Ve VC USA zvítězil Mika Hakkinen

Mika Hakkinen si zavzpomínal na staré dobré časy a po souboji s oběma Ferrari zvítězil ve velké ceně USA. Tomáš Enge dojel do cíle na čtrnáctém místě.
Ve VC USA zvítězil Mika Hakkinen

Velká cena Spojených států amerických neslibovala letos takové drama jako v loňské sezóně, neboť všechny důležité tituly byly rozdány již dávno před jejím začátkem. Pro českého diváka byla i přesto neobyčejně zajímavá, protože se na jejím startu objevil i Tomáš Enge, který dostal po dobrém výkonu na předchozí velké ceně Itálie možnost opět hájit barvy týmu Prost. Celý program velké ceny provázely různé pietní akty uctívající památku obětí teroristických útoků na USA z 11. září a některé týmy doplnily vzhled svých monopostů o vlajku Spojených států.

Sobotní kvalifikace potvrdila papírové předpoklady, když si pro pole-position dojel Michael Schumacher na Ferrari. Největším soupeřem se mu ukázal být čerstvý třiatřicátník Mika Hakkinen, který zavzpomínal na své výkony z konce devadesátých let a vybojoval druhé místo na startovním roštu. Do závodu však odstartoval ze čtvrtého místa, neboť mu byl nejrychlejší čas odebrán poté, co se v nedělním zahřívacím tréninku provinil proti pravidlům, když předčasně opustil boxy. Na druhé místo na startu se tak posunul Ralf Schumacher a na třetí Juan Pablo Montoya. Páté místo zůstalo Rubensi Barrichellovi a šesté Nicku Heidfeldovi.

Start závodu přinesl poměrně výrazné změny na prvních místech. První pozici si udržel Michael Schumacher, ale jen těsně před Montoyou, kterému se startovní manévr povedl a dostal se na druhé místo. Na třetí příčku se probojoval Rubens Barrichello a až za ním se seřadili Ralf Schumacher, Hakkinen, Coulthard a Heidfeld. Tomáši Engemu se start vůbec nepovedl, propadl se na poslední místo a jezdil s několikasekundovým odstupem za Alex Yoongem s Minardi.

Již první kola přinesla velmi zajímavé souboje. Ve druhém kole zaútočil na cílové rovince Montoya na vedoucího Schumachera, ale Němec se nedal a i přes výrazně vyšší rychlost Montoyova monopostu vjel do zatáčky po ostrém souboji na brzdy první. V technické pasáži se Schumacher Montoyovi rychle vzdálil a na Kolumbijce se dotáhl Rubens Barrichello. Ten ho na cílové rovince předjel a od třetího kola jsme tak na prvních dvou místech mohli vidět obě Ferrari.

Rubens Barrichello se však nezastavil a během následujících třech kol se dotáhl i na svého týmového kolegu a bez známek Schumacherova odporu jej předjel. Barrichello byl i v dalších kolech suverénně nejrychlejším jezdcem na trati. Po jedenácti kolech se na prvních osmi místech seřadili 1. Barrichello, 2. Michael Schumacher, 3. Montoya, 4. Ralf Schumacher, 5. Hakkinen, 6. Coulthard, 7. Heidfeld a 8. Trulli. Prvního Barrichella dělilo od druhého Schumachera šest sekund, stejný odstup od druhého místa měl třetí Montoya.

Během dalších deseti kol závodu se na trati mnoho zajímavého nedělo a o veškerý vzruch se staral Jean Alesi, který na cílové rovince zdolával díky vysokým maximálním rychlostem jednoho soupeře za druhým. Zastavil se až na deváté příčce za svým týmovým kolegou Jarnem Trullim. Rubens Barrichello se mezitím nadále vzdaloval zbytku startovního pole a po 21 kolech závodu měl náskok téměř dvanáct vteřin na druhého Schumachera a čtrnáct na třetího Montoyu. Tomáš Enge se i v této fázi závodu trápil na posledním místě, ale již těsně za Alexem Yoongem. Vše však nasvědčovalo tomu, že s Engeho vozem není něco v pořádku, neboť vozy Minardi by měl za normálních okolností lehce porážet.

Ve 24. kole zamířil k plánované zastávce do boxů Ralf Schumacher a po drobnějších problémech se na trať vrátil na devátém místě. O dvě kola později zajel do boxů vedoucí Barrichello a po rychlé zastávce se do závodu vrátil jako pátý. Do vedení se tedy dostal Michael Schumacher, ale těsně za zády měl Juana Pabla Montoyu. Těžko říci, jestli byl Montoya opravdu rychlejší, nebo Schumacher zpomalil, aby mohl Montoyu zdržovat a pomoci tak Rubensi Barrichellovi, který usiluje o titul vicemistra světa a zvolil taktiku dvou zastávek v boxech. Tomáš Enge se mezitím dostal před Alexe Yoonga, který zajel do boxů, a začal zajíždět poměrně rychlé časy. Spíše než technické problémy tak Tomáše v předchozím průběhu závodu zdržovala Yoongova přítomnost.

Ve 32. kole se Montoya přiblížil Schumacherovi natolik, že na něj mohl na konci cílové rovinky zaútočit. Schumacher nezareagoval nejrychleji, nechal Montoyovi volnou vnitřní stopu a pro jezdce Williamsu již nebyl větší problém Schumachera vybrzdit. Montoya si však pocitu vedoucího jezdce příliš neužil, neboť po dvou kolech zajel do boxů a po menších problémech s doplněním paliva se na trať vrátil na pátém místě, tedy až za Rubensem Barrichellem. 37. kolo závodu znamenalo konec pro Ralfa Schumachera, který, patrně po jezdecké chybě, skončil v hodinách mimo trať. Smůla však Williams neopustila a o kolo později odstoupil po technických problémech i Juan Pablo Montoya.

Mezitím absolvoval zastávku v boxech i Michael Schumacher a Tomáš Enge. Obě zastávky proběhly bez problémů a Schumacher se zařadil na čtvrté místo a Enge na místo sedmnácté. Do vedení se tak dostali oba McLareny v pořadí Hakkinen, Coulthard, ale ty ještě čekala výměna pneumatik a doplnění paliva. Na dalších místech se seřadili Barrichello, Michael Schumacher, Heidfeld a Irvine, ale Ira rovněž čekala zastávka v boxech.

Po 42 kolech zajel do boxů první McLaren Davida Coultharda a o tři kola později neminul stejný osud jeho týmového kolegu Miku Hakkinena. Coulthard si zastávkou příliš nepomohl a jezdil čtvrtý, Hakkinen se však posunul na druhé místo mezi obě Ferrari. Tato situace nejlépe vyhovovala právě Hakkinenovi, který jezdil s jednadvacetisekundovým odstupem za vedoucím Barrichellem, ale toho ještě čekala druhá zastávka v boxech. Tu absolvoval 24 kol před koncem závodu a i přes velmi rychlý čas se propadl na druhé místo. Rozdíl mezi Hakkinenem a Barrichellem činil 6 vteřin, ale pomalu se zmenšoval. Na dalších místech jezdili Michael Schumacher, Coulthard, Trulli, Heidfeld, Irvine a Alesi.

Irvinovi se na sedmém místě příliš nelíbilo a během několika kol dojel šestého Heidfelda. 18 kol před koncem na něj zaútočil před vjezdem na cílovou rovinku a bez větších problémů předjel. Po podobném úspěchu toužil i Rubens Barrichello, který se desetinku po desetince přibližoval vedoucímu Hakkinenovi. Jedenáct kol před konce ztrácel již necelé tři sekundy. Vše ale nasvědčovalo tomu, že Barrichello již Hakkinena předjet nedokáže. Barrichellovi se navíc čtyři kola před koncem začalo lehce kouřit ze zadní části vozu a začal jezdit výrazně pomalejší časy. Nejdříve se přes něj přehnal Michael Schumacher a později i jeho konkurent v boji o druhé místo v šampionátu jezdců David Coulthard. Barrichello se snažil alespoň dojet do cíle, ale osud mu nepřál a pouhé kolo před koncem odstavil svůj vůz vedle trati. Jezdci tak na bodovaných místech dojeli do cíle v pořadí 1. Hakkinen, 2. Michael Schumacher, 3. Coulthard, 4. Trulli, 5. Irvine a 6. Heidfeld. Tomáš Enge závod opět dokončil a dojel na čtrnáctém, tedy de facto posledním místě.

Mika Hakkinen tak i přes trest, který jej odsunul do druhé řady na startu, zvítězil ve velké ceně USA a ukázal světu, že z formule 1 rozhodně neodchází v roli odepsaného jezdce. Favorizovaný Schumacher již patrně není příliš motivován a po nevýrazném výkonu dojel druhý a něco podobného by se dalo říci i o třetím Davidu Coulthardovi. Pro body si ve Spojených státech dojel i Jarno Trulli a Eddie Irvine, kterým se v předchozích závodech příliš nedařilo. Na vozy Sauber jsme si na bodovaných příčkách již zvykli. Největším smolařem závodu byl jednoznačně Rubens Barrichello, kterého po výborném výkonu zradila těsně před koncem technika a s největší pravděpodobností jej definitivně vyřadila z boje o titul vicemistra světa. Tomáši Engemu se v průběhu celého víkendu příliš nedařilo, ale závod nakonec dokončil, byť jako předposlední klasifikovaný jezdec.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Zde jsou kompletní výsledky:

1. M. Hakkinen McLaren-Mercedes 1:32:42.840
1. M. Schumacher Ferrari +11.046
3. D. Coulthard McLaren-Mercedes +12.043
4. J. Trulli Jordan-Honda +57.423
5. E. Irvine Jaguar-Cosworth +72.434
6. N. Heidfeld Sauber-Petronas +72.996
7. J. Alesi Jordan-Honda + 1 kolo
8. G. Fisichella Benetton-Renault + 1 kolo
9. J. Button Benetton-Renault + 1 kolo
10. H. Frentzen Prost-Acer + 1 kolo
11. O. Panis BAR-Honda + 1 kolo
12. P. de la Rosa Jaguar-Cosworth + 1 kolo
13. E. Bernoldi Arrows-Asiatech + 1 kolo
14. T. Enge Prost-Acer + 1 kolo
15. R. Barrichello Ferrari + 2 kola

Nejrychlejší kolo:

J. P. Montoya BMW-Williams 1:14.448

Šampionát jezdců:

1. M. Schumacher Ferrari 113
2. D. Coulthard McLaren 61
3. R. Barrichello Ferrari 54
4. R. Schumacher Williams 48
5. M. Hakkinen McLaren 34
6. J. P. Montoya Williams 25
7. J. Villeneuve BAR 12
8. N. Heidfeld Sauber 12
9. J. Trulli Jordan 12
10. K. Raikkonen Sauber 9
11. G. Fisichella Benetton 8
12. E. Irvine Jaguar 6
13. H.-H. Frentzen Prost 6
14. O. Panis BAR 5
15. J. Alesi Jordan 5
16. P. de la Rosa Jaguar 3
17. J. Button Benetton 2
18. J. Verstappen Arrows 1

Pohár konstruktérů:

1. Ferrari 167
2. McLaren 95
3. Williams 73
4. Sauber 21
5. Jordan 19
6. BAR 17
7. Benetton 10
8. Jaguar 9
9. Prost 4
10. Arrows 1

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků