Vedro - nepřítel řidiče

Vysoké teploty nejsou pro řidiče zrovna příjemné. Nejde jen o únavu, kterou vyvolávají, ale i o další jevy, které si možná ani neuvědomujeme. Začíná to už při čerpání pohonných hmot, kdy bychom zásadně neměli kanystry ani nádrž zcela naplnit. Často zapomeneme, že benzin nabude na objemu úměrně se stoupající teplotou. Jestliže v podzemí se teplota pohybuje mezi 10 až 12 0C, pak při ohřátí na 25 stupňů ve stojícím vozidle unikne odvzdušněním pár centilitrů benzinových par do okolí i do vozu. Nedivme se pak, že nás bolí hlava, a že nejedeme v pohodě.

Ještě před jízdou bychom měli včas očistit lamely chladiče od hmyzích mrtvolek proudem vody proti směru jízdy. Ochranný karton dokáže při parkování na slunci snížit teplotu přístrojové desky až o 25 stupňů. Také oblečení může způsobit řidiči pravá muka, zvláště tmavé kalhoty či džíny. Nejlepší jsou světlé lněné kalhoty či sukně a měkké řidičské boty. Příliš bezpečná, pokud to opravdu neumíme, není jízda bez bot, nebo dokonce v dřevácích. Nikdy nezapomínejme na to, že jízda v horku vyžaduje i dostatečný přísun vhodných tekutin - pro dospělé přes 2 litry denně, pro děti alespoň 1 dl na kilogram váhy.

Kdo poznal v autě klimatizaci, rozhodně na ni nedá dopustit. Jenže právě klimatizace je nejproblémovějším prostředkem pro boj s horkem. Většina majitelů aut s klimatizací totiž vůbec nemyslí na to, že by alespoň jednou do roka měli nechat klimatizační systém vydezinfikovat, protože se v něm usazují například bakterie a další neviditelní nepřátelé našeho zdraví. U alergiků je vhodné dezinfikovat mnohem častěji. Také velmi nízká teplota v autě při horkém počasí nám spíš škodí než pomáhá.

Klimatizaci proto v žádném případě při dlouhodobém cestování nepoužíváme tím způsobem, že si nastavíme nízkou teplotu, která se nám zdá příjemná, protože při následném vystupování z auta dostane náš organismus tepelnou ránu. U automatické klimatizace je jednoduché teplotu nastavit. Ale i u klimatizace manuální se dá nastavit ovladač teploty tak, aby nebyl v krajní modré poloze, tedy si vlastně přitopit. I když se to zdá nepravděpodobné, po nastoupení z horka při jízdě v přechlazeném autě se zvyšuje nejen riziko zdravotních problémů, ale také únava řidiče, jehož organismus prožil tepelný šok.

 

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 13 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků