Vedro - nepřítel řidiče

Vysoké teploty nejsou pro řidiče zrovna příjemné. Nejde jen o únavu, kterou vyvolávají, ale i o další jevy, které si možná ani neuvědomujeme. Začíná to už při čerpání pohonných hmot, kdy bychom zásadně neměli kanystry ani nádrž zcela naplnit. Často zapomeneme, že benzin nabude na objemu úměrně se stoupající teplotou. Jestliže v podzemí se teplota pohybuje mezi 10 až 12 0C, pak při ohřátí na 25 stupňů ve stojícím vozidle unikne odvzdušněním pár centilitrů benzinových par do okolí i do vozu. Nedivme se pak, že nás bolí hlava, a že nejedeme v pohodě.

Ještě před jízdou bychom měli včas očistit lamely chladiče od hmyzích mrtvolek proudem vody proti směru jízdy. Ochranný karton dokáže při parkování na slunci snížit teplotu přístrojové desky až o 25 stupňů. Také oblečení může způsobit řidiči pravá muka, zvláště tmavé kalhoty či džíny. Nejlepší jsou světlé lněné kalhoty či sukně a měkké řidičské boty. Příliš bezpečná, pokud to opravdu neumíme, není jízda bez bot, nebo dokonce v dřevácích. Nikdy nezapomínejme na to, že jízda v horku vyžaduje i dostatečný přísun vhodných tekutin - pro dospělé přes 2 litry denně, pro děti alespoň 1 dl na kilogram váhy.

Kdo poznal v autě klimatizaci, rozhodně na ni nedá dopustit. Jenže právě klimatizace je nejproblémovějším prostředkem pro boj s horkem. Většina majitelů aut s klimatizací totiž vůbec nemyslí na to, že by alespoň jednou do roka měli nechat klimatizační systém vydezinfikovat, protože se v něm usazují například bakterie a další neviditelní nepřátelé našeho zdraví. U alergiků je vhodné dezinfikovat mnohem častěji. Také velmi nízká teplota v autě při horkém počasí nám spíš škodí než pomáhá.

Klimatizaci proto v žádném případě při dlouhodobém cestování nepoužíváme tím způsobem, že si nastavíme nízkou teplotu, která se nám zdá příjemná, protože při následném vystupování z auta dostane náš organismus tepelnou ránu. U automatické klimatizace je jednoduché teplotu nastavit. Ale i u klimatizace manuální se dá nastavit ovladač teploty tak, aby nebyl v krajní modré poloze, tedy si vlastně přitopit. I když se to zdá nepravděpodobné, po nastoupení z horka při jízdě v přechlazeném autě se zvyšuje nejen riziko zdravotních problémů, ale také únava řidiče, jehož organismus prožil tepelný šok.

 

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků