Ve Švédsku staví první dálnici s dobíjením elektromobilů za jízdy

Ve Švédsku se pomocí dvou kolejnic začnou dobíjet elektromobily. První úsek se už staví. Nejde přitom o bezdrátové dobíjení, zapotřebí je ramena vespod vozu.

Po městě dnes není s dojezdem elektromobilů problém. Platí zde totiž trochu jiná pravidla pro spotřebu, než u konvenčních spalovacích motorů. Při brzdění rekuperují energii a tak mají často i vyšší, než udávaný dojezd. Ten totiž počítá s provozem mimo městské bulváry. A právě tam spotřeba elektrické energie rapidně roste.

Ve Švédsku ale nyní budují dálnici, která má cestování na dlouhé dálnice zpřístupnit právě i majitelům elektromobilů. Je to vize, kterou známe z futuristických filmů, ale mezi Stockholmem a letištěm Arlanda skutečně kutají pás pro dobíjení.

Americká armáda testuje novou buggy. Je elektrická a má 555 koní!

Americká armáda testuje novou buggy. Je elektrická a má 555 koní!

Každá sekce má 50 metrů a je napájena pouze když je vozidlo využívající tento systém nad ním. Nejedná se přitom o indukční dobíjení. Pro využití této sítě budou muset mít auta a nákladní vozy napájecí "trolej" vespod, která se za jízdy připojí k pásu a v případě nutnosti předjíždění se automaticky odpojí. Něco takového sice ještě v automobilovém průmyslu neexistuje, ale prvním exemplářem využívající toto řešení je dříve dieselový tahač společnosti PostNord.

Zatím jde o pouhé dva kilometry, ovšem tamní vláda ihned přispěchala s plánem expanze tohoto řešení. Cílem je ve Švédsku takto elektrifikovat 20 tisíc kilometrů dálnic. Hans Säll, vedoucí projektu, přitom pro The Guardian dodává, že "tento stav by byl více než dostačující, protože mezi těmito úseky by auto nenajelo nikdy více než 45 kilometrů". Vše souvisí s plánem omezit počet silničních vozidel do roku 2030. A to až o 70 procent.

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků