Velká cena Velké Británie

Jedenáctý podnik letošní sezóny, velká cena Velké Británie na okruhu v Silverstone, byla jednou z klíčových grand prix v boji o letošní titul mistra světa.
Velká cena Velké Británie
Druhý muž v průběžném pořadí šampionátu jezdců, David Coulthard, ztrácel před nedělním závodem na vedoucího Michaela Schumachera již 31 bodů a pokud chtěl i po něm reálně pomýšlet na zisk mistrovského titulu, tak musel Schumachera porazit. Coulthard osobně si ani jinou možnost nepřipouštěl a směle hovořil o svém třetím vítězství v řadě před domácím publikem. Rovněž Schumacher měl kromě boje o titul další motivaci – v Anglii mohl vyhrát již svou 51. velkou cenu a vyrovnat tak legendární rekord Alaina Prosta.

Sobotní kvalifikace posílila naděje Michaela Schumachera, který si zajistil pole position, ale s časem jen o 82 setin lepším než jaký zajel druhý Mika Hakkinen. David Coulthard se postavil do druhé řady, když o pouhé 3 tisíciny překonal Jarna Trulliho na Jordanu. Páté místo na startovním roštu připadlo dalšímu Jordanu Heinze Haralda Frentzena a šesté Rubensi Barrichellovi na druhém Ferrari. Veliké zklamání přinesla kvalifikace příznivcům domácí stáje Williams, neboť osmé místo Montoyi a desáté Ralfa Schumachera bylo jistě daleko za jejich očekáváním.

Start nepřinesl na prvních pozicích žádné změny – nejlépe odstartoval Schumacher, těsně následovaný Mikou Hakkinenem, Davidem Coulthardem a Jarnem Trullim. Hned v první zatáčce však došlo mezi Coulthardem a Trullim ke kolizi, která pro Itala znamenala okamžitý konec a pro Coultharda propad až na 18. místo. Těžko posoudit, kdo se na kolizi podílel větší měrou. Coulthard byl příliš neústupný, když Trulliho nemilosrdně zavřel v době kdy jel na úrovni poloviny jeho vozu a Trulli až příliš horlivý, neboť jeho pozice mu mnoho šancí k hladkému předjetí nedávala. Coulthard vydržel na trati kroužit další tři kola, ale patrně kvůli poškození zadní časti vozu skončil po smyku v ochranné zóně. V té době již na třetím místě jezdil Montoya, kterému se skvěle vydařil start, čtvrté místo patřilo Barrichellovi, páté Ralfu Schumacherovi a za ním následovali Raikkonen, Heidfeld a Frentzen.

Ve čtvrtém kole došlo ke změně na vedoucí pozici, když Mika Hakkinen na cílové rovince velmi snadno předjel Michaela Schumachera. Hakkinen byl v tu chvíli suverénně nejrychlejším jezdcem na trati, během dalších dvou kol najel na Schumachera celých šest vteřin a jeho náskok se nadále velmi rychle zvyšoval. Zezadu se na Schumacherovo Ferrari dotahoval i třetí Montoya. Po deseti odjetých kolech bylo pořadí na prvních šesti místech 1. Hakkinen, 2. Michael Schumacher, 3. Montoya, 4. Barrichello, 5. Ralf Schumacher a 6. Raikkonen.

Hakkinen jezdil i nadále jedno nejrychlejší kolo za druhým a po dvanácti kolech vedl před Schumacherem již o 15 vteřin. Naopak Montoya byl za Schumacherem o pouhou jednu vteřinu a v té chvíli již bylo zřejmé, že Hakkinen s Montoyou pojedou na dvě zastávky v boxech, zatímco Schumacher jen na jednu. Fin však jezdil tak rychlé časy, že by ho Schumacher ani díky jedné zastávce v boxech neměl ohrozit. Montoya dotáhl Schumachera v 18. kole a na stejném místě jako dříve v závodě Hakkinen ho naprosto bez problémů předjel. Úřadující světový šampión ani v tomto případě nekladl žádný odpor a, vědom si toho, že Coulthard je ze hry, nadále pokračoval v poklidné, jisté jízdě. Stejně jako Hakkinen se začal Montoya Schumacherovi rychle vzdalovat a za jediné kolo mu ujel o 2 sekundy.

V 21. kole zajel k první výměně pneumatik Mika Hakkinen. Ta proběhla bezproblémově a Hakkinen se na trať se vrátil za Montoyou, ale ještě před Schumacherem. Kolumbijec dokázal Hakkinena pár kol zdržovat, ale ve 25. kole zajel i on k výměně pneumatik a dočerpání paliva. Na trať se vrátil až na pátém místě za Barrichellem a Ralfem Schumacherem, kteří shodně zvolili taktiku jen jedné zastávky. Tito tři jezdci se sjeli přibližně v polovině závodu a začalo se mezi nimi schylovat k zajímavému souboji. Schumacher však nebyl natolik rychlý, aby Barrichella předjel a Brazilce pouze znervózňoval. Nejrychlejší z celé trojice byl Juan Pablo Montoya, který čekal na to, až mu Schumacher uvolní cestu. Alespoň tak to Ralfovi nařídil jeho tým, nicméně Schumacher neposlech a Montoyovi uvolnil cestu až svým odjezdem do boxů ve 35. kole. Po výjezdu z boxů se zařadil těsně před dvojicí Heidfeld, Frentzen. Heidfeld v tu chvíli trochu zvolnil, čehož okamžitě využil Frentzen, který se v jedné ze zatáček pokusil o předjetí. Na brzdách byl však příliš dlouhý a Heidfeld tak svou pozici jednoduše ubránil. Pro Ralfa Schumachera však závod skončil už ve 38. kole, kdy ho zradila technika a byl nucen odstavit svůj vůz mimo trať.

Ve 39. kole zajeli do boxů jak první Hakkinen, tak druhý Michael Schumacher. Zatímco pro Hakkinena to byla zastávka druhá, tak Schumachera první a jediná. Hakkinen si svou vedoucí pozici udržel, Schumacher klesl až na čtvrté místo za Barrichella a Montoyu, jež zastávka v boxech teprve čekala. Juan Pablo Montoya zajel k druhé výměně pneumatik ve 41. kole, Rubens Barrichello o kolo později. Brazilec se po 8,5 sekundy trvajícím zásahu mechaniků na trať vrátil ještě před Montoyou, jehož zastávka trvala dlouhých 11 vteřin, a udržel si tak svou třetí pozici. Po 42 kolech bylo pořadí na bodované šestce 1. Hakkinen, 2. Schumacher, 3. Barrichello, 4. Montoya, 5. Raikkonen a 6. Heidfeld. Na tomto pořadí se do konce závodu vypsaného na 60 kol již nic nezměnilo. Drobné problémy postihly pouze čtvrtého Montoyu, který byl po druhé zastávce velmi pomalý a zdálo se, že jeho jediným cílem je dovézt vůz v pořádku do cíle.

Mika Hakkinen se tak ukázal být v diváky i médii ostře sledovaném souboji Schumacher-Coulthard tím třetím, který se směje. Ve velké ceně formule 1 zvítězil poprvé od loňské VC Belgie a poslal tu nejlepší odpověď všem, kteří v minulých týdnech spekulovali o konci jeho kariéry. Hakkinenovo vítězství bylo naprosto suverénní a Fin nedal svým konkurentům vůbec žádnou šanci – druhému Schumacherovi nadělil více než třicet sekund. V jezdeckém šampionátu si Hakkinen příliš nepomohl, neboť posun na páté místo a zisk 19 bodů není hodný jeho kvalit. Rozhodně si však posílil své již dosti pošramocené sebevědomí a na tiskové konferenci konané po závodě prohlásil, že doufá, že do konce sezóny ještě párkrát vyhraje.

Rovněž druhý Michael Schumacher může být s výsledkem více než spokojen. V době, kdy do konce šampionátu zbývá šest velkých cen, vede před druhým Coulthardem o 37 bodů. Coulthard tak své naděje téměř s jistotou definitivně pohřbil v první zatáčce nedělního závodu a sám novinářů přiznal, že mnoho šancí na zisk titulu už nemá.

V Anglii třetí Rubens Barrichello se díky čtyřem bodům vrátil na třetí místo v poháru jezdců. Další výborný výsledek zaznamenal tým Sauber, když jeho jezdci obsadili páté a šesté místo.

V poháru konstruktérů vede nadále Ferrari před McLarenem o 52 bodů.

Zde jsou kompletní výsledky:

1. M. Hakkinen McLaren-Mercedes 1:25:33.770
2. M. Schumacher Ferrari + 33.6
3. R. Barrichello Ferrari + 59.2
4. J. P. Montoya BMW-Williams + 1:08.7
5. K. Raikkonen Sauber-Petronas + 1 kolo
6. N. Heidfeld Sauber-Petronas + 1 kolo
7. H. Frentzen Jordan-Honda + 1 kolo
8. J. Villeneuve BAR-Honda + 1 kolo
9. E. Irvine Jaguar-Cosworth + 1 kolo
10. J. Verstappen Arrows-Asiatech + 2 kola
11. J. Alesi Prost-Acer + 2 kola
12. P. de la Rosa Jaguar-Cosworth + 2 kola
13. G. Fisichella Benetton-Renault + 2 kola
14. E. Bernoldi Arrows-Asiatech + 2 kola
15. J. Button Benetton-Renault + 2 kola
16. F. Alonso European-Minardi + 2 kola

Nejrychlejší kolo:

M. Hakkinen McLaren-Mercedes 1:23.405
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků