Vedro - nepřítel řidiče

Vysoké teploty nejsou pro řidiče zrovna příjemné. Nejde jen o únavu, kterou vyvolávají, ale i o další jevy, které si možná ani neuvědomujeme. Začíná to už při čerpání pohonných hmot, kdy bychom zásadně neměli kanystry ani nádrž zcela naplnit. Často zapomeneme, že benzin nabude na objemu úměrně se stoupající teplotou. Jestliže v podzemí se teplota pohybuje mezi 10 až 12 0C, pak při ohřátí na 25 stupňů ve stojícím vozidle unikne odvzdušněním pár centilitrů benzinových par do okolí i do vozu. Nedivme se pak, že nás bolí hlava, a že nejedeme v pohodě.

Ještě před jízdou bychom měli včas očistit lamely chladiče od hmyzích mrtvolek proudem vody proti směru jízdy. Ochranný karton dokáže při parkování na slunci snížit teplotu přístrojové desky až o 25 stupňů. Také oblečení může způsobit řidiči pravá muka, zvláště tmavé kalhoty či džíny. Nejlepší jsou světlé lněné kalhoty či sukně a měkké řidičské boty. Příliš bezpečná, pokud to opravdu neumíme, není jízda bez bot, nebo dokonce v dřevácích. Nikdy nezapomínejme na to, že jízda v horku vyžaduje i dostatečný přísun vhodných tekutin - pro dospělé přes 2 litry denně, pro děti alespoň 1 dl na kilogram váhy.

Kdo poznal v autě klimatizaci, rozhodně na ni nedá dopustit. Jenže právě klimatizace je nejproblémovějším prostředkem pro boj s horkem. Většina majitelů aut s klimatizací totiž vůbec nemyslí na to, že by alespoň jednou do roka měli nechat klimatizační systém vydezinfikovat, protože se v něm usazují například bakterie a další neviditelní nepřátelé našeho zdraví. U alergiků je vhodné dezinfikovat mnohem častěji. Také velmi nízká teplota v autě při horkém počasí nám spíš škodí než pomáhá.

Klimatizaci proto v žádném případě při dlouhodobém cestování nepoužíváme tím způsobem, že si nastavíme nízkou teplotu, která se nám zdá příjemná, protože při následném vystupování z auta dostane náš organismus tepelnou ránu. U automatické klimatizace je jednoduché teplotu nastavit. Ale i u klimatizace manuální se dá nastavit ovladač teploty tak, aby nebyl v krajní modré poloze, tedy si vlastně přitopit. I když se to zdá nepravděpodobné, po nastoupení z horka při jízdě v přechlazeném autě se zvyšuje nejen riziko zdravotních problémů, ale také únava řidiče, jehož organismus prožil tepelný šok.

 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 49 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků