Vědci z MIT učí autonomní auta řídit dřív, než vyjedou ven. Výsledky mluví za vše

Systémy, které umožní automobilům pohybovat se na veřejných silnicích zcela bez zásahu řidiče, jsou zatím ještě v plenkách. Experti z MIT však možná přišli na způsob, jak vývoj urychlit.

Experti z Massachusettského technologického institutu (MIT) vytvořili nový simulační systém pro trénování samořídících vozidel. Jeho cílem je pomoci autonomním systémům naučit se orientovat v řadě různých kritických scénářů ještě před tím, než se jimi řízená vozidla začnou pohybovat po skutečných ulicích.

Autonomní vozy budou umět vidět za roh. Podívejte se, jak to funguje v praxi

Autonomní vozy budou umět vidět za roh. Podívejte se, jak to funguje v praxi

Na základě podkladů se mají samořídící auta naučit bezpečně reagovat na rozličné situace. V sadě budou obsažena data z různých nebezpečných stavů, které se odehrály v reálném životě. Simulátory je budou vykreslovat do virtuálních světů a používat je ke školení umělé inteligence.

Těžko na cvičišti, lehko na bojišti

V současnosti se k výcviku autonomních vozidel používají systémy, spoléhající do značné míry na datové sady získané od zkušebních řidičů. Situace v reálném světě však mohou být mnohem nebezpečnější a je nutné na ně správně reagovat. Například při riziku dopravní nehody může být někdy nejlepším řešením vyjet ze silnice nebo náhle změnit jízdní pruh.

Rusové postavili autonomní Hyundai Sonata. Netrvalo jim to ani 2 měsíce

Rusové postavili autonomní Hyundai Sonata. Netrvalo jim to ani 2 měsíce

Dosud existovalo několik počítačových programů, které se pokoušely nasimulovat tyto typy situací na virtuálních silnicích. Bohužel naučené reakce se často v realitě ukázaly jako chybné. Právě proto vědci připravili fotorealistický simulátor, označovaný jako Virtual Image Synthesis and Transformation for Autonomy (VISTA; „Virtuální syntéza a transformace obrazu pro autonomii“).

Na evropské silnice vyráží autonomní Lexusy. Nejprve budou jezdit po Bruselu

Na evropské silnice vyráží autonomní Lexusy. Nejprve budou jezdit po Bruselu

Řídící systém v něm má reagovat na situace, ve kterých se ocitá blízko kolize či nehody, přičemž cílem snahy je bezpečná reakce a následné pokračování v cestě. Massachusettský technologický institut na testech spolupracoval s Výzkumným ústavem japonské automobilky Toyota.

První testy dopadly dobře

Po absolvování 10.000 simulovaných kilometrů vyzkoušeli odborníci autonomní vozidlo v reálném světě. Je to vůbec poprvé, kdy byly systémy vyškoleny právě tímto způsobem, aniž by auto bylo trénováno v běžném provozu. Vůz se prý bezpečně pohyboval v prostředí, které nikdy předtím „neviděl“.

Elon Musk: Až budou Tesly autonomní, výrazně zdraží. Kvůli softwaru

Elon Musk: Až budou Tesly autonomní, výrazně zdraží. Kvůli softwaru

Vědci dále pokračují ve své práci – do svého systému nyní implementují další faktory, mezi něž patří deštivé nebo slunečné počasí, noc a den a další změny podmínek. Kromě toho hodlají simulovat složitější interakce s jinými vozidly na silnici.

Dokument, popisující tento simulační systém, byl publikován v odborném časopise IEEE Robotics and Automation Letters a bude prezentován na konferenci International Conference on Robotics and Automation, jež by se měla odehrát od 31. května do 4. června v Paříži.

Článek připravila redakce VTM.cz

Škoda Felicia kdysi prošla i testem Top Gearu. Už tehdy byl Clarkson mistrem slova

Škoda Felicia kdysi prošla i testem Top Gearu. Už tehdy byl Clarkson mistrem slova

Škoda Felicia dostávala v britských médiích celkem dost prostoru. Dokonce vyhrála prestižní anketu.

včera | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
Minitest Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG: Kluk z plakátu

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG

Nebude trvat dlouho a nabídka pohonných jednotek Volkswagen T-Cross projde drobnou úpravou. Benzinová patnáctistovka však zůstane, proto není od věci si říci, co od ní vlastně můžete očekávat.

3.  6.  2020 | Jan Mička | 15 příspěvků
Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

31.  5.  2020 | Petr Schnagl | 114 příspěvků