Velká Británie vyřeší problém s emisemi. Zvýší daně pro naftová auta

„Když něco funguje, zdaň to. Když to funguje dál, reguluj to. A když to přestane fungovat, dotuj to,“ tvrdil už Ronald Reagan.
Velká Británie vyřeší problém s emisemi. Zvýší daně pro naftová auta

Velká Británie na přelomu tisíciletí vyhlásila válku globálnímu oteplování a tehdejší politická reprezentace v zájmu snižování emisí „zlého“ CO2 zavedla tzv. šrotovné na starší auta a zároveň upravila daňovou politiku tak, aby bylo výhodnější kupovat si auta s malými diesely.

Zvýšila se spotřební daň na benzín a zavedlo se danění aut podle vypouštěných tabulkových emisí CO2 tak, aby právě malé diesely s nižšími tabulkovými emisemi vycházely výhodně.

Francie označila dieselová auta za omyl a chce je vyhnat ze silnic

Francie označila dieselová auta za omyl a chce je vyhnat ze silnic

Jenže při snaze vyřešit jeden problém (údajné globální oteplování, aniž by se podařil jednoznačně prokázat vliv člověka na jeho průběh) vznikl problém jiný. Trochu se při všem tom démonizování netoxického CO2 zapomnělo na to, že diesely smrdí a vypouští do ovzduší mnohem větší odpad než benzinová auta s vyššími nominálními emisemi CO2.

Evropské vlády se chtěly doslova prodanit k ekologii. Nakonec se ukázalo, že emise především ve velkých městech nadále rostou. Diesely totiž vypouštějí pevné částice, saze a hlavně poměrně nebezpečné oxidy dusíku, které vážně škodí. Na rozdíl od CO2.

Průměrné emise CO2 nových aut klesly už o 8 % pod plánovaný limit

Průměrné emise CO2 nových aut klesly už o 8 % pod plánovaný limit

Nyní chce zase britská vláda bojovat s problémem, který sama vytvořila. Chce zavádět další šrotovné, aby se lidé zbavili těch dieselů, které jim před patnácti lety jejich stát skrze vysoké daně na benzín vnutil, a koupili si elektromobily. A pro jistotu se ještě zvednou daně na naftu a dieselová auta, protože zvýšení daní přece vždycky všechno vyřeší, že?

Že lidé přejdou na čistý benzín? Moc nejásejte. Právě kvůli boji s vymyšleným globálním oteplováním (ehm, pardon, teď se tomu vlastně musí říkat politicky korektně změna klimatu, protože se ukázalo, že se nic neotepluje) došly i jinak relativně čisté benzinové motory do stádia, kdy čoudí mnohokrát víc než diesely.

Tvorba karbonu je nový strašák moderních benzínových ojetin

Tvorba karbonu je nový strašák moderních benzínových ojetin

Přímé vstřikování paliva v kombinaci s downsizingem a přeplňováním se negativně projevuje na tvorbě sazí a u určitých typů motorů i oxidů dusíku také u benzinových aut. Ani ta se již brzy neobejdou bez filtrů pevných částic jako diesely.

Řešením je přeci elektromobil, chtěl by jeden říci. To by ale musela být zaprvé vybudována dostatečná a hlavně stabilní infrastruktura pro nabíjení milionů aut. Nabíjení by muselo trvat únosnou dobu. A především by musel být elektromobil cenově konkurenceschopný. I když oni už si zase politici najdou způsob, jak vám vnutit to, co nechcete, a sebrat vám to, co potřebujete.

Test Renaultu Clio R.S. po faceliftu: Je to opravdu ztracená generace?

Renault Clio R.S. 2017

Někteří odklon od jednoduššího pohonného ústrojí Renaultu neodpustí. Není to ale škoda? Jaké je Clio R.S. po faceliftu?

včera | Milan Lažanský | 11 příspěvků
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh manažerských sedanů vstupuje jako černý kůň. Je dobré se rozhodnout právě pro tento model?

21.  7.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků