Ve Švédsku staví první dálnici s dobíjením elektromobilů za jízdy

Ve Švédsku se pomocí dvou kolejnic začnou dobíjet elektromobily. První úsek se už staví. Nejde přitom o bezdrátové dobíjení, zapotřebí je ramena vespod vozu.

Po městě dnes není s dojezdem elektromobilů problém. Platí zde totiž trochu jiná pravidla pro spotřebu, než u konvenčních spalovacích motorů. Při brzdění rekuperují energii a tak mají často i vyšší, než udávaný dojezd. Ten totiž počítá s provozem mimo městské bulváry. A právě tam spotřeba elektrické energie rapidně roste.

Ve Švédsku ale nyní budují dálnici, která má cestování na dlouhé dálnice zpřístupnit právě i majitelům elektromobilů. Je to vize, kterou známe z futuristických filmů, ale mezi Stockholmem a letištěm Arlanda skutečně kutají pás pro dobíjení.

Americká armáda testuje novou buggy. Je elektrická a má 555 koní!

Americká armáda testuje novou buggy. Je elektrická a má 555 koní!

Každá sekce má 50 metrů a je napájena pouze když je vozidlo využívající tento systém nad ním. Nejedná se přitom o indukční dobíjení. Pro využití této sítě budou muset mít auta a nákladní vozy napájecí "trolej" vespod, která se za jízdy připojí k pásu a v případě nutnosti předjíždění se automaticky odpojí. Něco takového sice ještě v automobilovém průmyslu neexistuje, ale prvním exemplářem využívající toto řešení je dříve dieselový tahač společnosti PostNord.

Zatím jde o pouhé dva kilometry, ovšem tamní vláda ihned přispěchala s plánem expanze tohoto řešení. Cílem je ve Švédsku takto elektrifikovat 20 tisíc kilometrů dálnic. Hans Säll, vedoucí projektu, přitom pro The Guardian dodává, že "tento stav by byl více než dostačující, protože mezi těmito úseky by auto nenajelo nikdy více než 45 kilometrů". Vše souvisí s plánem omezit počet silničních vozidel do roku 2030. A to až o 70 procent.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 33 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků