo se na kolizi podílel větší měrou. Coulthard byl příliš neústupný, když Trulliho nemilosrdně zavřel v době kdy jel na úrovni poloviny jeho vozu a Trulli až příliš horlivý, neboť jeho pozice mu mnoho šancí k hladkému předjetí nedávala. Coulthard vydržel na trati kroužit další tři kola, ale patrně kvůli poškození zadní časti vozu skončil po smyku v ochranné zóně. V té době již na třetím místě jezdil Montoya, kterému se skvěle vydařil start, čtvrté místo patřilo Barrichellovi, páté Ralfu Schumacherovi a za ním následovali Raikkonen, Heidfeld a Frentzen.

Ve čtvrtém kole došlo ke změně na vedoucí pozici, když Mika Hakkinen na cílové rovince velmi snadno předjel Michaela Schumachera. Hakkinen byl v tu chvíli suverénně nejrychlejším jezdcem na trati, během dalších dvou kol najel na Schumachera celých šest vteřin a jeho náskok se nadále velmi rychle zvyšoval. Zezadu se na Schumacherovo Ferrari dotahoval i třetí Montoya. Po deseti odjetých kolech bylo pořadí na prvních šesti místech 1. Hakkinen, 2. Michael Schumacher, 3. Montoya, 4. Barrichello, 5. Ralf Schumacher a 6. Raikkonen.

Hakkinen jezdil i nadále jedno nejrychlejší kolo za druhým a po dvanácti kolech vedl před Schumacherem již o 15 vteřin. Naopak Montoya byl za Schumacherem o pouhou jednu vteřinu a v té chvíli již bylo zřejmé, že Hakkinen s Montoyou pojedou na dvě zastávky v boxech, zatímco Schumacher jen na jednu. Fin však jezdil tak rychlé časy, že by ho Schumacher ani díky jedné zastávce v boxech neměl ohrozit. Montoya dotáhl Schumachera v 18. kole a na stejném místě jako dříve v závodě Hakkinen ho naprosto bez problémů předjel. Úřadující světový šampión ani v tomto případě nekladl žádný odpor a, vědom si toho, že Coulthard je ze hry, nadále pokračoval v poklidné, jisté jízdě. Stejně jako Hakkinen se začal Montoya Schumacherovi rychle vzdalovat a za jediné kolo mu ujel o 2 sekundy.

V 21. kole zajel k první výměně pneumatik Mika Hakkinen. Ta proběhla bezproblémově a Hakkinen se na trať se vrátil za Montoyou, ale ještě před Schumacherem. Kolumbijec dokázal Hakkinena pár kol zdržovat, ale ve 25. kole zajel i on k výměně pneumatik a dočerpání paliva. Na trať se vrátil až na pátém místě za Barrichellem a Ralfem Schumacherem, kteří shodně zvolili taktiku jen jedné zastávky. Tito tři jezdci se sjeli přibližně v polovině závodu a začalo se mezi nimi schylovat k zajímavému souboji. Schumacher však nebyl natolik rychlý, aby Barrichella předjel a Brazilce pouze znervózňoval. Nejrychlejší z celé trojice byl Juan Pablo Montoya, který čekal na to, až mu Schumacher uvolní cestu. Alespoň tak to Ralfovi nařídil jeho tým, nicméně Schumacher neposlech a Montoyovi uvolnil cestu až svým odjezdem do boxů ve 35. kole. Po výjezdu z boxů se zařadil těsně před dvojicí Heidfeld, Frentzen. Heidfeld v tu chvíli trochu zvolnil, čehož okamžitě využil Frentzen, který se v jedné ze zatáček pokusil o předjetí. Na brzdách byl však příliš dlouhý a Heidfeld tak svou pozici jednoduše ubránil. Pro Ralfa Schumachera však závod skončil už ve 38. kole, kdy ho zradila technika a byl nucen odstavit svůj vůz mimo trať.

Ve 39. kole zajeli do boxů jak první Hakkinen, tak druhý Michael Schumacher. Zatímco pro Hakkinena to byla zastávka druhá, tak Schumachera první a jediná. Hakkinen si svou vedoucí pozici udržel, Schumacher klesl až na čtvrté místo za Barrichella a Montoyu, jež zastávka v boxech teprve čekala. Juan Pablo Montoya zajel k druhé výměně pneumatik ve 41. kole, Rubens Barrichello o kolo později. Brazilec se po 8,5 sekundy trvajícím zásahu mechaniků na trať vrátil ještě před Montoyou, jehož zastávka trvala dlouhých 11 vteřin, a udržel si tak svou třetí pozici. Po 42 kolech bylo pořadí na bodované šestce 1. Hakkinen, 2. Schumacher, 3. Barrichello, 4. Montoya, 5. Raikkonen a 6. Heidfeld. Na tomto pořadí se do konce závodu vypsaného na 60 kol již nic nezměnilo. Drobné problémy postihly pouze čtvrtého Montoyu, který byl po druhé zastávce velmi pomalý a zdálo se, že jeho jediným cílem je dovézt vůz v pořádku do cíle.

Mika Hakkinen se tak ukázal být v diváky i médii ostře sledovaném souboji Schumacher-Coulthard tím třetím, který se směje. Ve velké ceně formule 1 zvítězil poprvé od loňské VC Belgie a poslal tu nejlepší odpověď všem, kteří v minulých týdnech spekulovali o konci jeho kariéry. Hakkinenovo vítězství bylo naprosto suverénní a Fin nedal svým konkurentům vůbec žádnou šanci – druhému Schumacherovi nadělil více než třicet sekund. V jezdeckém šampionátu si Hakkinen příliš nepomohl, neboť posun na páté místo a zisk 19 bodů není hodný jeho kvalit. Rozhodně si však posílil své již dosti pošramocené sebevědomí a na tiskové konferenci konané po závodě prohlásil, že doufá, že do konce sezóny ještě párkrát vyhraje.

Rovněž druhý Michael Schumacher může být s výsledkem více než spokojen. V době, kdy do konce šampionátu zbývá šest velkých cen, vede před druhým Coulthardem o 37 bodů. Coulthard tak své naděje téměř s jistotou definitivně pohřbil v první zatáčce nedělního závodu a sám novinářů přiznal, že mnoho šancí na zisk titulu už nemá.

V Anglii třetí Rubens Barrichello se díky čtyřem bodům vrátil na třetí místo v poháru jezdců. Další výborný výsledek zaznamenal tým Sauber, když jeho jezdci obsadili páté a šesté místo.

V poháru konstruktérů vede nadále Ferrari před McLarenem o 52 bodů.

Zde jsou kompletní výsledky:

1. M. Hakkinen McLaren-Mercedes 1:25:33.770
2. M. Schumacher Ferrari + 33.6
3. R. Barrichello Ferrari + 59.2
4. J. P. Montoya BMW-Williams + 1:08.7
5. K. Raikkonen Sauber-Petronas + 1 kolo
6. N. Heidfeld Sauber-Petronas + 1 kolo
7. H. Frentzen Jordan-Honda + 1 kolo
8. J. Villeneuve BAR-Honda + 1 kolo
9. E. Irvine Jaguar-Cosworth + 1 kolo
10. J. Verstappen Arrows-Asiatech + 2 kola
11. J. Alesi Prost-Acer + 2 kola
12. P. de la Rosa Jaguar-Cosworth + 2 kola
13. G. Fisichella Benetton-Renault + 2 kola
14. E. Bernoldi Arrows-Asiatech + 2 kola
15. J. Button Benetton-Renault + 2 kola
16. F. Alonso European-Minardi + 2 kola

Nejrychlejší kolo:

M. Hakkinen McLaren-Mercedes 1:23.405
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

22.  2.  2018 | Jan Mička | 3 příspěvky
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků