Ve Švédsku staví první dálnici s dobíjením elektromobilů za jízdy

Ve Švédsku se pomocí dvou kolejnic začnou dobíjet elektromobily. První úsek se už staví. Nejde přitom o bezdrátové dobíjení, zapotřebí je ramena vespod vozu.

Po městě dnes není s dojezdem elektromobilů problém. Platí zde totiž trochu jiná pravidla pro spotřebu, než u konvenčních spalovacích motorů. Při brzdění rekuperují energii a tak mají často i vyšší, než udávaný dojezd. Ten totiž počítá s provozem mimo městské bulváry. A právě tam spotřeba elektrické energie rapidně roste.

Ve Švédsku ale nyní budují dálnici, která má cestování na dlouhé dálnice zpřístupnit právě i majitelům elektromobilů. Je to vize, kterou známe z futuristických filmů, ale mezi Stockholmem a letištěm Arlanda skutečně kutají pás pro dobíjení.

Americká armáda testuje novou buggy. Je elektrická a má 555 koní!

Americká armáda testuje novou buggy. Je elektrická a má 555 koní!

Každá sekce má 50 metrů a je napájena pouze když je vozidlo využívající tento systém nad ním. Nejedná se přitom o indukční dobíjení. Pro využití této sítě budou muset mít auta a nákladní vozy napájecí "trolej" vespod, která se za jízdy připojí k pásu a v případě nutnosti předjíždění se automaticky odpojí. Něco takového sice ještě v automobilovém průmyslu neexistuje, ale prvním exemplářem využívající toto řešení je dříve dieselový tahač společnosti PostNord.

Zatím jde o pouhé dva kilometry, ovšem tamní vláda ihned přispěchala s plánem expanze tohoto řešení. Cílem je ve Švédsku takto elektrifikovat 20 tisíc kilometrů dálnic. Hans Säll, vedoucí projektu, přitom pro The Guardian dodává, že "tento stav by byl více než dostačující, protože mezi těmito úseky by auto nenajelo nikdy více než 45 kilometrů". Vše souvisí s plánem omezit počet silničních vozidel do roku 2030. A to až o 70 procent.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

včera | Jan Mička | 32 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků