Vedro - nepřítel řidiče

Vedro - nepřítel řidiče

Vysoké teploty nejsou pro řidiče zrovna příjemné. Nejde jen o únavu, kterou vyvolávají, ale i o další jevy, které si možná ani neuvědomujeme. Začíná to už při čerpání pohonných hmot, kdy bychom zásadně neměli kanystry ani nádrž zcela naplnit. Často zapomeneme, že benzin nabude na objemu úměrně se stoupající teplotou. Jestliže v podzemí se teplota pohybuje mezi 10 až 12 0C, pak při ohřátí na 25 stupňů ve stojícím vozidle unikne odvzdušněním pár centilitrů benzinových par do okolí i do vozu. Nedivme se pak, že nás bolí hlava, a že nejedeme v pohodě.

Ještě před jízdou bychom měli včas očistit lamely chladiče od hmyzích mrtvolek proudem vody proti směru jízdy. Ochranný karton dokáže při parkování na slunci snížit teplotu přístrojové desky až o 25 stupňů. Také oblečení může způsobit řidiči pravá muka, zvláště tmavé kalhoty či džíny. Nejlepší jsou světlé lněné kalhoty či sukně a měkké řidičské boty. Příliš bezpečná, pokud to opravdu neumíme, není jízda bez bot, nebo dokonce v dřevácích. Nikdy nezapomínejme na to, že jízda v horku vyžaduje i dostatečný přísun vhodných tekutin - pro dospělé přes 2 litry denně, pro děti alespoň 1 dl na kilogram váhy.

Kdo poznal v autě klimatizaci, rozhodně na ni nedá dopustit. Jenže právě klimatizace je nejproblémovějším prostředkem pro boj s horkem. Většina majitelů aut s klimatizací totiž vůbec nemyslí na to, že by alespoň jednou do roka měli nechat klimatizační systém vydezinfikovat, protože se v něm usazují například bakterie a další neviditelní nepřátelé našeho zdraví. U alergiků je vhodné dezinfikovat mnohem častěji. Také velmi nízká teplota v autě při horkém počasí nám spíš škodí než pomáhá.

Klimatizaci proto v žádném případě při dlouhodobém cestování nepoužíváme tím způsobem, že si nastavíme nízkou teplotu, která se nám zdá příjemná, protože při následném vystupování z auta dostane náš organismus tepelnou ránu. U automatické klimatizace je jednoduché teplotu nastavit. Ale i u klimatizace manuální se dá nastavit ovladač teploty tak, aby nebyl v krajní modré poloze, tedy si vlastně přitopit. I když se to zdá nepravděpodobné, po nastoupení z horka při jízdě v přechlazeném autě se zvyšuje nejen riziko zdravotních problémů, ale také únava řidiče, jehož organismus prožil tepelný šok.

 

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků