Ve Švédsku staví první dálnici s dobíjením elektromobilů za jízdy

Ve Švédsku se pomocí dvou kolejnic začnou dobíjet elektromobily. První úsek se už staví. Nejde přitom o bezdrátové dobíjení, zapotřebí je ramena vespod vozu.

Po městě dnes není s dojezdem elektromobilů problém. Platí zde totiž trochu jiná pravidla pro spotřebu, než u konvenčních spalovacích motorů. Při brzdění rekuperují energii a tak mají často i vyšší, než udávaný dojezd. Ten totiž počítá s provozem mimo městské bulváry. A právě tam spotřeba elektrické energie rapidně roste.

Ve Švédsku ale nyní budují dálnici, která má cestování na dlouhé dálnice zpřístupnit právě i majitelům elektromobilů. Je to vize, kterou známe z futuristických filmů, ale mezi Stockholmem a letištěm Arlanda skutečně kutají pás pro dobíjení.

Americká armáda testuje novou buggy. Je elektrická a má 555 koní!

Americká armáda testuje novou buggy. Je elektrická a má 555 koní!

Každá sekce má 50 metrů a je napájena pouze když je vozidlo využívající tento systém nad ním. Nejedná se přitom o indukční dobíjení. Pro využití této sítě budou muset mít auta a nákladní vozy napájecí "trolej" vespod, která se za jízdy připojí k pásu a v případě nutnosti předjíždění se automaticky odpojí. Něco takového sice ještě v automobilovém průmyslu neexistuje, ale prvním exemplářem využívající toto řešení je dříve dieselový tahač společnosti PostNord.

Zatím jde o pouhé dva kilometry, ovšem tamní vláda ihned přispěchala s plánem expanze tohoto řešení. Cílem je ve Švédsku takto elektrifikovat 20 tisíc kilometrů dálnic. Hans Säll, vedoucí projektu, přitom pro The Guardian dodává, že "tento stav by byl více než dostačující, protože mezi těmito úseky by auto nenajelo nikdy více než 45 kilometrů". Vše souvisí s plánem omezit počet silničních vozidel do roku 2030. A to až o 70 procent.

Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

včera | Jan Mička | 63 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 48 příspěvků
Minitest Hyundai i30 N Performance: Váš vstup do světa rychlých aut

Hyundai i30 N Performance (minitest)

Najděte mi auto s výkonem přes dvě stě sedmdesát koní, samosvorným diferenciálem a manuální převodovkou za sedm set tisíc.

11.  7.  2019 | Vladimír Kadera | 51 příspěvků